۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین قلم در زنجیر نمی‌تواند از آزادگی و عدالت سخن بگوید
کد خبر: ۲۷۲۹۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ساعت: ۱۱:۲۳ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

قلم در زنجیر نمی‌تواند از آزادگی و عدالت سخن بگوید

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: هیئت "تحریریه" از حریّت گرفته شده است؛ یعنی اگر انسانی "حر" باشد می‌تواند افکار و اندیشه‌های خود را از عوالم نامرئی آزاد کرده و به صفحات کاغذ بنشاند، قلم در زنجیر نمی‌تواند از آزادی و حریت جامعه و عدالت سخن بگوید.

 قلم در زنجیر نمی‌تواند از آزادگی و عدالت سخن بگوید
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ؛ آیت‌الله عابدینی در دیدار با اصحاب رسانه استان قزوین تحت عنوان "جلسه اخلاق و رسانه" با بیان این‌که ما باید به واسطه وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی شاکر خدای متعال باشیم، اظهار کرد: در آیه 28 و 29 سوره مومنون خداوند به حضرت نوح (ع) می‌فرماید: «زمانی‌که تو و همراهانت در این کشتی آرام گرفتید و از دست دشمن نجات پیدا کردید، باید به همه اظهار کنید که خداوند ما را از ستم ظالمان نجات داد و از خداوند بخواهید کشتی شما را در فضای خوبی فرود بیاورد».

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه عنوان کرد: همه ما باید از خداوند منان تشکر کنیم که این کشتی انقلاب را از ظلم و ستم استکبار جهانی نجات داد و باید با مدیریتی ارزشمند و انقلابی جایی فرود آید که به دست منجی عالم بشریت برسد تا جهانیان را از ظلم، بی‌عدالتی، بت‌پرستی و سیطره پذیری نجات دهد.
امام جمعه قزوین با انتقاد از این‌که چرا ما اغلب نهی‌ازمنکر را از امربه‌معروف جدی‌تر می‌گیریم، بیان کرد: در متون دینی و آیات قرآن و روایت همیشه امربه‌معروف بر نهی‌ازمنکر مقدم است و ما نیز باید همیشه این موضوع را در جامعه و عملکرد خود مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان این‌که اصولا امت با امام معنا و ماهیت پیدا می‌کند، اذعان کرد: اگر امام از روی امت برداشته شود امت به آحاد متفرقه‌ای تبدیل می‌شود که همبستگی و وحدت لازم را ندارد، امت مثل دانه‌های تسبیحی است که اگر امام به آن‌ها با نخ تسبیحی وحدت و هماهنگی ندهد مثل سیاهی لشکر می‌مانند.

برقراری عدالت و مبارزه با فساد، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر زمان ماست
آیت‌الله عابدینی در پاسخ به برخی گلایه‌ها درباره انحراف مطالبات زنان از مسیر دینی و اسلامی ابراز کرد: باید از عده‌ای که مدعی مطالبات و حقوق زنان هستند این سوال را پرسید که آیا درباره حقوق زن از نگاه خدا و اسلام مطالعه داشته‌اید؟ چقدر اطلاعات در این حوزه دارید؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: خدای متعال ارزش و جایگاه والایی برای زنان قائل شده است و به زنان اعتلا بخشیده است، خداوند زنان برجسته تاریخ را شناسایی کرده و آن‌ها را از طریق قرآن کریم رسانه‌ای کرده است تا همه عالم وجود ارزشمند زن را به خوبی بشناسند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: هیچ زنی در عالم لیاقت ندارد همچون زنان مسلمانان مدیریت جامع و کاملی ارائه دهد و در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد؛ دنیای غرب برای حفظ عزت و کرامت زنانه تا به امروز اقدامی نداشته است.
وی تصریح کرد: مردسالاری و زن‌سالاری از نگاه قرآن کریم جایگاهی ندارد؛ زیرا کرامت انسانی حق سالاری و برتری جویی دارد و باید حیات طیبه دیده شود، زن و مرد فقط فرق جسمانی دارند و روح جنسیت ندارد؛ شخصیت زن و مرد فقط به برتری روح آن‌ها است.

امام جمعه قزوین گفت: یکی از ضعف‌های ما این است که هیچ‌زمانی به دنبال این نرفته‌ایم که یک اقدام مبتکرانه و خبرنگارانه انجام دهیم و با رسانه‌ای کردن آن جایگاه واقعی زنان را در نگاه اسلام و قرآن معرفی کنیم؛ اگر اصحاب رسانهِ انقلابی به داد جامعه نرسند دشمنان دین و قرآن سوءاستفاده خواهند کرد.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به این‌که ما باید کار نظام‌مند و هدفمند داشته باشیم، ابراز کرد: نگاه نظام‌مند و نگرش هوشمندانه همراه با قصد و اندیشه فکری، همراه عزم و اراده عملی و اجرایی ما را به اهداف عالی می‌رساند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: اقداماتی همچون جشن روز زن توسط شهردار تهران در برج میلاد، برداشتن روسری در خیابان‌ها و اجرای نمایش اهانت به حجاب از جمله مواردی است که نشان می‌دهد عده‌ای در میدان شیطان هوشمندانه عمل می‌کنند و شیطان اقدامات این افراد را با هم‌افزایی برجسته می‌کند.

کارکرد رسانه باید در مبارزه با زمین‌خواری‌ها، فساد و کاخ نشینی مسئولان دیده شود
امام جمعه قزوین با بیان این‌که نفاق شناخته شده است، عنوان کرد: نفاق، مرموز و شیطنت برانگیز است و این موارد باعث می‌شود پنهان دیده شود، منافقان همچون کوران و کرانی هستند که چون خودشان حقایق را نمی‌بینند گمان می‌کنند مردم هم متوجه مسائل و اقدامات جاهلانه آن‌ها نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: خدا وجود دشمن را برای اهل ایمان ضروری می‌داند؛ اما عده‌ای که شیطان‌پرست شدند این موضوع را درک نکردند که قرآن فرموده باید دشمن را دشمن ببینیم و دشمنی آن‌ها را جدی بگیریم، فقط در این‌صورت است که آن‌ها توانایی تسلط بر ما را ندارند.

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: خداوند شیاطین را از جن و انس معرفی می‌کند تا ما بدانیم که گاهی شیاطین همان قلم به دستانی هستند که جامعه را با قلم و نوشته خود به قهقرا می‌کشانند، شیاطین همان عده‌ای هستند که با بهره‌گیری از رسانه ملی، حرف شیطانی مطرح می‌کنند درصورتی‌که فکر می‌کنند مردم آن‌ها را نمی‌شناسند.

وی با اشاره به آیه 67 سوره توبه اضافه کرد: ساده‌ترین معیار برای سنجش نفاق این است که آن‌ها را از امربه‌معروف و نهی‌از‌منکری که دارند بشناسیم، فردی‌که آمریکا را برای مردم بت کرده یا در شرایط مذاکرات سخن از خزانه خالی کشور می‌کند، نفاق مجسم است.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: در روز قیامت همه ما باید پاسخگوی عملکرد خود باشیم؛ اگر متوجه نفاق نشدیم کوتاهی کرده‌ایم، اگر متوجه شدیم و سکوت کردیم مرتکب خیانت شده‌ایم، این سخنان ما سیاسی نیست و تذکرات قرآنی است که باید جدی بگیریم تا دچار نفاق نشویم.

وی تصریح کرد: گاهی ما نان و رزق خود را وابسته به شخص و جریان یا گروه خاصی می‌بینیم و این نگاه اجازه نمی‌دهد قلم ما به بیان نقدها و مطالبات بپردازد، این نگاه با حریت و آزادگی در رسانه‌ها متفاوت است.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: در روایت عنوان شده یکی از مهمترین مسئله‌ای که یک مومن به آن نیاز دارد بحث "حریّت" است، در فضایی‌که پای ما می‌لرزد و عزت و خطر را غیر از خدا می‌بیند، نشانی از حریّت نداریم درصورتی‌که همه عزّت‌ها نزد خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که جوانی با جوانمردی متفاوت است، گفت: ما جوانی را هنر نمی‌دانیم؛ زیرا جوانی گذر عمر است و اختیار آن در دست ما نیست؛ اما جوانمردی به معنای شجاعت، حریت و آزادگی است که اختیار آن در دستان ماست.

امام جمعه قزوین بیان کرد: جوانی با پیری و فرسودگی جسم از بین می‌رود و با مرگ نابود خواهد شد؛ اما جوانمردی با پیری، فرسودگی و مرگ از بین نمی‌رود؛ شهدا از جنس جوانمردان هستند.

وی گفت: معیار نفاق، امربه‌منکر و نهی‌از‌معروف است، چرا باید از عده‌ای که مرده‌اند بت‌سازی کنیم؟ باید نشان دهیم که نوکر قدرت و آب و نان نیستیم و باید بنده خدا و حر و آزاده باشیم.

آیت‌الله عابدینی اذعان کرد: نباید هر فرد انقلابی و رسانه‌ای خود را در مرزهای جمهوری اسلامی محدود کند؛ بلکه باید مرزهای مقاومت اسلامی را مورد حمایت ما قرار بگیرد و کلام و قلم ما حامی مقاومت اسلامی باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به آیه 71 سوره توبه اضافه کرد: معیار ایمان، امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر است؛ حتی امیرمومنان (ع) مرگ و حیات را به این فریضه الهی گره‌زده و فرموده‌اند هرکس منکری را ببیند و در دل و زبان و عمل اقدامی نکند همچون مرده زنده‌نما است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام علی (ع) همچنین می‌فرمایند: «عده‌ای که شبکه‌ای از کلام دروغ در قالب نوشته و گفتار را فراهم می‌کنند و با این ریسمان‌های دروغ برای مردم دام درست می‌کنند این افراد صورت انسان دارند اما قلب آن‌ها قلب حیوان است که این افراد مرده زنده نما هستند».

وی بیان کرد: در جامعه ما رفاقت، باند، گروه و منفعت‌طلبی جایگزین معیار عدالت شده است و براساس رفاقت‌ها شخصیت‌ها تنظیم شده‌اند؛ ما امروز نیازمندیم که حریّت خود را تقویت کنیم و منفعت طلبی‌ها را کنار بگذاریم.

امام جمعه قزوین گفت: هیئت "تحریریه" از حریت گرفته شده است یعنی اگر انسانی "حر" باشد می‌تواند افکار و اندیشه‌های خود را از عوالم نامرئی آزاد کرده و به صفحات کاغذ بنشاند، قلم در زنجیر نمی‌تواند از آزادی و حریت جامعه و عدالت سخن بگوید.
آیت‌الله عابدینی تاکید کرد: متاسفانه امروز امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه ما فقط محدود شده است به حجاب ظاهری بانوان؛ البته حجاب مهم است اما همه امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر فقط این موضوع نیست، درصورتی‌که برقراری عدالت و مبارزه با فساد و ظلم امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر زمان ماست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: اگر رسانه‌ای از عدالت، آزادگی، حریّت و مقابله با فساد سخن نگوید این رسانه چه کارکردی دارد؟ چگونه است که هم رسانه در استان ما وجود دارد هم موضوعاتی همچون زمین‌خواری، پارتی بازی و حقوق‌های نجومی و کاخ نشینی‌ها وجود دارد.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: نباید به مردم نشان دهیم که خطبه‌های نمازجمعه است؛ اما هیچ اتفاقی در استان ما رخ نمی‌دهد، چون خطیب جمعه جرات نمی‌کند حرف حق بزند، نمازجمعه‌ای که به درد ایمان مردم، عدالت مردم و برپایی قسط و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و به درد رفع ظلم در جامعه نخورد چه فایده‌ای دارد؟

وی در پایان گفت: ما در جامعه نمازجمعه می‌خوانیم، قرآن تلاوت می‌کنیم، نشریه چاپ می‌کنیم؛ اما مشکلات و معضلات زیادی می‌بینیم، درصورتی‌که باید انقلابی‌تر و بصیرت‌مندانه‌تر و جوانمردانه‌تر قدم برداریم؛ امام حسین (ع) با 72 نفر، جهان را تکان داد؛ اما چگونه ما با این کثرت از جمعیت توان اقدام انقلابی کمی داریم.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان