۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین می‌خواستند جهانگیری را با دلار ۴۲۰۰ تومانی خراب کنند!
کد خبر: ۳۰۱۹۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۸ ساعت: ۱۷:۲۸ ↗ لینک کوتاه

شکست پروژه سوپرمن‌سازی از آقای معاون اول

می‌خواستند جهانگیری را با دلار ۴۲۰۰ تومانی خراب کنند!

روزنامه های اصلاح‌طلب که چند روز پیش در سعی داشتند با پروژه کاندیداسازی برای انتخابات ۱۴۰۰ از اعلام سیاست ارزی توسط جهانگیری استفاده کردند، خود به شکست این پروژه اعتراف کردند.

 می‌خواستند جهانگیری را با دلار ۴۲۰۰ تومانی خراب کنند!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ، پس از اینکه قیمت دلار بازار ارز را دچار چالش جدی کرد و انتقادات بسیاری را در پی داشت، دولت اقدام به تک نرخی کردن قیمت دلار با نرخ تصویبی خود یعنی 4200 تومان کرد تا افزایش افسارگسیخته قیمت دلار را کنترل کند.


 اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی مامور اعلام سیاست ارزی تازه دولت شد و در این عرصه بیان داشت که «عرضه دلار بالاتر از ۴۲۰۰ تومان، قاچاق است و به هر کس دلار بخواهد، با همین نرخ می‌دهیم.»

فردای روز اعلام سیاست ارزی دولت توسط جهانگیری برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب، با هیاهوی رسانه‌ای و با تیترهایی همچون «بازگشت اسحاق»، «بازگشت جهانگیری» و...به تعریف و تمجید از اسحاق جهانگیری و دستور وی برای تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار پرداختند.


در همین رابطه روزنامه کارگزاران در تیتر اصلی خود با عنوان «بازگشت جهانگیری» و با تصویر جهانگیری در لباس سوپرمن! نوشت: «معاون اول رئیس جمهور دوباره به ستاد فرماندهی اقتصاد کشور بازگشته است».

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «بازگشت اسحاق» نوشت:«جهانگیری به متن دولت برگشت و به نظر می‌رسد که ماندنی هم باشد. اعلام سیاست‌های اقتصادی دولت از زبان او طی روزهای گذشته نمایشی از روشن بودن موتورش و پایان بخشیدن به همه اتفاقاتی بود که او را به حاشیه راند».



اما بعد از گذشت چند روز از اعلام این سیاست ارزی روزنامه اصلاح طلب آرمان انتقاد شدیدی را نسبت به برخی از دولتی‌ها و افراد نزدیک به جهانگیری ابراز به بهانه عدم همکاری و هماهنگی با این سیاست مطرح کرد.

این روزنامه نوشت: با نگاه به بازی انجام شده در روزهای اخیر می‌توان گفت کسانی حتی از دولتی‌ها خیلی بدشان نمی‌آمد که او با مطرح کردن ارز تک نرخی به تنهایی هزینه بپردازد. آنها خیال می‌کردند که با این کار جهانگیری خراب می‌شود. اینکه چرا چنین تصوری داشتند و اینکه کارنامه روشنی که بعد از عمری تلاش صادقانه شکل گرفته به آسانی خراب نمی‌شود، موضوع دیگری است و شاید در جای دیگری به آن پرداخت اما اینجا باید گفت از قضا جهانگیری به عنوان نماینده جریان اصلاحات در این بین نه تنها خراب نشد که بر اعتبار او هم افزوده شد. اینکه برخی حتی تلاش کرده‌اند برنامه تک نرخی ارز به نتیجه نرسد و موفقیتی به دست نیاید، به این معنی نیست که کار انجام شده اشتباه بوده است.



روزنامه آرمان می افزاید: اگر چه وقتی جهانگیری وارد چنین آوردگاهی شد، وقتی از سوی دیگر بخش‌های نزدیک هم حمایت نشد و سهل است که کسانی در درگاه صرافی‌ها ایستادند و فریاد کشیدند که «بروید ارزتان را از جهانگیری بگیرید» به نظر روشن می‌رسد که کسانی برای خراب کردن وجهه او برنامه داشته و تلاش کرده‌اند اما دستاوردهای چنین خطر کردنی و چنین تنها به دل خطر زدن نشان می‌دهد که جهانگیری آگاهانه وارد کار شده است.

این انتقادات در واکنش سیاست بانک مرکزی است که در آن گرفته شده که فعلا ارزی به بازار و صرافی‌ها که بخشی تاثیرپذیر از سیاست جدید ارزی دولت هستند، تزریق نکند. بنابراین صرافی‌ها نمی‌توانند مانند روال گذشته به خرید و فروش اسکناس ارزی اقدام کنند و زین پس این امر توسط بانک‌ها انجام خواهد شد.

البته به نظر می رسد بخشی از تخریب وجهه جهانگیری توسط رسانه های اصلاح طلب که به طور حبابی و بادکنکی با یک تصمیم اقتصادی که عواقب آن بر بازار آشفته ارز مشخص نبود، صورت گرفت. موج سواری بر روی بدبختی و مشکلات مردم برای کاندیداسازی برای انتخابات سال 1400 اشتباهی بود که رسانه های  اصلاح طلب انجام دادند و به عواقب و نتجیه سیاست ارزی بر بازار کشور فکر نکردند.

از سوی دیگر اینکه رسانه‌های اصلاح طلب فکر می کنند به طور دستوری و بدون هیچ اقدام پشتیبانی تنها با اعلام تثبیت قیمت ارز ، قیمت دلار ثابت بماند، به نظر نمی رسد امکان پذیر باشد. اما موضوع جالب توجه این است که اصلاح طلبان که عادت دارند از هر موضوعی ابزار سیاسی بسازند این بار نیز در این راستا سعی کردند برای جهانگیری که خبرهایی از اختلافات وی با برخی از اعضای دولت به گوش می رسد وجهه ای دست و پا کنند اما این سیاست آنها نیز شکست خورد.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان