۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۸۶ درصد مردم قزوین درگیر کم‌تحرکی هستند/ بسیاری از طلاق‌ها تحت تأثیر عوامل روانی است
کد خبر: ۲۷۲۲۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ ساعت: ۱۱:۳ ↗ لینک کوتاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان:

۸۶ درصد مردم قزوین درگیر کم‌تحرکی هستند/ بسیاری از طلاق‌ها تحت تأثیر عوامل روانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: بسیاری از طلاق ها تحت تأثیر عوامل روانی است بنابراین تغذیه سالم، تحرک بدنی، پرهیز از دخانیات، کاهش استرس ها و فشارهای روانی تا حد زیادی از بیماری های غیرواگیر جلوگیری می کند.

۸۶ درصد مردم قزوین درگیر کم‌تحرکی هستند/ بسیاری از طلاق‌ها تحت تأثیر عوامل روانی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ منوچهر مهرام رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین پیش از ظهر امروز(پنجش شنبه) در نخستین مجمع سلامت استان قزوین در استانداری قزوین اظهار کرد: تمام تشکیلات متولی سلامت در کشور تاثیری که روی سلامت مردم دارد، حدود ۲۰ درصد بوده و ۸۰ درصد آن تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و اجتماعی است.

وی افزود: کم و زیاد شدن بیماری را نمی‌توان خیلی به حساب آن عوام ۲۰ درصدی گذاشت بلکه باید روی آن ۸۰ درصد تمرکز کرد.

این مسئول اضافه کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سرطان‌ها، حوادث، بیماری‌های غیرمزمن تنفسی و بیماری‌های روانی و اجتماعی مهمترین بیماری‌های غیرواگیر است که ۸۰ درصد علت مرگ و میرها را شامل می‌شود.

دکتر مهرام اضافه کرد: ۵۵ درصد از این۸۰ درصد مربوط به عوامل اجتماعی است؛ بنابراین باید شیوه زندگی مردم تغییر کرده و نوع غذای مردم عوض شود.

وی با اشاره به مشکلات کنترل بیماری‌های واگیر عنوان کرد: این بیماری‌ها علاج نداشته و فقط کنترل می‌شوند، محصول شیوه زندگی مردم است بنابراین همکاری‌های بین بخشی و برون بخشی در سیاست گذاری‌های حوزه سلامت ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین تصریح کرد: سموم و آفت کش‌هایی که برای موادغذایی مصرف می‌شود، جذب مواد غذایی شده و وارد بدن می‌شود؛ بنابراین کبد برای تصفیه این مواد آسیب‌های جدی می‌بیند.

دکتر مهرام با اشاره به میزان شیوع بیماری‌ها در استان گفت: اضافه وزن بالا ۶۰ درصد، مصرف سیگار ۱۳ درصد، کم تحرکی ۸۶ درصد، کلسترول بالا ۲۳ درصد و دیابت ۹.۵ درصد از مردم استان را درگیر کرده است.

وی بیان کرد: در سال ۷۵ تا ۹۵ در حوادث جاده ای ۴۲۰ هزار نفر از هموطنان خود را از دست دادیم و ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هم مجروح شدند.

این مسئول اذعان کرد: در جامعه آماری ۲۶۷ هزار و ۵۴۰ نفری که در ۱۱ ماهه نخست سال جاری مورد غربالگری قرار گرفتند، مشخص شد ۲۴.۸ درصد مردم استان یک مشکل روانی و ۵.۱ درصد یک مشکل در سلامت اجتماعی داشتند.

وی گفت: اختلالات روان پزشکی و عصبی شناسایی شده شامل اختلالات افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات شایع کودکان و نوجوانان، صرع و اختلالات سایکوتیک است، همچنین شادی‌های مشروع و کنترل شده را باید ایجاد کنیم زیرا روی شیوه زندگی مردم اثرگذار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: بسیاری از طلاق‌ها تحت تأثیر عوامل روانی است بنابراین تغذیه سالم، تحرک بدنی، پرهیز از دخانیات، کاهش استرس‌ها و فشارهای روانی تا حد زیادی از بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری می‌کند.
انتهای پیام/۴۰۰۱

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان