۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک برجام بدون پرچم آمریکا
کد خبر: ۳۰۸۰۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۵ ساعت: ۰:۱۳ ↗ لینک کوتاه

پس از خروج آمریکا از برجام؛

برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک برجام بدون پرچم آمریکا

اولین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از خروج آمریکا از این توافق با حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایتخت اتریش برگزار شد.

برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک برجام بدون پرچم آمریکا
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، نمایندگان ۱+۴ اولین نشست خود پس از خروج آمریکا از برجام را برای بررسی راههای حفظ این توافق در وین اتریش برگزار کردند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به عنوان مهمان ویژه در این نشست حضور داشت. با توجه به خروج آمریکا از برجام، پرچم این کشور برای همیشه از محل نشست برداشته شده بود.

ریاست دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام را «هلگا اشمید» معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده داشت.

این نشست که در سطح معاونان وزیران خارجه ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و ایران در هتل کوبورگ وین برگزار شده بود، پس از حدود سه ساعت پایان یافت.

طبق گزارش رسانه‌های خبری، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان امروز در وین به خبرنگاران گفت ایران هنوز درباره خروج از برجام تصمیم‌گیری نکرده است اما انتظار دارد اروپا تا پایان هفته بعد بسته پیشنهادی خود را [برای ترغیب ایران به باقی ماندن در برجام] ارائه دهد.

وی همچنین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام با اشاره به تعهد کشورهای اروپایی برای تامین خواسته ایران گفت: برای حفظ برجام اطمینان بیشتری حاصل شده است. آنها (اروپایی‌ها) بر تعهد خودشان به مذاکرات فشرده با ایران تاکید کردند و تلاش دارند در زمینه‌های مختلفی از جمله نفتی و بانکی، بحث‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و تجارت، بیمه، مالی و بانکی بتوانند به راهکارهای عملی برای تامین خواسته های ایران برسند.

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: طی چند هفته آینده مذاکرات ما در همه سطوح ادامه پیدا خواهد کرد تا بتوانیم به یک جمع‌بندی لازم در این زمینه برسیم.

رویترز پیش از آغاز نشست امروز اعلام کرده بود مقامات انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در این نشست تلاش می‌کنند با معاون وزیر خارجه ایران (عباس عراقچی) از طریق بررسی راهکارهای تداوم بخشیدن به فروش نفت ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور و همچنین مقابله با تحریم‌های آمریکا، به راه‌حلی برای حفظ این توافق برسند.

همچنین یک مقام ایرانی پیش از نشست امروز به رویترز گفت: این، نشست بسیار مهمی است که نشان خواهد داد آیا طرفهای باقیمانده نسبت به حفظ برجام جدی هستند یا خیر. ما در این نشست متوجه خواهیم شد که آیا، همانطور که رهبرمان گفت، اروپایی‌ها می‌توانند تضمین قابل‌اتکایی به ما ارائه دهند یا نه.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از خروج از برجام اعلام کرد که این توافق برنامه موشکی ایران، نقش منطقه‌ای این کشور و آنچه که پس از انقضای آن در سال 2015 رخ خواهد داد را پوشش نمی‌دهد.

با این حال، کشورهای اروپایی ضمن اعلام نگرانی درباره این موضوعات مدعی شده‌اند مادامیکه ایران به تعهدات خود پایبند بماند، آنها نیز در این توافق باقی خواهند ماند.

در بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آمده است: اعضای برجام توافق کردند که اقدامات جاری خود در کمیسیون مشترک و همه نهاد‌های زیرمجموعه آن را در قالب ١+٤ و ایران، به خصوص در کارگروه اجرای رفع تحریم‌ها افزایش دهند. ایران پیشنهاد کرد که در گام بعدی نشست کمیسیون مشترک در سطح وزرا برگزار شود.

نشست امروز کمیسیون مشترک برجام یک روز پس از آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برگزار شد.

این نهاد بین‌المللی روز گذشته (پنجشنبه) برای یازدهمین بار از زمان اجرای برجام پایبندی ایران به این توافق را تایید کرد (اینجا) اما در عین حال، اعلام کرد همکاری بموقع و فعالانه‌تر ایران در تامین دسترسی [برای انجام بازرسی‌های سرزده از امکان موردنیاز] باعث تسهیل اجرای پروتکل الحاقی و اعتمادزایی بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان