۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین امکان پیوند یک کلیه به ۱۴ بیمار با اختراع مخترع قزوینی/ از موسسه «ایده تا اختراع» با هدف رفع بیکاری حمایت نشد
کد خبر: ۳۰۶۵۰۳ نویسنده: علیرضا عباس پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۲۵ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

تراژدی نخبگانی که نادیده گرفته می‌شوند؛

امکان پیوند یک کلیه به ۱۴ بیمار با اختراع مخترع قزوینی/ از موسسه «ایده تا اختراع» با هدف رفع بیکاری حمایت نشد

حمایت نکردن مسئولین از طرح‌های نخبگانی که عشق به میهن و سربلندی آن را در افق نگاه و حرکت خود ترسیم کرده‌اند تراژدی تلخی است که هر روز کشور را در عمق مشکلات بیشتری فرو می‌برد.

امکان پیوند یک کلیه به ۱۴ بیمار با اختراع مخترع قزوینی/ از موسسه «ایده تا اختراع» با هدف رفع بیکاری حمایت نشد
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ، علیرضا عباس‌پور مخترع جوان استان قزوین، 9سال است که در زمینه تحقیقات و پژوهشات فعالیت می‌کند و ساخت بهترین تجهیزات بیمارستان کودکان و 5 اختراع را در کارنامه علمی خود دارد.

علیرضا عباس پور در گفت و‌گو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با اشاره به اختراعات خود اظهار کرد: بخیه زن اتوماتیک، تب‌سنج هوشمند، کیسه کلوستومی هوشمند، دستگاه انکوباتور 14 ارگان مهندسی بافت و دستگاه بی‌اختیاری ادرار از جمله این اختراعات است.

وی بیان کرد: بهترین اختراعی که تاکنون وجود دارد دستگاه مهندسی بافت است که این دستگاه به طور همزمان 14 ارگان بدن از جمله کلیه و قرنیه را سلول‌دار می‌کند یعنی سلول‌های خونی را از بین می‌برد و این دستگاه هیچ مشابهی در دنیا ندارد.

امکان پیوند یک کلیه به 14 بیمار
این جوان قزوینی ادامه داد: برای مثال کلیه یک فرد قابلیت این را دارد که تنها برای یک نفر دیگر پیوند زده شود ولی با این دستگاه می‌شود از یک کلیه 14 لایه برداشته شود سپس سلول سالمی که کشت داده شده است را بر روی این لایه‌ها کاشته شود و آن لایه سلول‌دار می‌شود و اینگونه یک کلیه می‌تواند به 14 فرد مختلف پیوند زده شود.

این مخترع جوان با بیان اینکه مهم‌ترین هدفش در ساخت این دستگاه کمک به بیماران بوده است، گفت: در زمینه پیوند ضعف بزرگی وجود دارد و همیشه می‌اندیشیدم که هر عضو یک انسان کما رفته را تنها به یک نفر می‌توانیم پیوند بزنیم.

عباس‌پور اضافه کرد: در راستای این ضعف بزرگ تصمیم گرفتم به سراغ مطالعه مهندسی سلول‌های بافت برم و این ایده به ذهنم خطور کرد و شروع به ساخت این دستگاه کردم.

استقبال خارجی‌ها و بی توجهی داخلی‌ها
 
جوان قزوینی درباره روند تولید این دستگاه و عدم حمایت دولت عنوان کرد: تنها نمونه‌ی اولیه این دستگاه ساخته شده است و با اینکه از ساخت این دستگاه با خوشحالی استقبال می‌کنند ولی تاکنون در ایران هیچ‌گونه حمایتی نشده است تا این دستگاه به تولید انبوه برسد.

وی در ادامه افزود: تاکنون از چندین کشور مانند امریکا و استرالیا بورسیه شده‌ام و با استقبال زیادی از سوی این کشورها برای ساخت دستگاه روبه‌رو بوده‌ام ولی به دلیل عشقی که به ایران و مردمانش دارم از ایران نرفتم.

این مخترع جوان ابراز کرد: تنها حامی اختراع این دستگاه خودم و بسیج پژوهشی استان قزوین بوده است و در بعضی از مواقع مرکز علوم پزشکی قزوین نیز در ساخت این اختراع من را یاری کرده است.

عباس‌پور با اشاره به وضعیت اشتغال جوانان در کشور بیان کرد: هرکجا که میروی و در هر جمعی که می‌نشینی صحبت از عدم اشتغال جوانان است بنابراین ایده‌ی جالبی در رابطه با رفع این بیکاری موجود در کشور به ذهنم رسید.

این کارآفرین عنوان کرد: در رابطه با بیکاری مردم در کشور این ایده به ذهنم رسید که کلاس یا موسسه ای به نام" از ایده تا اختراع" تاسیس کنم.

عدم حمایت مسئولین از تاسیس موسسه "از ایده تا اختراع"
این جوان قزوینی ادامه داد: در این موسسه افراد از سنین کودکی تا سالمندی می‌توانند ایده‌های ذهن خود را مطرح کنند و در آن‌جا با استفاده از تجربه‌ای که خودم و دیگر فن‌آوران در این زمینه داریم آن ایده اولیه فرد را تبدیل به اختراع کنیم.

عباس‌پور افزود: این اختراع در ادامه می‌تواند به یک محصول تبدیل شده و وارد چرخه تولیدات کشور شود و با همین روش ساده هم مسئله اشتغال رفع می‌شود و هم بسیاری از مشکلات کشور از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در روند تاسیس این موسسه نیز با مشکل روبه‌رو شدم و مجوز لازم صادر نشده است و با وجود پیگیری‌های فراوان از استانداری، شهرداری و آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته‌ام به نتیجه برسم.


این کارآفرین قزوینی گفت: تاکنون با وجود اینکه تبلیغ نداشته‌ام 10 هنرجو داشتم که حتی در مسابقات خوارزمی نیز مقام‌آور بودند و دستگاه کمک آموزش ادرار، دستگاه قند خون هایستر که به بازو وصل می‌شود و آسانسور هوشمند را اختراع کرده‌اند.

حمایت معاونت پژوهشی سپاه از طرح
این جوان قزوینی اذعان کرد: کشور در بحبوحه بیکاری قرار دارد و بار دیگر از تمامی مسئولین استانداری، علوم پزشکی، معاونت پژوهشی ریاست جمهوری، معاونت پژوهشی وزارت بهداشت تقاضای حمایت دارم.

وی با بیان اینکه تنها معاونت پژوهشی سپاه در این مدت از او حمایت کرده است، گفت: تمامی مسئولین ارگان‌های مختلف از اختراع انجام شده استقبال می‌کنند ولی می‌گویند برای خرید آن بودجه‌ی کافی نیست.

این مخترع قزوینی افزود: با وجود اینکه زحمات زیادی برای ساخت آن کشیده‌ام اما قیمت گزافی ندارد که بودجه برای خرید آن نباشد.

این جوان قزوینی ادامه داد: با وجود تلاش‌هایی که کرده‌ام می‌توانم ادعا کنم که اگر این اختراع ساخت کشورهای دیگر بود صدها میلیون دلار هم اگر قیمت داشت آن را خریداری می‌کردند.

نخبگانمان را فراری ندهیم
عباس‌پور با اشاره به فضای فوق العاده خوب کارآفرینی در قزوین، اظهار کرد: میتوانم ادعا کنم که اگر حمایت‌های لازمه صورت بگیرد و مجوزها به سهولت صادر شود 50% بیکاری استان قزوین می‌تواند برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه تنها دغدغه‌اش درحال حاضر تاسیس موسسه پژوهشی است، عنوان کرد: من در این سال‌ها تلاش خود را کرده‌ام و همچنان به تلاشم ادامه می‌دهم اما اگر به این نتیجه برسم که تلاشم در ایران فایده ندارد علارغم میل باطنی خود از ایران می‌روم.

وی در پایان درخواست کرد: خیلی مایل هستم که یک روز تمام مسئولین شهر گردهم‌آیند و بتوانم صحبتی با همه‌ی آنها درباره اهداف و انگیزه‌هایم داشته باشم.

انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان