۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تالاب الله آباد باید احیاء شود
کد خبر: ۳۱۰۲۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۰ ساعت: ۸:۵۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین:

تالاب الله آباد باید احیاء شود

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: مهمترین معضل و چالش محیط زیستی در استان بحران کمبود آب، پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی و خشکسالی‌ است.

تالاب الله آباد باید احیاء شود
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ حسن پسندیده مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به آغاز هفته محیط زیست از ۱۵ تا ۲۱ خرداد ماه در سراسر کشور اظهار کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست به مناسبت این هفته برنامه‌های مختلفی را به صورت ملی در نظر گرفته و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به “حذف آلودگی پلاستیک” به عنوان شعار هفته محیط زیست، افزود: از آنجایی که پلاستیک‌‌ها تجزیه ناپذیر هستند و اثرات مخربی را بر روی محیط زیست دارند باید توجه جوامع اجتماعی را نسبت به خطرات ناشی از پسماندهای پلاستیکی و آلودگی‌های محیطی جلب کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای هفته محیط زیست در سطح استان برنامه‌های متفاوتی پیش بینی شده که می‌توان به برنامه‌های نظیر نشست با اصحاب رسانه، برگزاری میزگرد تخصصی در حوزه‌های مختلف محیط زیست با دستگاه‌های اجرایی، برگزاری تورهای بازدید از مناطق حفاظت شده استان برای علاقه مندان به طبیعت، پاکسازی طبیعت، برنامه تبلیغاتی در هفته محیط زیست در سطح شهر و سایت‌های مجازی، نشست با صدا و سیما اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به حوزه پسماند به عنوان یکی از موضوعات زیست محیطی بیان کرد: پسماندهای عادی شهرهای استان در سایت محمدآباد تجمیع می‌شوند و تنها تعداد اندکی از مناطق شهری باقی مانده که در ماه‌های آینده به صورت یک واحد زیر نظر شهرداری‌ها پردازش خواهد شد.

ظرفیت تجمیع پسماندهای عادی در سایت محمدآباد تکمیل است

پسندیده با بیان اینکه ظرفیت تجمیع پسماندهای عادی در سایت محمدآباد تکمیل است، ابراز کرد: برنامه‌های مطالعاتی برای ایجاد یک مرکز دیگر باید در دستور کار قرار دارد اما از آنجایی که حدود ۱۰۰ هکتار از سایت محمدآباد برای پسماندهای عادی در نظر گرفته شده بهتر است بستر سازی لازم برای ایجاد سازه‌های مناسب پذیرش این پسماندها را فراهم سازیم.

وی با اشاره به پسماند صنعتی به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی تاثیرگذار بر محیط زیست گفت: طبق قانون مسئولیت اجرایی امور پسماند بر عهده واحدهای تولید کننده است و باید با نظارت و پایش‌های دقیق زیست محیطی به نحو مطلوب توسط خود تولیدکنندگان و مراکز مجاز منتقل و مدیریت شود.

این مسئول افزود: پسماندهای پزشکی نیز به صورت تجمیع شده در یک منطقه از سایت محمدآباد پذیرش می شود و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی با مدیرت اجرایی پسماندهای پزشکی در سطح درمانگاه، کلینیک، آزمایشگاه و بیمارستان‌ها از تولید تا مرحله نهایی امحای پسماندها نظارت مستقیم دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص پسماند کشاورزی گفت: پسماندهای مربوط به ضایعات تولیدی کشاورزی به راحتی مدیریت می‌شوند چراکه در فرایند کمپوست می‌توان از آن استفاده کرد؛ اما پسماندهای سموم تاریخ مصرف گذشته و ظروف کودهای شیمیایی نیاز به مدیریت خاص دارند که با نظارت سازمان جهاد به نحو مطلوب جمع آوری و در مراکز مجاز امحاء می‌شوند.

وی اظهار کرد: استان قزوین به لحاظ داشتن جاذبه های طبیعی، تنوع زیستی و مناطق حفاظت شده و طبیعت منحصر به فرد ارزش بالایی دارد بنابراین استفاده صحیح و پایدار از این منابع یک وظیفه عمومی است و مردم باید در کنار دستگاه‌ها برای حفظ این نعمت کوشا باشند.

پروژه‌های عمرانی باید براساس مطالعات زیست محیطی اجرا شوند
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: بهر‌ه برداری اصولی و پایدار منابع طبیعی از محل ذخیره‌گاه‌های استان حائز اهمیت است چراکه منابع محیط زیست از قبیل آب و خاک محدود هستند و باید ضمن استفاده صحیح و معقول؛ حقوق نسل آتی را رعایت کنیم.

وی در خصوص پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی نظیر احداث جاده‌ها تشریح کرد: این پروژه‌ها باید بر حسب مطالعه پیش رود تا در صورت ضرورت و با حداقل آسیب‌ به محیط زیست ایجاد شود.

این مسوول اضافه کرد: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی بویژه تنوع زیستی و جوامع گیاهی اهمیت زیادی دارد بنابراین باید از چرای بی رویه و یا تخریب و تصرفات بی مورد که اخیرا در اراضی ملی و منابع طبیعی اتفاق می افتد، جلوگیری شود.

پسندیده با بیان اینکه قزوین به عنوان قطب صنعتی کشور شناخته شده، گفت: باتوجه به وجود واحدهای صنعتی در استان باید بر مبنای یک سیاست‌گذاری خاص واحدهای تولیدی و صنعتی به شهرک های صنعتی هدایت شوند تا نظارت و کنترل پایش‌های زیست محیطی مطابق با استانداردهای محیط زیستی تسهیل شود.

وی افزود: شهرک‌‌های صنعتی زیرساخت‌های محیط زیستی خاصی دارند که باید در خصوص مدیریت، جمع‌آوری و تسویه فاضلاب‌ برنامه هایی را اجرا کنند و در حوزه کنترل کیفیت آلودگی هوا قطعا باید نظارت های لازم صورت گیرد و پایش‌های زیستی در این زمینه توسط ستاد استان در سطح شهرستان‌ها به طور خاص دنبال شود.

این مسئول با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی با تولید بسیار بالایی در سطح کشور خدمات رسانی می کند، توضیح داد: زمانی که این واحد از گاز مصرف می‌کند آلودگی‌های محیط زیستی مشهودی ندارد و شرایط کیفی محیط زیستی مطلوب است اما در زمان مصرف سوخت مازوت باعث اثرات محیط زیستی می شود.

تامین سوخت نیروگاه شهید رجایی یک عزم ملی و استانی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: تامین سوخت گازی نیروگاه شهید رجایی در جهت کاهش آلودگی‌های محیط زیستی یک عزم ملی و استانی می‌طلبد.

پسندیده ابراز کرد: طرح جامع پیشگیری از آلودگی هوای قزوین، اسفندماه سال گذشته ابلاغ و به تصویب شورای هماهنگی استان رسید که از این ماه آغاز به کار کرده است.

وی افزود: براساس این طرح ۳۴ مصوبه برای جلوگیری از آلودگی هوای شهر قزوین برای دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شده تا اقدامات موثری را انجام دهند.

این مسئول بیان کرد: قزوین از نظر کیفیت هوا در شرایط سالمی به سر می‌برد اما به برنامه‌ریزی‌های جدی نیاز داریم تا دچار بحران آلودگی هوا در کلان شهرها نشود.

رئیس سازمان محیط زیست استان قزوین اذعان کرد: از آنجا که در استان قزوین در محدوده بویین زهرا و آبیک یا تالاب الله آباد شاهد توسعه بیابان هستیم مطالعاتی جهت احیای این تالاب انجام شده و در نظر داریم با کارهای اجرایی نیازهای آبی تالاب را تامین کنیم.

وی افزود: علاوه بر خشکسالی در سال های اخیر، خشک شدن بخش عمده‌ای از تالاب الله آباد سبب ایجاد کانون‌های انتشار گردو غبار شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: خشکسالی، خشکی تالاب، چرای بی‌رویه و از بین رفتن بافت گیاهی در سال‌های اخیر از عوامل اثرگذار بر ایجاد کانون‌های مستعد تولید ریزگرد هستند.

۱۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد
پسندیده اضافه کرد: به همین خاطر اداره کل منابع طبیعی، آبخیزداری و محیط زیست برنامه‌های مشترکی را دنبال می‌کنند تا بتوانیم تالاب الله آباد را احیا کنیم که علاوه بر احیای این اکوسیستم، از کانون تولید ریزگردها نیز پیشگیری به عمل آید.

رئیس سازمان محیط زیست استان تصریح کرد: اگر این کارها انجام شود در سال‌های آینده شاهد آلودگی در سطح استان قزوین نخواهیم بود.

وی مهمترین معضل و چالش محیط زیستی در استان قزوین را بحران کمبود آب و پایین رفتن سطح سفره‌های آب زیرزمینی و خشکسالی‌های اخیر دانست و گفت: آب به عنوان الفبای آبادانی است چراکه کمبود این نعمت روی کشاورزی، شرایط اقتصادی و شرایط محیط زیستی اثر می‌گذارد.

این مسوول با اشاره به سه منطقه حفاظت شده باشگول، طارم و الموت در سطح استان عنوان کرد: نزدیک به ۱۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در استان داریم.

وی افزود: عمده‌ترین جمعیت حیات وحش در استان قزوین پلنگ، گرگ، خرس قهوه‌ای در گوشت خواران و در گیاهخواران بز وحشی، قوچ و میش وحشی و آهو به عنوان مهمترین گونه‌ها هستند.

یک چهارم واحدهای تولیدی به طور مستمر مورد پایش محیط زیست قرار دارند
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه استان قزوین حدود ۳۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد، تصریح کرد: اساسا تمام واحدهای تولیدی موجب تولید آلودگی نخواهند بود

وی افزود: خروجی واحدهای تولیدی به تسویه خانه‌های صنعتی هدایت شده و مدیریت پسماند آن‌ها به صورت تجمیعی انجام می‌شود.

پسندیده در پایان با بیان اینکه حدود یک چهارم واحدهای تولیدی به طور مستمر مورد پایش محیط زیستی قرار می‌گیرند،گفت: ما باید به صورت مستمر و پایدار واحدهای تولیدی را کنترل و پایش کنیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان