۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ایرلاین‌ها واقعیت را درباره تأخیر‌ها بگویند
کد خبر: ۳۰۹۴۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳ ساعت: ۱۶:۳۸ ↗ لینک کوتاه

ورود دادستانی به ماجرای تاخیر پروازها؛

ایرلاین‌ها واقعیت را درباره تأخیر‌ها بگویند

در حالي كه تأخير در حمل‌و‌نقل هوايي به اوج خود رسيده است و دادستان دلیل تأخیر برخی از پرواز‌ها را غیرقابل قبول می‌خواند، مديرعامل ايران‌ايرلاین تصریح کرد مردم بايد صبور باشند

ایرلاین‌ها واقعیت را درباره تأخیر‌ها بگویند
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین در حالي كه تأخير در حمل‌و‌نقل هوايي به اوج خود رسيده است و دادستان دلیل تأخیر برخی از پرواز‌ها را غیرقابل قبول می‌خواند، مديرعامل ايران‌اير با بيان اينكه مردم بايد صبور باشند، تصريح كرد: ديروز از فرودگاه تركيه آمده‌ام و پرواز در بروكسل تأخير داشت و كسي اعتراض نكرد. 

 اوضاع در حمل‌و‌نقل هوايي ايران خوب نيست و بخشي از اين موضوع بي‌شك به تحريم‌هاي چند ده‌ساله ظالمانه غربي‌ها بازمي‌گردد، اما بهانه تحريم پاسخگوي همه مشكلات اين صنعت نيست و بي‌شك ناكارآمدي و سوء‌مديريت‌ها را نبايد از نظر دور داشت. با اين حال تحريم گويا ابزار و بهانه‌اي شده تا عده‌اي مدير دولتي با آن پاسخ هرگونه انتقاد و سوء‌مديريت را ارائه كنند. فرزانه شرفبافي در نشست دادستاني تهران براي بررسي علل تأخير پروازها با مديران شركت‌هاي هواپيمايي با بيان اينكه ميانگين سن ناوگان هوايي كشور 24 سال است و با طرح اين پرسش كه «به اين صنعت چه داده‌ايم كه اينقدر انتظار داريم»، اظهار كرد: وضع عراق، افغانستان و كشورهاي همسايه در صنعت هوايي از ايران بهتر است، چون ما در تحريم هستيم و براي تأمين دوقطعه تجهيزات هواپيما دچار مشكل مي‌شويم. وي با بيان اينكه به زودي تحويل سوخت در پروازهاي خارجي ما هم قطع شده و بايد چمدان چمدان پول بفرستيم تا سوخت را تأمين كنيم، افزود: پس از اربعين سال گذشته 25جلسه درباره تأخيرهاي پرواز گذاشتيم، اما اين درست نيست كه خلبان را به علت تأخير دستبند بزنند و همانجا به قاضي القضات هم مدال افتخار بدهند. مديرعامل ايران‌اير با بيان اينكه مردم بايد صبور باشند، تصريح كرد: ديروز از فرودگاه تركيه آمده‌ام و پرواز در بروكسل تأخير داشت و كسي اعتراض نكرد. 
دادستان تهران: برخي تأخير پروازها غيرقابل قبول است
از سوی دیگر جعفري دولت‌آبادي دادستان تهران در جلسه‌اي با مسئولان حمل‌و‌نقل هوايي كشور با اشاره به فلسفه تشكيل جلسه و علت ورود دادستاني به اين موضوع اظهار داشت: به موجب ماده ٢٢ قانون آيين دادرسي كيفري يكي از وظايف دادستان حفظ حقوق عمومي است و دادستان را مكلف كرده كه براي حفظ حقوق عامه اقامه دعوي كند. وي با بيان اينكه يكي از مصاديق تضييع حقوق مردم سرگرداني ناشي از تأخيرهاي بي‌مورد، ‌فروش بليت هواپيما با قيمت‌هاي متفاوت، عدم پاسخگويي و رفتار نامناسب با مسافرين برخي فرودگاه‌هاست، به مفاد گزارش‌هاي معاونان دادستان تهران در مورد تأخير پروازها و به برخي علل آن استناد كرد. جعفري دولت‌آبادي افزود: طي دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونان دادستان تهران براي بررسي تأخير پروازها در فرودگاه مهرآباد حضور يافتند كه گزارش‌هاي تهيه‌شده متضمن اطلاعات مناسب و مفيدي است. دادستان تهران اعلام كرد: به موجب اين گزارش‌ها، روزانه تأخير پروازها وجود دارد كه برخي تأخيرها غيرقابل قبول است و به مسافرين نيز علت آن توضيح داده نمي‌شود و در برخي موارد نيز حقوق آنها رعايت نمي‌شود. البته برخي تأخير‌ها به دليل نقص فني هواپيما، بدي آب‌و‌هوا و نظاير آن رخ مي‌دهد كه اين موضوع قابل دفاع است. وي با اشاره به مفاد گزارش‌هاي معاونان دادستان تهران در مورد تأخير پروازها و نتايج آن گفت: معاونان در اين بازديد‌ها با مردم، مديران شركت‌هاي هواپيمايي و مسئولان فرودگاه گفت‌وگو كرده‌اند و علت‌هاي متعددي براي تأخيرها احصا شده است. دادستان تهران با تقسيم‌بندي تأخير پروازها به درون‌سازماني و برون‌سازماني افزود: دسته اول تأخيراتي است كه ناشي از نقص فني و كمبود قطعات است كه در اين بخش نمي‌توان به شركت‌هاي هواپيمايي ايراد وارد كرد؛ چراكه در بيان دلايل تأخير اعلام مي‌كنند قطعه موجود نيست، نقص فني واقعي مي‌باشد البته به شرطي كه دليل اصلي تأخير پرواز اين موضوع باشد. 
ایرلاین‌ها واقعیت را به مردم بگویند
جعفري دولت‌آبادي افزود: برخي از تأخيرها به خاطر وضعيت آب و هوا است و شركت‌هاي هواپيمايي اعلام مي‌كنند كه آب و هوا در مقصد نامساعد است كه مطابق برخي گزارش‌ها خلاف اين موضوع نيز ثابت شده و تعدادي از شركت‌هاي هواپيمايي براي نجات خود از اعتراض مسافران به اين حربه متوسل شده‌اند. وي تأكيد كرد، بيان واقعيت‌ها به مردم بهترين راه نجات است. دادستان تهران با اشاره به عدم پاسخگويي در فرودگاه در خصوص تأخير پروازها خاطر نشان كرد: وقتي مسافران با تأخير پرواز مواجه مي‌شوند هيچ كس از مديران شركت‌هاي هواپيمايي در فرودگاه حضور نمي‌يابند كه نسبت به آن شفاف‌سازي نمايند و در اكثر موارد فردي حضور دارد كه اعلام مي‌نمايد تا ساعاتي ديگر پرواز انجام مي‌شود. جعفري دولت‌آبادي تأكيد كرد: امروزه به لحاظ افزايش مشكلات اجتماعي نبايد زمينه‌هاي اعتراض مسافران را فراهم كرد و اجازه داد مسافران به لحاظ عدم پاسخگويي به آنها در فرودگاه تجمع نمايند و در نهايت با دلخوري سوار هواپيما شده و ديگر پياده نشوند كه مجبور شويم از پليس كمك بخواهيم تا از هواپيما پياده شوند. دادستان تهران با شركت‌هاي هواپيمايي اتمام حجت كرد كه دادستاني دراين بخش ورود جدي‌تر خواهد كرد و انتظار مي‌رود سازمان هواپيمايي كشور نظارت خود را بر شركت‌هايي كه خود را با مقررات تطبيق نمي‌هند، افزايش دهد. 
نوسازی ناوگان هوایی، هوا شد
از سوي ديگر در حالي كه در جريان توافق هسته‌اي ادعا شد، صنعت هوايي ايران نوسازي خواهد شد و قائم مقام، عباس آخوندي مأمور خريد خارجي صدها هواپيما از بويينگ و ايرباس شد، اما هم‌اكنون رؤياي نوسازي ناوگان هوايي ايران نيز هوا شده است.31 فروردين امسال، رسانه‌ها از استعفاي مرد شماره دو وزارت راه و البته نفر نخست قراردادهاي هواپيماهاي برجامي خبر دادند. در بخشي از خبر استعفاي آقاي «اصغر فخريه كاشان» از قائم مقامي وزارت راه در امور بين‌الملل آمد: «اصغر فخريه كاشان اواخر سال 92 از سوي عباس آخوندي ابتدا به عنوان مشاور وزير راه و شهرسازي و در ادامه به عنوان قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل وزير منصوب شد. وي فرد نخست قرارداد خريد 200فروند هواپيماي ايرباس بويينگ و ATR محسوب مي‌شود. گفته مي‌شود، وي اسفندماه سال گذشته استعفا مي‌دهد كه وزير راه و شهرسازي با آن مخالفت مي‌كند و در نهايت آخوندي با استعفاي دوم فخريه كاشان موافقت مي‌كند.» تنها يك هفته پس از كناره‌گيري فخريه كاشان، شركت امريكايي بويينگ اعلام كرد، در سال 2018 هيچ تصميمي براي تحويل هواپيما به ايران ندارد.



انتهای پیام/1404
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان