۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جنجالی‌ترین سیاستمدار زن عراقی کیست؟/ از سودای ریاست جمهوری تا دفاع تمام قد از سردار سلیمانی +عکس
کد خبر: ۳۰۳۴۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۶ ساعت: ۱۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

حنان الفتلاوی را بشناسید؛

جنجالی‌ترین سیاستمدار زن عراقی کیست؟/ از سودای ریاست جمهوری تا دفاع تمام قد از سردار سلیمانی +عکس

از حنان الفتلاوی، به عنوان جنجالی ترین سیاستمدار زن عراقی یاد می کنند، اما این تنها وجه مشخصه وی نیست، الفتلاوی دارای ویژگی های بسیاری است که موجب تمایز وی از بسیاری از سیاستمداران عراقی شده است.

جنجالی‌ترین سیاستمدار زن عراقی کیست؟/ از سودای ریاست جمهوری تا دفاع تمام قد از سردار سلیمانی +عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، تغییرات در این کشور فقط به پراکندگی فهرست ‌های انتخاباتی معمول و رایج به همان شیوه مرسوم آن از سال ۲۰۰۳ میلادی یا مطرح شدن احزاب کوچک در آستانه انتخابات محدود نمانده و پا را از این فراتر نهاده است تا جایی که شاهد شکل‌ گیری پدیده ‌جدیدی به نام کاندیداتوری «زنان در انتخابات» هستیم که به شدت افکار عمومی این کشور را به خود جلب کرده است.

«حنان الفتلاوی» یکی از این چهره هاست که این گزارش به معرفی وی دیدگاه هایش می پردازد.

**حنان الفتلاوی کیست؟

«حنان سعید محسن الفتلاوی» در سال ۱۹۶۸ میلادی در استان بابل عراق به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل دانشکده پزشکی دانشگاه بغداد در سال ۱۹۹۲ است. الفتلاوی در سال ۱۹۹۹ میلادی مدرک فوق تخصص بیماری های پوست را هم از این دانشگاه دریافت کرد.

الفتلاوی پس از سقوط رژیم صدام، وارد دنیای سیاست شد و در ۴ دوره انتخابات پارلمانی عراق به نمایندگی از استان بابل شرکت کرده و به پارلمان راه یافته است.

در پارلمان کنونی عراق و عضو کمیسیون روابط خارجی آن است. در دوره قبل پارلمان عراق الفتلاوی ریاست کمیسیون امور پارلمانی را برعهده داشت و طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ عضو هیئت مستشاری دفتر نخست وزیر وقت عراق و مدیر دفتر استان ها و شهرستان های دفتر نخست وزیری بود.

حنان الفتلاوی

از دیگر منصب وی می توان به ریاست کمیسیون استان ها و شهرستان های جمعیت ملی عراق در سال ۲۰۰۵ و عضو کمیسیون بهداشت و زنان شورای زنان عراق در سال ۲۰۰۴ اشاره کرد.

آنگونه که خود را در یکی از مصاحبه های رسانه ایش معرفی کرده، دارای تابعیت عراقی و شیعه ۱۲ امامی است و به تمام باورهای دینی و مذهبی اش افتخار می‌ کند و هیچ گاه تابعیت و باورهای دینی و مذهبی اش خود را بر کسی مخفی نکرده است.

الفتلاوی به نمایندگی از عراق در بسیاری از نشست ها و کنفرانس های منطقه ای و بین المللی شرکت کرده و در آنها درباره وضعیت جاری در عراق سخنرانی کرده است.

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ میلادی با کسب ۹۰ هزار و ۷۸۱ رای بالاترین آرا کسب شده از سوی نامزدهای زن و مرد در استان بابل و نامزدهای زن در عراق را از آن خود کرد.

در عین حال وی تنها زن عراقی قرار گرفته در میان ۱۰ نماینده راه یافته به پارلمان عراق در سال ۲۰۱۴ می باشد. همچنین وی اولین زن عراقی است که در سال ۲۰۱۴ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عراق بود و جزو یک صد کاندیدای راه یافته به دور دوم این انتخابات و یکی از دو رقیب اصلی و جدی «فواد معصوم»، رئیس جمهوری کنونی بود، اما به درخواست «ابراهیم الجعفری»، رئیس وقت «ائتلاف ملی» عراق و براساس توافقات صورت گرفته بین گروه ها و جریان های سیاسی جهت تقسیم مناصب سه گانه، از ادامه رقابت انصراف داد.

الفتلاوی نهم ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی جنبش «اراده» را تاسیس کرد تا اولین زن عراقی باشد که رهبری یک جنبش سیاسی را در دست می گیرد و در حال حاضر خود را برای کاندیداتوری در انتخابات پیش رو در عراق آماده می کند.

حنان فتلاوی نماینده پارلمان عراق

**ریاست یک زن در فهرست انتخاباتی مستقل

الفتلاوی نهم ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی جنبش «اراده» را تاسیس کرد تا اولین زن عراقی باشد که رهبری یک جنبش سیاسی را در دست می گیرد.نکته جدید دیگر در مورد حنان الفتلاوی و این انتخابات پارلمانی پیش رو در عراق، ریاست یک زن بر فهرست انتخاباتی و حزب سیاسی است. الفتلاوی پس از آنکه تصمیم گرفت، از فراکسیون «دولت قانون» عراق به رهبری «نوری المالکی»، رئیس جمهور سابق این کشور جدا شده و به تنهایی وارد رقابت انتخاباتی شود، ریاست فهرست «جنبش اراده» را به دست گرفت، اما این اقدام الفتلاوی با انتقادات شدیدی رو به رو شد.

این زن سیاستمدار عراقی به مخالفت شدید با نخست وزیر کنونی عراق «حیدر العبادی» و اتخاذ مواضع قاطعانه در قبال عربستان سعودی و ترکیه معروف است.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها جریان حزب «اراده» به ریاست «حنان الفتلاوی» از برخی ائتلاف‌ها بزرگ شیعی پیشی گرفته و کارشناسان، این جریان را شگفتی این دوره از انتخابات پارلمانی می‌دانند.

**جنجالی یا صادق

حنان الفتلاوی را به عنوان نماینده ای جنجالی می شناسند، در حالی که او دیدگاهی کاملا مغایر دارد، به اعتقاد او بیان حقایق همیشه جنجال برانگیز است و تاکید می کند، همین حقایق از زبان هر مقام مسئول عراقی دیگری بر زبان آورده شود، با چنین واکنش هایی مواجه خواهد شد.

وی بیان حقایق امور را به این جهت که با منافع ملی عراق در ارتباط است و هدف از بیان آن رفع مشکلات و موانع موجود می باشد، امری واجب و جزو وظایف شرعی و اخلاقی خود به عنوان نماینده مردم عراق می داند و همواره در سخنانش به مدارک و مستندات موثق استناد جسته است.

به همین دلیل تاکید می کند که اظهارات و بیانیه هایش که از آنها با عنوان جنجالی یاد می کنند، برای جلب نظر دیگران آن‌ طور که برخی رسانه‌ های وابسته و مرتجع تبلیغ می ‌کنند، ‌ نیست و از آنجا خود را در قبال کسانی که به وی رای داده اند، مسئول می داند، لذا به حکم وظیفه با کسی تعارف ندارد.

حنان الفتلاوی رییس حزب «اراده»

دست سعودی ها برای همه رو شده است

حنان الفتلاوی درباره رویکرد منطقه ای عربستان سعودی، از جمله حمایت از گروه های تروریستی در عراق معتقد است، ماهیت واقعی عربستان سعودی و سیاست ها و اهدافش نه تنها در عراق بلکه در سرتاسر منطقه و جهان برای همه رو شده است.

در خصوص عراق تاکید می کند، وقتی در تحقیقات و بازجویی ها آشکار می شود که تابعیت تروریست ها سعودی است و تسلیحات در اختیار آنان از جانب طرف سعودی تامین شده و ترغیب ها و تشویق ها از جانب سعودی‌ صورت می گیرد و حتی مفتی های وهابی در این زمینه از صدور هیچ فتوایی کوتاهی نمی کنند، چگونه می توان نقش آل سعود در حملات تروریستی و تشدید تروریسم در عراق را نادیده بگیریم، علاوه بر اینکه اکنون همه دنیا به این امر اذعان کرده که عربستان منبع تروریسم در جهان است و تصویب قانون «جاستا» بهترین دلیل این مدعاست.

آینده آل سعود

این سیاستمدار عراقی با اشاره به ساختار نظام حاکم بر عربستان که سلطنتی مطلق و موروثی است، تصریح می کند که رژیم ‌هایی همانند رژیم آل‌ سعود، رژیم‌ های شکننده و سستی هستند که به زودی باید شاهد فروپاشی آنها باشیم.

وی استمرار پادشاهی آل سعود تاکنون را وابسته به عواملی چون قبضه کردن قدرت و ثروت و صدور بحران‌ هایش به خارج می داند و تاکید می کند، سوریه و یمن و در مرتبه بعد عراق بزرگترین قربانیان این سیاست سعودی ها هستند.

آمریکا یک بنگاه خیریه نیست

حنان الفتلاوی درباره حضور نظامی آمریکا در عراق در پوشش مبارزه با تروریسم از جمله گروه تروریستی تکفیری «داعش» می گوید که مسلما آمریکا یک بنگاه خیریه نیست، بلکه به طور قطع اهدافی را در منطقه عموما و در عراق مشخصا دنبال می ‌کند و در پی تحقق آنهاست و برای حفظ منافعش می‌ کوشد و از آنجا که عراق متاسفانه نیازمند حمایت همه کشورهای جهان از جمله آمریکا است، این کمک ‌ها باب دخالت در امور عراق و اشغال غیر مستقیم کشور را برای آمریکایی ها فراهم کرده است و این امر در برخی تعامل های واشنگتن با بغداد کاملا مشهود است.

دفاع از حضور سردار سلیمانی در عراق

وی از جمله سیاستمداران عراقی است که از حضور سردار سلیمانی در عراق حمایت می کند و در یکی از برنامه تلویزیونی که به صورت زنده پخش می ‌شد، صراحتا به این موضوع اشاره و قاطعانه از حضور سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در عراق برای مبارزه با تروریسم دفاع کرد.

فتلاوی در این برنامه در پاسخ به مجری که گفت، این همه مستشار نظامی در عراق هست، چرا اینقدر از سلیمانی دفاع می ‌کنید، گفت: «اینجا از برنامه شما که میلیون ‌ها نفر از عراق و عربستان شاهد آن هستند، اعلام می‌ کنم که اگر شما یک نفر شجاع مانند قاسم سلیمانی، سراغ دارید که آماده ورود به نبرد و فداکاری برای عراق باشد و حاضر باشد، برای خاطر عراق و آزادی عراق در کوچه‌ ها و خیابان ‌های عراق برود و فداکاری کند، برای ما بفرستید».

وی در پاسخ به مجری برنامه که می ‌گفت: «سلیمانی برای اهداف ایران تلاش می‌ کند، نه منافع عراق»، نیز افزود: «من اینجا اعلام می کنم که اگر عربستان می ‌تواند، یک سعودی را به موصل بفرستد که حتی برای منافع عربستان بجنگد و موصل را آزاد کند، من شرایط پذیرش این سعودی، اجازه و روادید و موافقت دولت عراق را تضمین می‌ کنم».

این نماینده پارلمان عراق در ادامه با انتقاد از خرده ‌گیری‌ های رسانه‌ های سعودی درباره حضور مستشاران نظامی ایرانی در عراق، خواستار پاسخ آنها به این سوال شد که چرا هیچ یک از آنها به حضور مستشاران آمریکایی، بریتانیایی، فرانسوی و حتی استرالیایی در عراق خرده نمی گیرند و معترض نیستند؟

دفاع حنان الفتلاوی از سردار سلیمانی

واکنش فتلاوی به رسوایی روزنامه الشرق‌ الاوسط در بغداد

روزنامه فرا منطقه ای الشرق الاوسط، چاپ لندن و متعلق به خاندان حاکم در عربستان سعودی، آذر ماه سال ۱۳۹۵ شمسی ضمن اشاره به حضور دو میلیون زائر ایرانی در کربلای معلی برای مشارکت در مراسم اربعین حسینی، در گزارشی ساختگی و بی‌ پایه و اساس به نقل از شخصی به نام «گریگوری هارتل» که وی را سخنگوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) معرفی کرده بود، مدعی شد که ده ‌ها زن عراقی از طریق رابطه نامشروع با زائران ایرانی باردار شده‌ اند.

سپس این مقام بین ‌المللی از مسئولان عراق خواسته بود که امسال هوشیاری بیشتری به خرج داده و «آگاهی مردم را نسبت به این پدیده و تأثیر منفی آن بر جامعه عراق بیشتر کنند».

انتشار این خبر با واکنش های تند بسیاری در محافل عراقی مواجه شد، از جمله حنان الفتلاوی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشته بود که نهاد قضایی این کشور دستور بازداشت کارکنان دفتر روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» در شهر بغداد را صادر کرده است.

الفتلاوی در ادامه گفته بود که شکایت از روزنامه الشرق الاوسط به دلیل انتشار اخبار دروغ و جعلی و توهین به مقدسات دینی و زنان عراقی در یک گزارش ساختگی و بی‌ پایه و اساس تحت عنوان «هشدار بین المللی نسبت به موارد ارتباط نامشروع در کربلا» تکمیل شده و قاضی دادگاه نیز دستور بازداشت متهمان پرونده از جمله «سلمان یوسف الدوسری»، سردبیر الشرق الاوسط، «حمزه مصطفی احمد»، مدیر دفتر این روزنامه در بغداد و «معد فیاض»، خبرنگار آن در این شهر را صادر کرده است.

به گفته این نماینده پارلمان عراق، شکایت و قاضی دادگاه نیز بر اساس قانون مجازات این کشور دستور بازداشت آنها را صادر کرده است.

با این توضیحات صرف نظر از حملات انتقاد آمیز صورت گرفته از حنان الفتلاوی یکه‌ تازی این زن در چگونگی ورود به انتخابات پارلمانی در آستانه برگزاری این انتخابات، نگاه‌ ها را به خود جلب کرده و به مثابه تفاوت و وجه تمایز صحنه سیاسی عراق و تغییر آن در آینده است، به ویژه آنکه بسیاری از محافل عراقی تاکید می کنند که لیست حنان الفتلاوی نامزدهایی از طوایف مختلف این کشور از جمله عرب ها، کُردها، ترکمن ها، شیعیان، اهل سنت و اقلیت های دیگر مذهبی را در برمی گیرد و این برگ برنده ای در دست حنان الفتلاوی و لیست وی در انتخابات پیش رو در عراق است.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان