۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین پرداخت بیش از ۸۰درصد تسهیلات بانکی به قاچاقچیان و واردکننده‌ها/ تحریم داخلی سالانه یک‌ونیم میلیون شغل را از بین می‌برد
کد خبر: ۳۰۳۶۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۸ ساعت: ۹:۲۵ ↗ لینک کوتاه

عبدالملکی در قزوین تصریح کرد

پرداخت بیش از ۸۰درصد تسهیلات بانکی به قاچاقچیان و واردکننده‌ها/ تحریم داخلی سالانه یک‌ونیم میلیون شغل را از بین می‌برد

عبدالمالکی در گردهمایی سالانه فعالان انقلابی استان قزوین گفت: تحریم شبکه بانکی علیه تولیدکننده یکی از موارد تحریم داخلی است و متاسفانه بیش از ۸۰درصد تسهیلات به تولیدکننده داخلی نیست بلکه به بازرگان و واردکننده و قاچاقچیان پرداخت می‌شود.

پرداخت بیش از ۸۰درصد تسهیلات بانکی به قاچاقچیان و واردکننده‌ها/ تحریم داخلی سالانه یک‌ونیم میلیون شغل را از بین می‌برد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ دکتر حجت الله عبدالملکی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در گردهمايي سالانه فعالان فرهنگي استان قزوين با عنوان «اصحاب حق» در سالن اجتماعات دانشگاه تربيت معلم درخصوص اقتصاد مقاومتی و شعار سال اظهار کرد: اقتصادی که با وجود همه موانع و مشکلات به اهداف خود دست یابد اقتصاد مقاومتی است؛ اکثر اقتصاددانان جهان این تعریف را قابل قبول می‌دانند.

وی افزود: هر کشوری مجموعه ای از موانع را بر مسیر اقتصاد خود دارد، اقتصادی که مقاومتی نیست از اهداف خود برمی‌گردد، برای نمونه ما برنامه ریزی کرده بودیم در چشم انداز بیست ساله ۱۴۰۴به اقتصاد اول منطقه برسیم، اما چندسال دیگر بیشتر باقی نمانده و ما هنوز به کمترین اهداف خود دست پیدا نکرده ایم و این نشان دهنده این مسئله هست که اقتصاد ما مقاومتی نیست.

این اقتصادان کشور عنوان کرد: هر کشوری اقتصاد مقاومتی مخصوص به فضای جامعه خود را دارد و اقتصاد از دو محور اهداف و موانع تشکیل می‌شود، اهداف اقتصادی انقلاب ما در سه محور رفاه عمومی، استقلال اقتصادی و تعامل با جهان از موضع قدرت و پیشرفت اقتصادی که نماد بیرونی اقتصادی است، تشکیل می‌شود.

وی اذعان کرد: ما طی چهل سال گذشته برای دستیابی به اهداف اقتصادی انقلاب به خوبی حرکت کرده ایم؛ اما به افق مدنظر انقلاب نرسیده ایم و علت اصلی این است که اقتصاد ما مقاومتی نیست.

عبدالملکی بیان کرد: آنچه که باعث ۱۳درصد نرخ بیکاری و ۷میلیون بیکار واقعی، عدم ثبات بازار در فضای قیمت دلار می‌شود و در مقاطعی در حوزه اقتصاد زمین گیر شده ایم تحریم است، اما این تحریم‌ها برای مردم ما به خوبی تعریف نشده و فکر می‌کنیم همان چیزی است که با برجام قرار بود حل شود.

وی ابراز کرد: مردم ما به خوبی نمی‌دانند تحریم‌ها به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می‌شود، تحریم داخلی قدرت چهار برابری نسبت به تحریم خارجی دارند، با حمایت از کالاهای ایرانی، تحریم‌های داخلی را حذف خواهیم کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: باید ابتدا بدانیم که تحریم‌های داخلی که اصل مشکل ماست، چه چیزی است؟ سال ۲۰۱۰ میلادی که با تحریم‌های فلج کننده روبرو بودیم، اقتصاددانان غربی وضعیت ایران و شرایط تحریم‌ها بررسی کردند و به سیاسیون گفتند محال است با تحریم اقتصاد ایران را فلج کنید، اقتصاد ایران پرظرفیت و بزرگ است که فلج نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ایران به حدی بن مایه اقتصادی قوی دارد که می‌تواند جزو سه قدرت برتر برجسته جهان تبدیل شود، گفت: سیاسیون امریکایی در سال ۲۰۱۰ براساس برخی تحلیل ها به اقتصاددانان خود گفتند اقتصاد پهلوان ایران امروز مریض است و بدنش پر از عفونت است و قدرت دفاع از خود را ندارد و ما با همان تحریم‌های کوچک هم این اقتصاد را نابود می‌کنیم و زمینه نابودی انقلاب را فراهم خواهیم کرد.

این کارشناس اقتصاد مقاومتی ادامه داد: عفونت و مریضی اقتصاد ایران همان تحریم داخلی است که اگر رفع شود هیچ تحریم خارجی توان نابودی این پهلوان اقتصادی را نخواهد داشت.

وی ابراز کرد: امروز کشور ما شاهد بین ۲۰تا ۴۰درصد تحریم داخلی است که این تحریم‌ها زمینه مشکلات اقتصادی را برای مردم ما ایجاد کرده است، انقلاب اسلامی با هیچ تهدید اقتصادی دچار تزلزل نمی‌شود اما مردم با بیکاری، تورم و مشکلات اقتصادی اذیت می‌شوند.

عبدالملکی عنوان کرد: برخی از تحریم‌های داخلی تحریم تولید کننده‌ها علیه مصرف کننده است در این فضا تولیدکننده قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و برخی دیگر اجناس خود را نمی‌فروشند و نیاز مردم را پاسخگو نیستند تا قیمت بازار افزایش یابد.

وی تصریح کرد: مدل دیگر تولیدکننده ای است که کالای بی کیفیت تحویل مردم می‌دهد، این تولیدکننده نیز مردم را دچار تحریم داخلی می‌کند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: یکی دیگر از تحریم‌های داخلی، عدم خرید کالای داخلی توسط مردم و مسئولان است، گاهی ما کالای باکیفیت ایرانی که قیمت مناسب هم دارد کنار می‌گذاریم کنیم سه گروه با دلایل روانی این کار را انجام می‌دهند که یک گروه کسانی هستند که تحت تاثیر «برندگرایی» هستند بدون اینکه کیفیت مدنظر را قرار دهند.

وی ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که ذهن آنها فقط تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرد، تبلیغات یعنی کاری کنید که مصرف کننده هنگام خرید فکر نکند و گروه سوم عده ای هستند که از روی غفلت کالای خارجی می‌خرند.

کارشناس اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: تحریم‌های داخلی سالانه یکصدهزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضرر می‌زند و یک و نیم میلیون شغل از بین می‌برد.

وی اذعان کرد: تحریم شبکه بانکی علیه تولیدکننده مورد دیگر تحریم داخلی است، پرداخت بیش از ۸۰درصد تسهیلات به تولیدکننده داخلی نیست بلکه به بازرگان و واردکننده و به قاچاقچی و مفسد اقتصادی پرداخت می‌شود؛ البته بانک به طور ناخواسته درحال پرداخت تسهیلات به قاچاقچیان است که این رویه باید تغییر کند.
انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان