۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین عدم کنترل بیماری "زنگ زرد" گندم تا ۷۳ درصد خسارت درپی دارد
کد خبر: ۳۰۱۵۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۶ ساعت: ۱۳:۳۰ ↗ لینک کوتاه

محقق موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در قزوین:

عدم کنترل بیماری "زنگ زرد" گندم تا ۷۳ درصد خسارت درپی دارد

محقق موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: بیماری "زنگ زرد" گندم در گندم زارها باعث بروز آسیب‌های جدی به این محصول می‌شود و در صورت عدم کنترل بیماری تا ۷۳ درصد خسارت روی رقم حساس می‌تواند داشته باشد.

عدم کنترل بیماری "زنگ زرد" گندم تا ۷۳ درصد خسارت درپی دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ همایون کاظمی، محقق موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ظهر امروز(یکشنبه) در کارگاه آموزشی بیماری‌های گندم در سالن اجتماعات اظهار کرد: مهمترین و شایعترین بیماری محصول گندم در کشور؛ بیماری زنگ زرد گندم است.

وی افزود: برای جلوگیری از تاثیر نامطلوب این بیماری در این محصول استراتژیک باید اصول فنی و کارشناسی و به زراعی در اراضی کشاورزی رعایت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه این بیماری در گندم زارها باعث بروز آسیب‌های جدی به این محصول می‌شود، ابراز کرد: بیماری زنگ زرد در اراضی کشاورزی با شدت و ضعف‌های متفاوتی ظاهر می‌شود و روی ارقام حساس در شرایط آب و هوایی خاص به محض گرم شدن هوا از شدت بیماری و خسارت آن کاسته خواهد شد.

محقق موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به شرایط محیطی توسعه یا همه گیر شدن این بیماری در اراضی کشاورزی گندم اشاره کرد و گفت: دمای هوا در زمستان نقش مهمی در شروع اپیدمی زنگ زرد در بهار دارد همچنین اگر زمستان معتدل باشد و اوایل فصل بارش با شرایط محیطی مناسب و ارقام حساس کشت شده باشد احتمال اپیدمی شدن بیماری زیاد خواهد شد.

وی زنگ سیاه و زنگ قهوه ای را نیز دو بیماری شایع در گندم دانست و ابراز کرد: بیماری زنگ سیاه بیشتر در اواخر فصل زراعی همزمان با گرم شدن هوا گسترش می‌یابد و دمای مطلوب توسعه بیماری 25 درجه سانتیگراد است.

کاظمی استفاده از ارقام مقاوم در اقلیمهای مختلف، القای مقاومت ( رقم حساس بدون دستکاری ژنتیک بتواند نسبت به بیماری واکنش دفاعی نشان دهد)، کنترل شیمیایی بیماری و آزمایش و معرفی قارچ کش‌های مناسب جدید را از مهمترین راهکارهای مدیریت مناسب زنگ‌های گندم در اراضی کشاورزی برشمرد.

وی افزود: در صورت عدم کنترل بیماری "زنگ زرد" گندم تا 73 درصد خسارت روی رقم حساس می‌تواند داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: ارتباط با کنترل شیمیایی بیماری، دستیابی به بهترین زمان سمپاشی، همه گیر شدن بیماری، شبکه‌های مراقبت و کانون کوبی به محض مشاهده علائم بیماری در پیش آگاهی و پایش مدیریت بیماری‌های گندم نقش دارد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان