۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین شیرینی زندگی نوعروسان قزوینی رنگ و بوی "شیخ هادی" را دارد/ ۸۶ سال برطبق اخلاص!
کد خبر: ۳۰۰۸۰۰ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۲۱ ساعت: ۹:۱۵ ↗ لینک کوتاه

گذری برفعالیت‌های اجتماعی مرحوم"آیت‌الله باریک بین"؛

شیرینی زندگی نوعروسان قزوینی رنگ و بوی "شیخ هادی" را دارد/ ۸۶ سال برطبق اخلاص!

شیخ هادی باریک بین در کلام دوستانش مردی خستگی ناپذیر، مردم‌دار، مسئولیت پذیر و بسیار تکلیف گرا و توصیه ناپذیر است! بزرگمردی که هیچ وقت مبنای مصلحت اندیشی در مورد افراد را نداشت.

شیرینی زندگی نوعروسان قزوینی رنگ و بوی "شیخ هادی" را دارد/ ۸۶ سال برطبق اخلاص!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛_____حنانه امیری.

یکی از روزهای سال 1309 هجری شمسی بود که صدای گریه نوزادی در سرسرای منزل خانواده باریک بین پیچید و با خوشحالی خبر تولد پسری نحیف و ضعیف را به یکی از تجار قزوین که در آن زمان تجارتخانه‌ای در سرای رضوی داشت، داده شد.

پدرش نامش را "هادی" نهاد تا هدایتگر خلقی شود که زیردست طاغوت زمان، حق نفس کشیدن نداشت؛ پدر مردی دیندار بود و محیط غیردینی مدارس آن زمان را برنمی‌تافت و با همکاری تعدادی از علمای شهر مدرسه‌ای به نام "دیانت" را تاسیس کردند که علاوه بر دروس آموزشی معمول در مدارس دولتی به آموزش‌های دینی و قرآن نیز بپردازد.

هادی خردسال، دوران ابتدایی خود را در مدرسه "دیانت" گذراند و به جهت علاقه به تحصیل علوم دینی در سال ۱۳۲۱ به مدرسه علمیه مولاوردیخان وارد شد و در سال ۱۳۲۸ به حوزه قم و در سال ۱۳۳۳ به نجف اشرف مهاجرت کرد و در عنفوان جوانی شاگرد محضر امام خمینی (ره) شد.

پسر خردسال خانواده باریک بین کم کم قد می‌کشید؛ اما کمتر کسی گمان می‌کرد این پسر کم حرف و کوشا قرار است روزی در قامت مردی درآید که رهبری مبارزات مردم را برعهده بگیرد و همچون نامش هدایتگر مردم زمانش شود.

آنچه در اذهان عمومی از مرحوم باریک بین نقش بسته است مبارزی انقلابی است که در زمان ستم شاهی به علت حق طلبی به سردشت تبعید می‌شود و پس از انقلاب نیز در قامت نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه قزوین ایفای وظیفه می‌کند؛ اما حوزه فعالیت‌های اجتماعی حاج آقا کمتر به چشم آمده است.

شیخ هادی باریک بین در کلام دوستانش مردی خستگی ناپذیر، مردم‌دار، مسئولیت پذیر و بسیار تکلیف گرا و توصیه ناپذیر است! بزرگمردی که هیچ وقت مبنای مصلحت اندیشی در مورد افراد را نداشت و فضای فکری اش اینطور نبود که در مطالبه‌گری و تذکر به کسی ملاحظه داشته باشد.

"مردم‌داری" ویژگی برجسته شیخ هادی!

حاج اصغر مهجور یکی از دوستان مرحوم باریک بین است که وی را مردی بسیار بانظم معرفی می‌کند که به موقع و پیش از حضور بقیه افراد در جلسات حاضر می‌شد، در دفعات مکرر به شهر و بازار سرکشی داشت و به مشکلات گوش می‌کرد، با جوانان رابطه بسیار خوبی داشت و با گوش دادن به درد و دل آنها سعی می‌کرد به درخواست‌های آنها رسیدگی کند.

مهجور نقش آیت الله باریک بین را در کمک به محرومان بسیار برجسته می‌داند که نمونه عملی آن راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه و حمایت از مسائل درمانی بیماران کلیوی در استان عنوان می‌کند.

وی می‌گوید: پیش از انقلاب صندوق قرض الحسنه حضرت ولیعصر(عج) و پس از انقلاب هم صندوق حضرت ابوالفضل(ع) با حمایت‌های ایشان شکل گرفت و اولین نفری بود که بودجه اولیه صندوق را پرداخت می‌کرد، همچنین با تشکیل موسسه ازدواج در قزوین از موسسان آن حمایت معنوی و مادی می‌کرد و با دعوت از خیرین و سخنرانی برای آنها، زمینه جمع آوری اعتبارات لازم را فراهم می‌کرد.

خاطره شنیدنی در سخنان حاج آقا مهجور مربوط به یکی از دوستانش است که تحت تاثیر صحبت‌های مرحوم باریک بین، منزل خود را می‌فروشد و سرمایه آن را به پرداخت وام به محرومان اختصاص می‌دهد.

از آبرویتان انفاق کنید!
حجت الاسلام محمد باریک بین، پسر مرحوم باریک بین می‌گوید: پدر از پیش از انقلاب در راه اندازی فعالیت‌های اجتماعی از جمله صندوق‌های قرض الحسنه پیشتاز بود تا مانع گسترش زمینه فعالیت اقتصاد ربوی شود، یادم است مطرح می‌کردند که مومنی که توانایی مالی ندارد باید از آبروی خود انفاق کند.

وی می‌افزاید: در خطبه نمازجمعه برای تشویق جوانان برای حضور در جنگ صحبت می‌کردند همچنین ایشان موسس ستاد پشتیبانی از رزمندگان تحت عنوان "کمیته ارزاق" بود که نقش مهمی در تامین مایحتاج رزمندگان داشت.

پسر مرحوم باریک بین با اشاره به توجه پدرش به حوزه علمی استان اذعان می‌کند: زمانی که هنوز دانشگاه آزاد و پیام نور شکل نگرفته بود، ایشان برای راه اندازی این موسسات علمی جدید پیش قدم شد و اولین مکان برای راه اندازی دانشگاه آزاد در قزوین را با در اختیار قرار دادن فضایی اداری که از مجموعه حوزه علمیه در اختیارشان بود، کلید زد، همچنین نقش ارزنده ای در راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی قزوین داشت.

وی ادامه می‌دهد: برای راه اندازی اتوبوسرانی قزوین و صدا و سیمای مرکز قزوین تلاش‌های زیادی کردند؛ موضوع استان شدن قزوین نیز از مباحثی بود که آن دوران مردم را بسیار رنج می‌داد که ایشان به همراه نمایندگان مجلس برای حل این موضوع پیشقدم بود.

محمد باریک بین دغدغه جدی دیگر پدر بزرگوارش را در حوزه توسعه کمی و کیفی حوزه‌های علمیه قزوین عنوان می‌کند؛ مرحوم باریک بین با همراهی آیت الله شالی نقش موثری در بازسازی مدارس علمیه داشتند و زمینه احیای مدرسه علمیه شیخ الاسلام را فراهم کردند؛ همچنین در سال‌های اخیر مدرسه امام صادق و کوثر و مدرسه ملاوردی خان راه اندازی شد.

کارمزد صندوق‌های قرض‌الحسنه باید حذف شود
نجم آبادی، مدیرعامل صندوق حضرت ابوالفضل(ع) است که درباره راه اندازی این صندوق می‌گوید: صندوق حضرت ابوالفضل(ع) به منظور انجام خدمات عام المنفعه و نشر تعلیم و ترویج فرهنگ اسلامی و کمک به تامین نیازها و بهبود زندگی نیازمندان و اعطای وام‌های بدون بهره از طریق پول‌های ذخیره شده توسط مردم که به صورت قرض در اختیار صندوق قرار خواهند داد، در سال 1369 فعالیت خود را آغاز و در سال 1373 در قالب یک شخصیت حقوقی مستقل در دفتر ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

وی ادامه می‌دهد: صندوق تحت نظر یک هیئت امناء 20 نفره متشکل از مسئولین و معتمدین شهرستان قزوین با راهنمایی آیت الله باریک بین با هدف خدمت به جانبازان تشکیل شد و هم اکنون علاوه بر خدمت به جانبازان و خانواده‌های آنان حدود 300 صندوق قرض الحسنه خصوصی را برای گسترش فرهنگ قرض الحسنه تحت پوشش قرار داده و از ابتدای تاسیس آن از سالانه 20 میلیون تومان تا سال گذشته (1396) سالانه بالغ بر 60 میلیارد تومان وام قرض الحسنه پرداخت کرده است.

نجم آبادی بیان می‌کند: آیت الله باریک بین سابقه تاسیس صندوق حضرت ولی عصر(عج ) را قبل از انقلاب داشت و از آن طریق خدمات فراوانی به مبارزین انقلاب و کسانی که مشکلات اقتصادی داشت و با توجه به آن سابقه نقش مهمی در راه اندازی صندوق حضرت ابوالفضل(ع) داشت که با حمایت‌های ایشان موفق شدیم این صندوق را راه اندازی کنیم.

مدیرعامل صندوق حضرت ابوالفضل(ع)، کمک به محرومان را جزو دغدغه‌های اصلی مرحوم باریک بین می‌داند و تعریف می‌کند: حاج آقا مدت چند سال به صورت متوالی در تمام جلساتی که مسئولین و کسانی که تمکن مالی داشتند، موضوع راه اندازی حساب قرض الحسنه را مطرح می‌کردند که در نهایت صندوق قرض الحسنه "آتیه" با کمک خیرین استان قزوین زیر نظر مستقیم ایشان به عنوان کمک به مستمندان و نیازمندان شهرستان قزوین تاسیس شد و هم اکنون خدمات فراوانی ارائه می‌دهد.

نجم آبادی می‌گوید: آیت الله باریک بین همیشه تاکید داشت که صندوق‌های قرض الحسنه باید کاملاً به دور از تشریفات اداره گردد و کارمزد صندوق‌های قرض الحسنه حذف شود و قرض الحسنه به معنای واقعی در اختیار مردم قرار بگیرد.

مرحوم باریک بین در محرومیت‌زدایی پیش قدم بود
ارباب یکی دیگر از دوستان مرحوم باریک بین است که می‌گوید: حاج آقا همیشه به دنبال این بود که سیستمی را ایجاد کند که با همکاری و مشارکت دیگران کارها انجام شود و با تحقیق به افراد اعتماد می‌کردند و خودشان نقش حمایتی و پشتیبانی و ریل گذاری را داشتند.

وی اذعان می‌کند: قبل از انقلاب تعدادی از بازاریان قزوین با آیت الله باریک بین بحث راه اندازی صندوق قرض الحسنه را مطرح کردند و حاج آقا قبول کرد و صندوق ذخیره حضرت ولیعصر(عج) در مسجد آقاسیدعلی راه اندازی شد، پس از پیروزی انقلاب هم آیت الله باریک بین صندوق قرض الحسنه دیگری با محوریت جوانان به نام صندوق حضرت ابوالفضل راه اندازی کردند که آقایان محجور، کشاورز، نجم آبادی به عنوان هیئت مدیره آن را تشکیل می‌دادند.

ارباب ادامه می‌دهد: در دوران دفاع مقدس در حوزه سازندگی، بازسازی شهر مهران برعهده استان قزوین بود که حاج آقا به همراه مرحوم حاج ناصر همافر و شیخ حسین علیخانی اقدام به بازسازی این شهر کردند و حتی بحث محرومیت زدایی بعد از جنگ نیز ادامه داشت.

تقدیم جهیزیه به 5260 نوعروس قزوینی
میرزایی، مسئول موسسه "بنیان ازدواج" قزوین است که می‌گوید: در سال 82 موسسه ابتدا با حضور جمعی از خیرین در منازل برای کمک به نوعروسان جهیزیه جمع آوری می‌کرد که با ورود حمایتگرانه آیت الله باریک در سال 86 این جمع خودمانی به یک موسسه رسمی و گسترده تبدیل شد.

وی بزرگترین فعالیت و لطفی مرحوم باریک بین برای موسسه "بنیان ازدواج" را تهیه مکانی به عنوان انباری برای تهیه جهیزیه می‌داند و ادامه می‌دهد: ما مکان خاصی برای این موضوع نداشتیم اما ایشان در مسجدالنبی سرای نبویه 11 انباری در اختیار ما قرار داد حتی عده ای در آن ایام مخالف حضور ما در این فضا بودند که حاج آقا با تنظیم نامه ای به مدت 5 سال این انبارهای را به ما واگذار کرد.

میرزایی اذعان می‌کند: یکی دیگر از اقدامات خوب حاج آقا در این موسسه برپایی دوره‌هایی با همکاری حوزه علمیه برای زوج‌های جوان بود که پیش از ازدواج و دریافت جهیزیه دوره یک هفته ای آشنایی با خانواده را بگذرانند.

به گفته این خیر قزوینی مرحوم باریک بین سال 86 همه مدیران دولتی را در دفترشان دعوت کرده و موسسه خیریه "بنیان ازدواج" را به آنها معرفی کردند و از همه مدیران خواستند حمایت کنند.

وی عنوان می‌کند: این موسسه به 5260 دختر جهیزیه داده و به 3 هزار عروس تسهیلات ازدواج پرداخت کرده است، زمان تحویل جهیزیه‌ها در سرای نبویه هر زمانی که با حاج آقا تماس می‌گرفتیم با وجود مریضی و کهولت سن برای بازدید و برگزاری همایش تحویل به زوج‌های جوان می‌آمدند.

مدارس علمیه را بازسازی و اِحیا کردند
محمدتقی وحدانی از اعضای سابق ستاد نمازجمعه می‌گوید: تجهیز و بازسازی حوزه‌های علمیه قزوین، صندوق قرض الحسنه ولیعصر(عج) پیش از انقلاب و حضرت ابوالفضل(ع) پس از انقلاب به همت ایشان راه اندازی شد.

وی ادامه می‌دهد: تاسیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از اقدامات مهم دوره مدیریت آیت الله باریک بین بود همچنین دانشگاه علوم پزشکی با حمایت‌های ایشان راه اندازی شد؛ همچنین تمام مدارس علمیه قزوین که تعطیل و نیمه تعطیل بودند احیا شد، دو مدرسه امام صادق و مدرسه ملاوردی خان را افتتاح کردند؛ همچنین مسجدالنبی که محل اقامه نمازجمعه است با همت ایشان بازسازی شد.

خاطره:
در تربیون نمازجمعه قرار گذاشته شده بود افرادی که نسبت به انقلاب تمایل داشتند در مکبری و مداحی استفاده وجذب شوند، در این میان عده ای نسبت به این شرایط اعتراض می‌کردند؛ اما نگاه حاج آقا این بود که طیف‌های مختلف فکری باید جذب شوند.

پرداخت 46 سال قرض‌الحسنه!
شیخ حسین علیخانی یکی دیگر از دوستان مرحوم باریک بین است که می‌گوید: صندوق ذخیره حضرت ولیعصر(عج) در سال 1351 با حمایت حاج آقا تاسیس شد و طی 46 سالی که از فعالیت آن می‌گذرد قرض الحسنه زیادی پرداخت کرده است.

وی ادامه می‌دهد: پس از شروع جنگ تحمیلی به دستور آیت الله باریک بین ستاد پشتیبانی جنگ در محل صندوق ذخیره حضرت ولیعصر(عج) شروع بکار کرد که در این ستاد کمک‌های مردمی جمع آوری و به نقاط مختلف ارسال می‌شد.

علیخانی اذعان می‌کند: مرحوم باریک بین از تربیون نمازجمعه برای جذب نیروها در جنگ و جمع آوری کمک‌ بسیار بهره می‌برد، حساب جاری 380 در صندوق با امضای آیت الله باریک بین و مرحوم محمدتقی توکل مدیرعامل صندوق جهت کمک‌های مردمی به جبهه‌ها افتتاح شد.

وی ابراز می‌کند: ستاد پشتیبانی در طول 8 سال همه روزه کمک‌های مردمی را با کامیون به مناطق جنگی ارسال می‌کرد در سال 66 این کمک‌ها از طریق هزار کامیون و کامیونت به جبهه‌ها ارسال شد که انتشار این خبر انعکاس عجیبی در کشور داشت.

86 سال برطبق اخلاص!
شیخ هادی، طی عمر 86 ساله خود به گونه ای عمل کرد که او را اهل مجاهده و عمل می‌شناسند، بزرگمردی که در هرقامتی ظاهر شد نقشی موثر و فعالی داشت؛ خیرهای کثیری که هنوز از او به یادگار مانده و دعای نوعروسانی که در شب عروسی با حمایت‌های مادی و معنوی او، عشق و معنویت را مهمانی زندگی خود می‌کنند، این دلخوشی‌ها امروز ره توشه ای برای شیخ هادی استان ماست.
انتهای پیام/2002

منبع: ویژه نامه عالم مجاهد

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان