۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اولتیماتوم لندن به مسکو به پایان رسید/ گام بعدی ترزا مِی در برابر پوتین چیست؟+عکس
کد خبر: ۲۷۲۹۴۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ساعت: ۱۰:۵۴ ↗ لینک کوتاه

بعد از مرگ مشکوک جاسوس روس تباردر خاک بریتانیا؛

اولتیماتوم لندن به مسکو به پایان رسید/ گام بعدی ترزا مِی در برابر پوتین چیست؟+عکس

با پایان اولتیماتوم ترزا می به مسکو برای توضیح درباره قتل یک جاسوس روس‌تبار MI۶، روسیه اعلام کرد که تا محقق شدن شروطی، جوابی به درخواست نخست وزیر انگلستان نخواهد داد.

اولتیماتوم لندن به مسکو به پایان رسید/ گام بعدی ترزا مِی در برابر پوتین چیست؟+عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،به گزارش راشاتودی، اولتیماتوم «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا به مسکو برای توضیح درباره مرگ یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار با نام «سرگئی اسکریپال» در خاک بریتانیا با یک عامل اعصاب روسی، به پایان رسید. حالا در گام بعدی چه اتفاقی قرار است بیافتد؟

روسیه اعلام کرده که تا زمانی که نمونه‌های عامل اعصاب به دست آمده در کالبدشکافی را در اختیار نداشته باشد و همچنین تحقیق روی موضوع از طریق روندهای بین‌المللی پذیرفته شده انجام نگیرد، هیچ پاسخی به درخواست ترزا می نخواهد داد.

از لحاظ قانونی، تحقیق روی این پرونده در صورتی که انگلستان خواهان توضیح مسکو باشد، باید از طریق سازمان منع تسلیحات شیمیایی(OPCW) دنبال شود که هم روسیه و هم بریتانیا عضو آن هستند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که قوانین OPCW به لندن اجازه می دهد که درخواست رسمی خود را، با یک مهلت ده روزه برای جواب، به مسکو بفرستد تا بررسی شود.

سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه انگلستان و دخترش
سرگئی اسکریپال

روسیه هر گونه دخالت ادعایی در کشتن سرگئی اسکریپال و دخترش را رد کرده است. اسکریپال ۶۶ ساله و دختر ۳۳ ساله او در سالیسبوری انگلستان کشته شده‌اند. جسد آن‌ها در ۳ مارچ روی نیمکتی در مرکز شهر پیدا شد و طبق گزارش‌های منتشر شده در بریتانیا آن دو به وسیله یک نوع عامل اعصاب به نام «نُویچوک»(Novichok)مسموم شدند که اولین بار در اتحاد شوروی تولید شده است.

محل کشف جسد اسکریپال و دخترش در سالیسبوری بریتانیا

قرار بود روز چهارشنبه ترزا می با مقامات ارشد اطلاعاتی بریتانیا در دفتر خود تشکیل جلسه دهد و نتایج این جلسه در پارلمان ارایه گردد و در مرحله بعد، ترزا می گام بعدی لندن را درباره این موضوع اعلام نماید.

طق گمانه‌زنی‌ها، اقدامات تنبیهی احتمالی لندن علیه مسکو شامل مواردی چون کنار کشیدن تیم ملی فوتبال بریتانیا از جام جهانی روسیه، اخراج دیپلمات‌های روسی، لغو صدور ویزا برای شهروندان روسی، توقیف اموال روسیه در خاک انگلستان و ابطال مجوز فعالیت شبکه RT در خاک این کشور می‌شود.

سه‌شنبه شب، دفتر تخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که مِی در اتهام‌زنی خود به روسیه، از حمایت ترامپ هم برخوردار است که تا پیش از این، در اختلافات میان مسکو و لندن، حمایت خود را از هیچ طرفی آشکار نمی کرد. ترامپ در یک مکالمه تلفنی با ترزا می، موافقت کرده که "مسکو باید جواب روشن و بی ابهامی بدهد که این عامل اعصاب چگونه وارد خاک بریتانیا شد و مورد استفاده قرار گرفت. "

البته رییس جمهور ایالات متحده تنها چهره سیاسی نیست که از نخست وزیر انگلستان حمایت کرده است. در نزدیک مرزهای فدراسیون روسیه، رهبران سه کشور حوزه بالتیک، یعنی استونی، لتونی و لیتوانی هم ضمن متهم کردن مسکو، حمایت خود را از لندن علام کرده‌اند. علاهوه بر این، رییس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، و صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل، هم حمایت خود را از ترزا می اعلام کردند.

سفارت روسیه در لندن در ۷ توئیت در حساب رسمی خود اعلام کرد که بدون دسترسی به نمونه‌های عامل اعصاب برداشته شده از اجساد، هیچ جوابی به ضرب‌الاجل دولت بریتانیا نخواهد داد. سفارت روسیه همچنین تعهدات بین‌المللی را یادآور شد که بر لزوم تحقیقات مشترک جنایی تحت روندهای OPCWتاکید دارند.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان