۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سازمان مردم نهاد برای حمایت از بیماران اوتیسمی در قزوین ایجاد شود
کد خبر: ۳۰۱۰۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۲ ساعت: ۱۴:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اجتماعی استانداری قزوین:

سازمان مردم نهاد برای حمایت از بیماران اوتیسمی در قزوین ایجاد شود

مدیرکل اجتماعی استانداری قزوین گفت: سازمان مردم نهادی برای حمایت از بیماران اوتیسمی و پیگیری مطالبات و مشکلات آنها در قزوین ایجاد شود؛ تا با ایجاد این تشکل بحث آگاهی رسانی و خدمات دهی به شکل مناسبی انجام شود.

سازمان مردم نهاد برای حمایت از بیماران اوتیسمی در قزوین ایجاد شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ مریم بیدخام مدیرکل اجتماعی استانداری قزوین در همایشی که ظهر امروز(چهارشنبه) به منظور آگاه‌سازی درمورد اختلال اتیسم در فرهنگسرای بانو حضرت زهرا(س) قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: نامگذاری روزی با عنوان "روز جهانی آگاه‌سازی اختلال طیف اتیسم" فرصت مغتنی است تا مطالبات و مشکلات خانواده‌های دارای کودک مبتلا به اتیسم دیده شود.

وی افزود: از خانواده‌های دارای کودکان مبتلا به اتیسم دعوت می‌کنم که سازمان مردم نهادی با این مضمون به ثبت رسانند؛ زیرا ما تشکلی با این عنوان در استان نداریم.

مدیرکل اجتماعی استانداری قزوین اضافه کرد: با ایجاد این تشکل بحث آگاهی رسانی، خدمات دهی و انتظاراتی که از دولت دارید تحت عنوان این انجمن صدای شما بلندتر شنیده شده و مطالبات جدی‌تر مطرح می‌شود تا بتوانید کمک‌هایی را از این طریق برای خانواده‌ها بگیرید.

وی بیان کرد: اگر سن غربالگری که بین سنین 2 تا 5 سال است به موقع انجام شود خانواده‌ها بهتر می‌توانند به خود و کودک خود برای مواجه شدن مناسب و صحیح با این اختلال کمک کنند.

بیدخام عنوان کرد: مهمترین موضوع بحث توانمندسازی و آگاهی بخشی به خانواده‌ها است تا چنانچه کودکی با این ویژگی‌ها در خانواده‌ای متولد شد آنها بتوانند به موقع غربالگری و شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

شناسایی 83 کودک مبتلا به اتیسم در قزوین
وی با اشاره به تعداد کودکان مبتلا به اتیسم در استان گفت: طبق آمارها در استان قزوین ۸۳ کودکان مبتلا به اتیسم شناسایی شده است؛ که از این تعداد 50 نفر از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند و۳۳ نفر دیگر نیز از مراکز دیگر استفاده می‌کنند؛ البته ممکن است کودکانی هم باشند که هنوز شناسایی نشده‌اند.

مدیرکل اجتماعی استانداری قزوین تصریح کرد: هرچند این تعداد، آمار بالایی نیست؛ اما حتی اگر یک کودک مبتلا به اتیسم وجود داشته باشد خانواده‌ها باید خدمات کافی را بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: راهکار مناسب این است که شما بتوانید سازمان مردم نهادی با این عنوان ایجاد کنید؛ زیرا باتوجه به اینکه شما بهتر در جریان مشکلات کودکان دارای اتیسم هستید؛ بنابراین به اتفاق یکدیگر به بهترین شکل می‌توانید پیگیر مطالبات و مشکلاتشان باشید.

در ادامه راحله جاتن معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: اصطلاح "اختلال طیف اتیسم"، گروه اختلالات عصبی رشدی است که در معیارهای تشخیصی مرتبط به کمبود در ارتباطات، اجتماعی شدن، علاقه محدود و رفتارهای تکراری هم‌پوشی دارند.

وی افزود: اختلالات عصبی رشدی اختلالاتی هستند که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می‌شود که همزمان با رشد فرد، برهیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می‌گذارد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین بیان کرد: هم‌اکنون جهت تشخیص اتیسم، هیچ آزمایش بیولوژیک وجود ندارد و آنهایی که طراحی شده‌اند؛ به رغم نتایج بسیار خوب گاهی تا 94 درصد دقت هنوز به طور بالینی به کار نمی‌روند.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان