۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها
کد خبر: ۳۰۰۹۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۱ ساعت: ۱۸:۱۷ ↗ لینک کوتاه

بمناسبت شهادت سپهبد صیاد شیرازی؛

انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها

منافقین سال‌ها منتظر فرصتی بودند تا صیاد شیرازی را به شهادت برسانند، در حقیقت دلیل اصلی ترور هم ضربه‌ای بود که به منافقین در عملیات مرصاد وارد شد.

انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین ، 19 سال از شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی می گذرد و در این مدت بارها شاهد برگزاری یادواره هایی در اقصی نقاط کشور برای این شهید گرانقدر بوده ایم. هر ساله 21 فروردین ماه روزی تداعی می شود که گروهک تروریستی منافقین به ناحق این امیر والامقام را مقابل درب منزلش به شهادت رساندند. صیاد شیرازی یک ارتشی بود که دفاع از کشورش را جزء اعتقادهای خود می دانست.

جدیت صیاد شیرازی در کارها باعث شد تا او به یک فرمانده مقتدر تبدیل شود. امیر علی صیاد شیرازی در اوج جدی بودن خیلی مهربان بود. این موضوع را می توان از همرزمان و کسانی که روزی با او بودند پرس و جو کرد.

سپهبد علی صیاد شیرازی 23 خرداد 1323 در روستای کبود گنبد از توابع درگز استان خراسان رضوی متولد شد. مدتی به همراه خانواده خود در این روستا زندگی کرد. چندی بعد به دلیل شغل پدرش که یک نظامی بود مجبور به سفر شدند و همراه خانواده اش به شهرهای مشهد، گرگان، آمل، شاهرود و گنبد مهاجرت کردند، اما صیاد شیرازی در شهر گرگان پرورش یافت.

امیر صیاد شیرازی به دلیل گذراندن تحصیلات خود در پایه متوسطه و دبیرستان به تهران آمد و موفق شد در سال 1342 دیپلم خود را دریافت کند. علاقه او به نظام و شغل پدرش باعث شد تا صیاد در آزمون ورودی دانشکده افسری شرکت کند. او وارد دانشکده افسری شد و در سال 1346 در رسته توپخانه با درجه ستوان دومی به استخدام ارتش درآمد. امیر صیاد شیرازی در بطن ورود پس از گذراندن دوره آموزشی در شیراز و اصفهان به لشکر تبریز و سپس به لشکر زرهی کرمانشاه منتقل شد.

انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها

یکی از گستاخی های رژیم پهلوی دخالت در امور شخصی کارکنان دولتش بود. آنها در همه امورات ارتشیان نفوذ داشتند، حتی در برخی موارد نیز تصمیم می گرفتند. امیر سپهبد علی صیاد شیرازی به برهه ای از زمان رسید که تصمیم به ازدواج گرفت. او برای این امر دختر دایی خود عفت شجاع را در نظر گرفته بود، اما رژیم ستم شاهی به دلیل مبارزه پدر دختر با این رژیم با ازدواج او و صیاد موافقت نکرد. موضوع به اینجا ختم نشد و مصر بودن امیر صیاد شیرازی برای ازدواج با دختر دایی خود، حکومت ستم شاهی را مجاب کرد تا با این موضوع موافقت کند.

آشنایی به زبان انگلیسی آن زمان بین ارتشی‌ها مهم به شمار می رفت، همین موضوع باعث شد سپهبد صیاد شیرازی به تهران منتقل شود. او پس از یادگیری و تسلط به این زبان، استاد زبان انگلیسی ارتش شد. علاوه بر این در سال 1352 امیر سپهبد علی صیاد شیرازی برای تکمیل تخصص های توپخانه ای خود به منطقه ای نظامی در شهر "فورت سیل" اوکلاهمای ایالات متحده آمریکا اعزام شد. دوره هواسنجی بالستیک را با موفقیت درآنجا طی کرد و پس از یادگیری به ایران بازگشت.

انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها

ارتش به دلیل متخصص بودن علی در رسته توپخانه، او را برای استفاده از دانش نظامی به اصفهان منتقل کرد. در آن زمان ها بود که صیاد شیرازی از بی عدالتی های رژیم ستم شاهی به ستوه آمد. با توجه به دوستان و پشتوانه ای که در اصفهان داشت دانش سیاسی خود را افزایش داد و شخصیت سیاسی خود را علنی ساخت.

نامه هایی که صیاد برای دوستان مبارز خود می فرستاد حساسیت ماموران را برانگیخت. از آن پس صیاد شیرازی زیر نظر ماموران ساواک رفت. پس از تحقیق و مراقبت های متعدد از او، صیاد در بین مامورین اطلاعاتی معروف به متعصب مذهبی شد. به همین دلیل مراقبت ها از علی شدت بیشتری پیدا کرد.

انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها

امیر سپهبد علی صیاد شیرازی با نزدیک شدن به پایان حکومت ستم شاهی پهلوی به دلیل این که بین افسران به ضدیت با این رژیم برخاسته بود، خلع سلاح گردید و از دادن شغل های حساس به او جلوگیری شد. سرانجام صیاد به زندان رفت و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 از زندان آزاد شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی صیاد شیرازی با کمک دوستان خود احمد سالک و سید یحیی رحیم صفوی مسئول نگهداری و ساماندهی پادگان های اصفهان شد. امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در طول خدمت خود در ارتش مسئولیت های متعددی را بر عهده داشت که می توانیم به نقش مهم وی در غائله کردستان در کنار دکتر مصطفی چمران اشاره کنیم. پس از حوادث کردستان صیاد شیرازی با درجه سرگردی به همراه رحیم صفوی به غرب کشور اعزام شد، آنها با همکاری سپاه و ارتش سنندج را از اشغال ضدانقلاب آزاد کردند.

انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها

فتح سنندج باعث شد صیاد شیرازی با درجه سرهنگی به فرماندهی نیروهای غرب درآید. سخت ترین شکست در عمر نظامی علی صیاد شیرازی کمینی بود که در آن از 500 نیروی همراه وی، تنها 43 نفر از یاران صیاد باقی بمانند و مابقی به شهادت رسیدند، همین موضوع باعث شد تا ابوالحسن بنی‌صدر که در آن زمان فرمانده کل قوا بود 2 درجه از صیاد خلع کند.

پس از خلع بنی صدر از ریاست جمهوری و با حضور محمد علی رجائی در سمت رئیس جمهور، صیاد با دریافت درجه های پس گرفته شده، به سمت خود باز می گردد و برای هماهنگی بیشتر بین سپاه پاسداران و ارتش قرارگاه عملیاتی مشترک حمزه سید الشهدا را راه اندازی می کند.

انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها

با منصوب شدن امیر صیاد شیرازی به سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، وی با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفقیت های زیادی را در عملیات های بیت المقدس، طریق المقدس، فتح المبین، رمضان و مسلم بن عقیل برای ایران به دست آورد. امیر سپهبد علی صیاد شیرازی درسال 1365 از فرماندهی نیروزی زمینی ارتش استعفا داد و با پیشنهاد مقام معظم رهبری و با تصویب امام خمینی (ره) به سمت نمایندگی رهبری در شورای عالی دفاع منصوب گردید.

در تیر ماه 1365 او به عضویت شورای عالی دفاع در آمد و در سال 1366 به درجه سرتیپی رسید. بعدها سرتیپ صیاد شیرازی باحکم فرماندهی کل قوا به سمت معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد. موفقیت ها و ارزش قائل بودن صیاد شیرازی برای کار باعث شد تا او در سال 1372 جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح شود. 

انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها

پس از پایان جنگ تحمیلی که حالت نه جنگ و نه صلح بر مرز‌ها حاکم بود، منافقین فعالیتی را در مرز‌ها انجام دادند و شهید صیاد شیرازی که در آن زمان به عنوان مسئول بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح مشغول فعالیت بود، احساس مسئولیت کرد و با شناخت خوبی که از منطقه و نیرو‌ها داشت، به پایگاه کرمانشاه رفت و با بالگرد ۲۱۴ هوانیروز عملیات شناسایی از منطقه را انجام داد و در ‌‌نهایت با ساماندهی و تدابیر ویژه خود با کمک و هدایت نیرو‌ها، ضربه مهلکی در عملیات مرصاد به منافقین وارد کرد و منافقین مجبور به عقب‌نشینی شدند. به دنبال این موضوع، منافقین منتظر فرصتی بودند تا صیاد شیرازی را به شهادت برسانند، در حقیقت دلیل اصلی ترور هم ضربه‌ای بود که به منافقین در عملیات مرصاد وارد شد.

انتقام شکست در عملیات دروغ جاویدان؛ رمز شهادت صیاد دل‌ها

سرانجام سپهبد علی صیاد شیرازی در بامداد 21 فروردین 1378 توسط عوامل گروهک تروریستی منافقین در پوشش رفتگر مقابل درب منزلش کنار و چشمان فرزندانش ترور شد و به شهادت رسید. پیکرمطهر وی در مراسمی با شکوه و با حضور مقام معظم رهبری و مقامات لشکری و کشوری در قطعه 29 بهشت زهرا به خاک سپارده شد.

انتهای پیام/1404

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان