۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین چهار رأس بز اصیل سانن در بین دامداران توزیع شد
کد خبر: ۳۱۰۱۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۹ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک:

چهار رأس بز اصیل سانن در بین دامداران توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: زیستگاه اصلی بز سانن در کوه­‌های کشور سوئیس در روستایی به نام سانن است که این نژاد از این نقطه به سراسر جهان منتقل شده است.

چهار رأس بز اصیل سانن در بین دامداران توزیع شد
بیژن لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در راستای اصلاح نژاد دام سبک، چهار رأس بز اصیل سانن در بین دامداران این شهرستان توزیع شده است.

وی افزود: این طرح به منظور اصلاح نژاد دام سبک، افزایش تولید شیر در بزهای بومی منطقه و همچنین افزایش بهره وری پرورش دام سبک با هماهنگی معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان از مجموعه دهکده طبیعت تحویل و در بین دامداران پیشرو این شهرستان توزیع شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک افزایش بهره وری در واحدهای پرورش دام سبک، انتخاب بز نر از نژاد اصیل سانن و آمیخته گری با بزهای بومی ماده، تولید بزغاله با بهره وری بالا و همچنین سازگار با شرایط بومی منطقه را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.

وی در ادامه به مشخصات و ویژگی‌های این نژاد بز اشاره کرد و گفت: زیستگاه اصلی بز سانن در کوه­‌های کشور سوئیس در روستایی به نام سانن است که این نژاد از این نقطه به سراسر جهان منتقل شده است.

لطفی اضافه کرد: بز سانن دارای موهای کوتاه سفید و گاهی خاکستری است که به تولید شیر معروف است و بهترین نژاد شیری بز در دنیا محسوب می‌شود.

به گفته‌ی وی؛ دوره شیردهی این بز 290 تا 305 روز است و روزانه بین 3 تا 8 لیتر شیر تولید می‌کند.

لطفی اضافه کرد: بز معمولی در کشور ما سالانه حدود 150 کیلو شیر می‌دهد در صورتی که تولید شیر بز سانن 10 برابر و حدود 1500 کیلو در سال است.

وی یادآور شد: همچنین دوقلوزایی در بزهای سانن خالص از دیگر ویژگی‌های این نژاد بز است که گاها منابع درصد دوقلوزایی بزهای ماده در این نژاد از 45 تا 80 درصد و موارد زایش سه یا چهار قلو نیز در این نژاد گزارش شده است.

این مسئول اذعان کرد: به منظور ترویج پرورش دام‌های اصیل و پربازده، این میزان دام بین دامداران پیشرو این شهرستان توزیع شده که در صورت موفقیت این طرح، برای سایر دامداران نیز اجرا و عملیاتی خواهد شد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان