۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین فرونشست دشت قزوین برای تمام سازه‌های روی دشت خطرآفرین است/ حدود ۲ هزار چاه غیرمجاز مسدود شد
کد خبر: ۳۰۳۲۲۰ نویسنده: حمید پویا تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۵ ساعت: ۹:۳۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل آب منطقه‌ای استان در مصاحبه با صبح قزوین:

فرونشست دشت قزوین برای تمام سازه‌های روی دشت خطرآفرین است/ حدود ۲ هزار چاه غیرمجاز مسدود شد

مدیرکل آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: اگر فرونشست دشت قزوین تداوم داشته باشد برای تمام سازه‌های روی دشت مانند اتوبان، نیروگاه، واحدهای مسکونی و جاده‌ها خطرآفرین است.

فرونشست دشت قزوین برای تمام سازه‌های روی دشت خطرآفرین است/ حدود ۲ هزار چاه غیرمجاز مسدود شد
حمید پویا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به وضعیت بحرانی دشت قزوین اظهار کرد: دشت قزوین یک دشت بزرگ، ارزشمند و حیاتی است که به لحاظ نزدیکی به بازار تهران و غنی بودن به لحاظ آب و خاک اهمیت بسیار زیادی در تأمین مواد غذایی کشور به ویژه پایتخت ایفا می‌کند.

وی افزود: حفظ و حراست از منابع آبی دشت قزوین به لحاظ اینکه اجازه ورود آلودگی به این منابع را ندهیم، از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرکل آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه افت سطح دشت قزوین هم اکنون به حدود 90 سانتیمتر کاهش یافته است، اضافه کرد: طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی را از سال 93 آغاز کردیم تا این دشت را به تعادل برسانیم؛ زیرا در آن زمان افت سالانه دشت قزوین یک متر و 70 سانتیمتر بود و اگر همان وضعیت ادامه می‌یافت، کمیت آّ هم به خطر می‌افتاد.

پویا ادامه داد: چاه‌ها و قنات‌ها خشک شده و مجبور به کف‌شکنی چاه‌ها می‌شدیم و تداوم این وضعیت هم قطع به یقین باعث فرونشست زمین می‌شد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در سال 93 سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد دشت قزوین 24 سانتیمتر فقط در همان سال افت داشته است، مصمم شدیم این افت را به صفر برسانیم که با اقدامات صورت گرفته از قبیل انسداد چاه‌های غیرمجاز موفق شدیم این افت را از یک متر و 68 سانتیمتر به حدود 90 سانتیمتر کاهش دهیم.

نصب بیش از یکهزار دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

مدیرکل آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: اگر فرونشست دشت قزوین تداوم داشته باشد برای تمام سازه‌های روی دشت مانند اتوبان، نیروگاه، واحدهای مسکونی و جاده‌ها خطرآفرین است؛ زیرا با تداوم فرونشست دشت قزوین امکان دارد به یک باره ریل‌های راه‌آهن متحرک شده و یا اتوبوان فرور ریزد که این امر هم به سهم خود اتفاقات ناگوار زیادی را رقم می‌زند.

پویا گفت: یکی از مشکلات دشت قزوین صنعت است که باید مصرف آب در حوزه صنعت را به خوبی کنترل کنیم؛ تا کیفیت آب حفظ شده و فاضلاب حتی پساب حاصل از تصفیه‌خانه‌ها بدون برخورداری از استانداردهای لازم وارد محیط نشود.

وی بیان کرد: برای حفظ منابع آب زیرزمینی دشت قزوین و تعادل این سفره‌ها اقدامات سنگینی را با هماهنگی مقامات استانی از قبیل استانداری، دستگاه قضایی و ینروی انتظامی ادامه می‌دهیم تا بتوانیم افت دشت قزوین را به صفر برسانیم.

مدیرکل آب منطقه‌ای استان قزوین اظهار کرد: هم اکنون تمام منابع آب شرب و صنعت و خدمات از سفره‌های آب زیرزمینی تأمین می‌شود که با اجرای پروژه انتقال آب از سد طالقان و بهره‌برداری از سد بالاخانلو بخشی از آب شرب استان از طریق این سدها تأمین می‌شود که این امر هم در تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی موثر است.

پویا افزود: یکهزار و 600 کنتور هوشمند روی چاه‌های آب مجاز استان نصب شده تا از اضافه برداشت سفره‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم و تاکنون یکهزار و 865 چاه غیرمجاز در راستای تعادل‌بخشی سفره‌های زیرزمینی مسدود شده است که در نتیجه آن بیش از 330 میلیون مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی حفظ شد.

وی در پایان گفت: در سال 97 سعی داریم بیش از یکهزار دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب استان نصب کنیم تا آب چاه‌های کشاورزی به صورت حجمی تحویل داده شود.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان