۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاشت درختان تزئینی سازگار با شرایط زیست محیطی قزوین نیست/ باغداری روشی موثر در حفظ منابع آبی
کد خبر: ۲۷۲۵۷۲ نویسنده: طاهره پرهیزکاری تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ ساعت: ۸:۴۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس محیط زیست:

کاشت درختان تزئینی سازگار با شرایط زیست محیطی قزوین نیست/ باغداری روشی موثر در حفظ منابع آبی

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کاشت درختان تزئینی با شرایط زیست محیطی استان سازگار نیست، گفت: باغداری روشی موثر در حفظ منابع آبی و بهبود شرایط محیط زیستی است.

کاشت درختان تزئینی سازگار با شرایط زیست محیطی قزوین نیست/ باغداری روشی موثر در حفظ منابع آبی
طاهره پرهیزکاری کارشناس ارشد محیط زیست و آب و فاضلاب در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: ایرانی سرزمینی کم آب است و پیشینیان ما خود را با آن سازگار کرده‌ و راهکارهایی برای استفاده بهتر از منابع آبی داشته‌اند.

وی افزود: قنات با قدمتی 2 هزار و500 ساله اولین سازه مهندسی بشر است که طراحی و ابداع آن به وسیله ایرانیان صورت گرفته است.

این پژوهشگر، اضافه کرد: در سازمان ملل یونسکو دفتری با نام کاریز (قنات) وجود دارد که مقر آن در ایران در استان یزد قرار دارد.

پرهیزکاری با بیان اینکه شهر قزوین از معدود شهرهایی است که مردم آن از سازه قنات استفاده می‌کردند، گفت: پیشینیان با توجه به نیاز و ظرفیت طبیعت آب را برداشت می‌کردند و با در نظر گرفتن توان طبیعت کشت می‌کردند و شرایط اقلیمی کشور را در نظر داشتند.

وی با اشاره به اینکه ما نیز همچون پیشینیان خود باید به سمت باغداری حرکت کنیم، تصریح کرد: قدمت هزارساله باغات سنتی در قزوین نشان از آگاهی بالای مردم و افکار مهندسی آنان داشته چراکه این باغات متناسب با اقلیم و خاک همچون کمربندی سبز در گرد استان، کنترل سیلاب‌ها و جریانات آبی را بر عهده داشته است.

عضو انجمن ملی سدهای بزرگ کشور، با تاکید بر اینکه باغات سنتی قزوین فیلتری تنفسی و منبع عظیم تولید اکسیژن در استان است، ادامه داد: زنده و پابرجا بودن این باغات پس از سال‌ها دلیل روشنی برای حرکت ما به سمت باغداری و کاشت درختانی است که با اقلیم و شرایط زیست بومی کشور هماهنگ هستند.

پرهیزکاری با بیان اینکه کاشت درختان لوکس و تزئینی با مصرف بالای آب مناسب شرایط زیست محیطی کشور نیست، اضافه کرد: تاریخ و تمدن ما نشان می‌دهد که پیشنیان به درختکاری تنها به عنوان یک سنبل نگاه نکرده‌اند و ما نیز باید با توجه به اقلیم کشور به سراغ کاشت درختانی که نیاز کمتری به آب دارند برویم.

وی با اشاره به اینکه کاشت گیاهان کوچک پایا و باغداری باید جایگزین کاشت چمن شود، تصریح کرد: سالها محیط زیست خود را با ما سازگار کرده اما هم اکنون تاب و توان پالایش خود را ندارد و زمان آن رسیده که ما همچون نیاکان خود با محیط زیست سازگار شویم.

مشاور زیست محیطی شورای شهر قزوین ادامه داد: وجود آب انبارها در قزوین نشان می‌دهد که پیشنیان ما خود را با محیط زیست سازگار کرده بودند و برای حفظ و استفاده صحیح از این منابع با دقت و برنامه‌ریزی پیش می‌رفتند.

پرهیزکاری با بیان اینکه طبیعت پایدار در ایجاد آرامش و سلامت جامعه اثربخش است، بیان کرد: استفاده درست از منابع طبیعی باید به یک فرهنگ همگانی تبدیل شود و روز درخت کاری می‌تواند بهانه‌ای برای کاشت و نگهداری از یک نهال به وسیله هر شهروند باشد تا با گسترش جنگل‌های خودکاشته به حفظ منابع آبی و کاهش مشکلات زیست محیطی کمک کنیم.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ ‌سازی در حوزه محیط زیست، اظهار کرد: خوراک فرهنگی پیوسته و ایجاد گردهمایی‌های مجازی در ارتقا سطح فرهنگ جامعه برای حفظ محیط زیست و استفاده درست و به اندازه از منابع آبی موثر خواهد بود.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان