۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین روزه‌داری مشاغل سخت در ماه مبارک رمضان/ عشق به خدا روزه گرفتن را آسان می‌کند
کد خبر: ۳۰۷۰۰۱ نویسنده: حسین طاعتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۹ ساعت: ۱۰:۴۳ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

روزه‌داری مشاغل سخت در ماه مبارک رمضان/ عشق به خدا روزه گرفتن را آسان می‌کند

در ماه مبارک رمضان نزدیک افطار که می‌شود، نانوایان در نانوایی‌ها به سختی از بین جمعیت دیده می‌شوند چه برسد به شاطر و شاگردانش، از درب دیگر نانوایی هم به سختی می‌توانیم داخل برویم؛ البته گرما و ازدحام جمعیت حرارت نانوایی را چند برابر می‌کند.

روزه‌داری مشاغل سخت در ماه مبارک رمضان/ عشق به خدا روزه گرفتن را آسان می‌کند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛____ حسین طاعتی.

یکی از دستورات خداوند و برنامه‌های دین مبین اسلام روزه داری است. این امر الهی باعث تزکیه نفس، ضامن سعادت آخرت و دنیا، بهداشت جشم، بازدارنده گناه، سرکوب کردن نفس عصیانگر می‌شود.

رمضان، نهمین ماه از ماه‌های قمری در تقویم اسلامی و بین ماه‌های شعبان و شوال است. ریشه کلمه رمضان از رمض است و رمض به معنی داغی سنگ در اثر شدت حرارت تابش خورشید و به معنی شدت گرما است.

علت نامیده شدن این ماه به این اسم، گفته شده است چون در لغت قدیم، اسامی ماه‌ها را به نام آن زمانی از سال که در آن قرار داشته، نام گذاری کرده اند و رمضان در موقع نام گذاری، هنگام تندی حرارت گرما واقع شده بود.

رمضان تنها ماهی است که خدا از آن در قرآن نام برده است. «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ؛ ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده؛ همان قرآنی که هدایت کننده مردم و دارای دلایل روشن هدایت و معیارهای سنجش حق و باطل است»(سوره بقره، 185)

با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان چند سالی است که در فصل گرما و ساعات طولانی روز قرار گرفته است بر آن شدیم تا به سراغ برخی مشاغل سخت برویم که با وجود این سختی‌ها با اراده فولادین خود بر امر روزه‌داری در ایام ماه مبارک رمضان تداوم دارند؛

روزه‌داری در ایام گرم سال امر دشواری است و برای افرادی که داری شغل سخت هستند، این مشقت دو برابر و گاهی چند برابر می‌شود. نانواها، صنایع و معادن، کشاورزان، کارگران ساختمان، رانندگان از جمله مشاغلی دارای شرایط سخت کار هستند.

در ماه مبارک رمضان نزدیک افطار که می‌شود، نانوایان در نانوایی‌ها به سختی از بین جمعیت دیده می‌شوند چه برسد به شاطر و شاگردانش، از درب دیگر نانوایی هم به سختی می‌توانیم داخل برویم؛ البته گرما و ازدحام جمعیت حرارت نانوایی را چند برابر می‌کند.

محمدی یکی از نانوایان شهر قزوین است که با وجود گرمای زیاد و سختی فراوان شغل خود روزه می‌گیرد، وی می‌گوید: روزهای اولی که وارد شغل نانوایی شدم، فکر می‌کردم که شغل بسیار آسانی است و سختی زیادی در این شغل نخواهم کشید.

وی ادامه داد: نانوایی یکی از شغل‌های سخت به شمار می‌رود و باید زحمات و فعالیت‌های بدنی بالایی در این شغل داشته باشیم.

زمانی که از سختی‎های این شغل در ماه مهمانی خدا پرسیدم، عنوان کرد: روزه گرفتن در فصولی همانند اواخر بهار و تابستان چون با گرما همراه است، سختی‌های فراوانی دارد؛ اما عشق به خداوند یگانه و مهر و عطوفت خالق هستی در این ماه طولانی‌ و گرم‌ موجب شده است تا روزه‌های خود را تا پایان ماه حفظ کنیم.

محمدی با بیان اینکه عشق به خالق هستی را با چیز دیگری عوض نمی‌کند، می‌افزاید: روزه داری در گرما و سختی ثواب بیشتری دارد و میزان علاقه ما را به خداوند عزیز نشان می‌دهد.

این نانوای قزوینی می‌گوید: عاشق خدا که باشیم و دوستش که داشته باشیم و نعمت‌هایش را هم لمس کنیم روزه گرفتن سخت نیست.‌‌

وی ابراز کرد: هیچ چیزی نمی‌تواند مانع این شود که من از دستورات پروردگارم دست بکشم و سرپیچی کنم و در این روزهای سخت و طاقت فرسا ماه مبارک رمضان روزه خود را نگه ندارم.

محمدی با بیان اینکه ماه رمضان ماه مهمانی خداوند است، گفت: برکت و روزی ما در این ماه دوچندان شده است و این ماه همواره برای ما با توفیق و برکت بسیار همراه بوده است.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این که دوست دارم به فرمان خداوند و به تبعیت از اسلام روزه داری کنم روزی حلال را نیز بسیار می‌پسندم و دوست دارم با سختی‌هایی که متحمل می‌شوم روزی حلال را به سر سفره خانواده ام ببرم.

این نانوای قزوینی می‌افزاید: یکی از مواردی که باعث می‌شود این همه سختی را تحمل کنم تا روزه بگیرم این است که به خداوند و برکات و فضیلت‌هایش در این ماه ایمان دارم.

بعد از خداحافظی با این نانوای دوست داشتنی برای تهیه ادامه گزارش به سراغ یکی دیگر از مشاغلی رفتیم که در این گرما و ساعات طولانی روز، روزه داری می‌کنند.

حجتی پور یکی از رانندگان تاکسی است که در قزوین مشغول کسب روزی حلال است، وی می‌گوید: در این گرما روزه داری بسیار سخت است؛ اما با توجه به ثوابش می‌خواهیم تمامی روزه‌های خود را در ماه مبارک رمضان را به سرانجام نیک برسانم.

وی ادامه داد: دستورات اسلام باید اجرایی شود و خلاف این دین مبین نمی‌توان حرکت کرد.

از حجتی پور پرسیدم روزه داری در این گرما و روزهای بلند سخت نیست؟ این راننده تاکسی گفت: تکلیف شرعی است که بر عهده ما مسلمانان قرار گرفته شده و باید به آن عمل کنیم.

این راننده تاکسی با بیان اینکه روزه داری دارای ثمرات فراوانی است، اظهار کرد: روزه گرفتن علاوه بر ثمرات معنوی همانند مبارزه با نفس ثمرات جسمانی همانند سم زدایی بدن، کنترل فشار خون و کنترل وزن بدن را نیز با خود به همراه دارد.

اسماعیلی یکی از کارگرانی است که با وجود سختی زیاد در کارهای ساختمانی روزه داری می‌کند، می‌گوید: هم کار و روزی حلال عبادت است و هم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان که خدارو شکر خداوند توفیق هر دو را در این ماه مبارک به من داده است.

وی می‌افزود: در سختی‌ها باید به خداوند توکل و دستورات الهی را اجرا کرد، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان یکی از فرمایشات خداوند است و من با توجه به سختی‌هایی که در کار دارم می‌خواهم به عشق خداوند و انجام دستوراتش روزه خود را بگیرم.

این کارگر زحمت کش ساختمانی اظهار کرد: در زمان سختی‌ها خداوند به دادمان می‌رسد و از او کمک می‌خواهیم و ما نیز باید به سپاس از نعمت‌هایی که به ما عطا فرموده از دستورات خداوند پیروی کنیم.

وی افزود: روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان نیز یکی از دستورات خداوند است که باید آن را اجرایی کنیم.

اسماعیلی اذعان می‌کند: روزه را به خاطر ثوابش هم می‌گیرم و روزه داری در این گرما و فشار کاری بالا ثوابش نیز بیشتر است.
انتهای پیام/5005

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان