۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین فقط قارچ‌هاي بسته‌بندي شده را مصرف کنید/ گرما سم قارچ را از بین نمی‌برد
کد خبر: ۳۰۸۲۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۶ ساعت: ۹:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مدیر نظارت بر دارو علوم پزشکی قزوین:

فقط قارچ‌هاي بسته‌بندي شده را مصرف کنید/ گرما سم قارچ را از بین نمی‌برد

مدیر نظارت بر دارو علوم پزشکی قزوین گفت: برخي از سموم موجود در قارچ‌ها، مقاوم به گرما بوده و كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن و بخار پز كردن، قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در قارچ نیست.

فقط قارچ‌هاي بسته‌بندي شده را مصرف کنید/ گرما سم قارچ را از بین نمی‌برد
دکتر امید کارآگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: از مصرف قارچ‌هاي خودرو، مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تک درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می‌رویند و يا قارچ‌هاي جمع آوري شده توسط افراد عادي و يا قارچ‌هايي كه به صورت فله اي عرضه مي‌شوند، خودداري كنيد.

وی افزود: تنها قارچ‌هايي كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندي‌هاي داراي مجوزهاي سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشكي قرار دارند، قابل مصرف هستند.

تشخیص سمی بودن قارچ‌ها فقط توسط متخصصان ممکن است
مدیر نظارت بر دارو علوم پزشکی قزوین درباره نحوه شناسایی قارچ‌های سمی بیان کرد: شناسايي انواع خوراكي قارچ از انواع سمي، تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و تنها توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسي و گياه شناسي امكان پذيرست.

وی با بیان اینکه به توصيه‌هاي برخي از افراد عادي در تشخيص انواع سمي از انواع خوراكي قارچ توجه نكنيد؛ عنوان کرد: برخي از روش‌ها و معيارهاي سُنّتی، مانند: تغيير رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رويش قارچ، معيار علمي و صحيحي براي تشخيص سمي نبودن قارچ، در همه موارد نيست.

فرد مسموم را به مركز درماني تخصصي برسانید
مدیر نظارت بر دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی قزوین تاکید کرد: در صورت بروز علايم و نشانه‌هاي گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخيري (12-5 ساعت پس از مصرف خوراكي قارچ)، هر چه سريع تر بيمار را به مركز درماني تخصصي سم شناسي باليني و مسموميت‌ها منتقل كنيد.

وی ادامه داد: در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سم بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مسئله است.

داشتن نمونه قارچ مصرف شده
به گفته دکتر کارآگاه، انتقال سريع فرد مسموم به يك مركز درماني تخصصي مسموميت‌ها امكان درمان موفقيت آميز را افزايش مي‌دهد و هر گونه تأخير در اين امر سبب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار مي‌شود.

وی با بیان اینکه با مشاهده علايم و نشانه‌هاي باليني اوليه به ويژه از نوع تأخيري در فردي با سابقه مصرف خوراكي قارچ، باید از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز شود و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل کرد.

این مسئول اذعان کرد: در صورت امكان، نمونه باقي مانده قارچ مصرف شده توسط بيمار را براي شناسايي كادر پزشكي در بيمارستان به همراه داشته باشيد.

دکتر کارآگاه تصریح کرد: هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زياد مصرف نكنيد.

وی افزود: مردم به خاطر داشته باشند که برخي از سموم موجود در قارچ‌ها، مقاوم به گرما بوده و فرآيندهاي آماده سازي غذا مانند كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن و بخار پز كردن، قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در قارچ نیست.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان