۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تغییرات وزارت خارجه در آمریکا برای ایران یا کره شمالی
کد خبر: ۲۷۲۹۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ساعت: ۹:۵۹ ↗ لینک کوتاه

مایک پومپئو چه خواهد کرد

تغییرات وزارت خارجه در آمریکا برای ایران یا کره شمالی

یکی از منابع نزدیک به کاخ سفید در گفت‌وگو با سی ان ان گفت که دلیلی که ترامپ، پومپئو را برای وزارت خارجه برگزیده است، این است که خواستار «آماده کردن یک تیم قوی برای کره شمالی است».نشانه‌ها حاکی از آن است پومپئو در صدد است حداکثر فشار علیه پیونگ‌یانگ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را حفظ کند.

 تغییرات وزارت خارجه در آمریکا برای ایران یا کره شمالی
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  تقریبا از چند ماه پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، اختلافات میان رئیس جمهوری آمریکا و وزیر امور خارجه شروع شد. این اختلافات طیف وسیعی را از بحث ناتو و روسیه تا نحوه مواجهه با ایران و کره شمالی در بر می گرفت.

این در حالیست که انتقال پامپئو از مهم‌ترین دستگاه جاسوسی آمریکا به دستگاه پیشگام در دیپلماسی، رویدادی است که قبل از آن هرگز سابقه نداشته است. 

اما بر پایه گزارش گزارش سی ان ان، در صورتیکه پومپئو بعنوان وزیر خارجه جدید آمریکا تأیید شود، اولین وظیفه وی بعنوان وزیر خارجه جدید آمریکا، بررسی موضوع نشست با کره شمالی است که برای ماه مه معین شده بود.

یکی از منابع نزدیک به کاخ سفید در گفت‌وگو با سی ان ان گفت که دلیلی که ترامپ، پومپئو را برای وزارت خارجه برگزیده است، این است که خواستار «آماده کردن یک تیم قوی برای کره شمالی است».نشانه‌ها حاکی از آن است پومپئو در صدد است حداکثر فشار علیه پیونگ‌یانگ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را حفظ کند.

«پاتریک کرونین» مدیر ارشد برنامه امنیت آسیا-پاسیفیک در مرکز امنیت آمریکای جدید تصریح کرده است که عقاید جنگ‌طلبانه پومپئو در خصوص چگونگی رویارویی با کره شمالی، به وادار کردن کره شمالی و رهبر این کشور برای واگذار کردن امتیازات کمک می‌کند.

این گزارش سپس درباره ایران نیز توضیح داد، پومپئو همچنین عقاید بسیار جنگ‌طلبانه‌ای در قبال برجام دارد و خواستار انحلال آن و حملات نظامی علیه تهران به جای به کار گیری دیپلماسی شده است.

در همین حال، خبرگزاری «نووستی» در تحلیلی می‌نویسد: " برخورد متفاوت ترامپ و تیلرسون در سیاست آمریکا در رابطه با ایران  مشخص است. ترامپ از همان آغاز کار خط مشی بسیار شدیدالحنی را در پیش گرفته و حتی توافق هسته‌ای با تهران را بطور جدی زیر سئوال برد. در حالیکه دیدگاه وزیر خارجه آمریکا به برخورد دولت اوباما در قبال ایران نزدیکتر بود و در نهایت نیز ترامپ به توصیه‌های تیلرسون در این باره گوش نداده و بر مواضع خویش در قبال برجام اصرار ورزید."

*ضد ایرانی تمام عیار،وزیرخارجه آمریکا!
مایک پومپئو که خط فکری وی، نشان دهنده دشمنی سخت با ایران و به ویژه توافق هسته ای است،حالا وزیرخارجه جدید آمریکاست.او اتفاقا چهره ای است که در کنار افرادی نظیر جان بولتون وی را در سمت راست خط فکری افراطی در حزب جمهوری خواه طبقه بندی می کنند.نماینده ایالت کانزاس در سه دوره کنگره آمریکا را که از آکادمی علوم نظامی وست پوینت در آمریکا فارغ التحصیل شده است، به عنوان یکی از تندروترین اعضای متخصص در امور خارجی تلقی می کنند. وی سال گذشته به محض آن که نامش به عنوان گزینه اصلی تصدی پست ریاست در CIA مطرح شد، در توئیتر خود درباره توافق هسته ای با ایران نوشت: منتظر ملغی کردن این توافق فاجعه بار با" بزرگ ترین حامی تروریسم در دنیا" هستم. وی همچنین ، از حامیان سرسخت برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیتی ملی ایالات متحده است و این برنامه را برنامه ای مهم خطاب کرده است.

*استقبال نتانیاهو
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای انتصاب «مایک پومپئو» به عنوان وزیر خارجه آمریکا استقبال کرد.

به نوشته پایگاه کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل، نتانیاهو درباره پومپئو گفت: «من در ملاقاتی که با پمپئو داشتم، بسیار تحت تأثیر توانمندی‌ها و تجربیات او قرار گرفته بودم. اطمینان دارم که در سمت وزارت خارجه می‌توانیم به خوبی با هم کار کنیم.»

نتانیاهو در بیانیه‌اش به «رکس تیلرسون» وزیر خارجه برکنارشده آمریکا هیچ اشاره‌ای نکرده است. تیلرسون به دلیل آنچه حمایت از توافق هسته‌ای با ایران خوانده می‌شد، در هفته‌های گذشته بارها از سوی رسانه‌های نزدیک به اسرائیل از جمله پایگاه «واشنگتن فری بیکن» مورد حمله قرار گرفته بود.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان