۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۱۵ هزار هکتار از اراضی قزوین باید به روش "خاکورزی حفاظتی" کشت شود
کد خبر: ۳۰۲۱۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۹ ساعت: ۱۳:۰ ↗ لینک کوتاه

مسئول طرح کشاورزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

۱۵ هزار هکتار از اراضی قزوین باید به روش "خاکورزی حفاظتی" کشت شود

مسئول طرح کشاورزی حفاظتی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: انتظار می‌رود با برنامه تعیین شده برای استان‌های کشور؛ در سال جاری ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشاورزی حفاظتی اختصاص یابد.

۱۵ هزار هکتار از اراضی قزوین باید به روش "خاکورزی حفاظتی" کشت شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ فرزاد زلقی مسئول طرح کشاورزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ظهر امروز(چهارشنبه) در اولین جلسه کمیته فنی کشاورزی کشور در مجموعه باغستان اظهار کرد:  هم اکنون بیش از یک میلیون و 700 هزارهکتار از اراضی کشاورزی کشور به زیر پوشش خاکورزی حفاظتی رفته است، در اجرای این طرح تنها 10 درصد سه فاکتور اصلی کشاورزی حفاظتی را رعایت کرده اند.

وی با اشاره به این نکته که تنها راه نجات بخش کشاورزی، استفاده از کشاورزی حفاظتی است، افزود: کشاورزی حفاظتی تحول و انقلابی در بخش کشاورزی است؛ بنابراین کشاورزان را باید به این مهم تشویق و ترغیب کرد.

این مسئول با بیان اینکه از سال86 شروع کشاورزی حفاظتی در کشور انجام شد و از سال 93 دفتر کشاورزی حفاظتی رسماٌ کار خود را آغاز کرده است، بیان کرد: کشاورزی حفاظتی پروژه و طرح نیست بلکه تغییر رویکرد و فرهنگ کشاورزی است که با پیشرفت علم و دانش، روش سنتی کشاورزی به مدرن تبدیل می‌شود.

زلقی تصریح کرد: کاهش هزینه های تولید ، اقتصادی شدن کشاورزی، حفظ منابع آب و خاک و رسیدن به توسعه پایدار مهمترین مولفه و فاکتورهای کشاورزی حفاظتی است.

وی اذعان کرد: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه کشور؛ کشاورزی حفاظتی را بعنوان اولویت اصلی کشاورزی کشور قرار داده است که بر همین اساس مقرر شده دولت ردیف بودجه ای را به این امر تخصیص دهد و بخش کشاورزی نیز 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور را به کشاورزی حفاظتی اختصاص دهد.

این مسئول ابراز کرد: بر طبق این ردیف اعتباری؛ تسهیلات بانکی نیز برای کشاورزانی که قصد انجام کشاورزی حفاظتی دارند تخصیص داده خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان قزوین بستر مستعد و مناسبی در بخش کشاورزی و همچنین اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی دارد، گفت: انتظار می‌رود با برنامه تعیین شده برای استان‌های کشور؛ در سال جاری 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به کشاورزی حفاظتی اختصاص یابد.

زلقی به نقش و اهمیت کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی و همچنین بخش خصوصی اشاره کرد و تاکید کرد: قطعا باید از کشاورزی مرسوم و سنتی به سوی کشاورزی مدرن و حفاظتی حرکت کرد بنابراین حضور کشاورزان و بخش خصوصی در اجرای این طرح تاثیر بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با اجرای طرح کشاورزی حفاظتی بتوان در راستای رشد و توسعه پایدار بخش کشاورزی گامهای اساسی برداشته شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان