۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کارکنان ایرانی BBC چگونه هوای بن سلمان را دارند؟ +عکس
کد خبر: ۲۷۲۱۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۹ ساعت: ۱۰:۱۸ ↗ لینک کوتاه

BBC فارسی وهابی تر از العربیه

کارکنان ایرانی BBC چگونه هوای بن سلمان را دارند؟ +عکس

بی‌بی‌سی فارسی نه تنها تاکنون روند محافظه کارانه درباره جنایات بن سلمان داشته بلکه اخبار زیادی درباره اقدامات فرهنگی و اجتماعی او که از آنها به عنوان اصلاحات درعربستان یاد می‌کند نیز منتشر کرده است.

کارکنان ایرانی BBC چگونه هوای بن سلمان را دارند؟ +عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،رویکرد غیر حرفه ای و جانبدارانه بی بی سی فارسی کار را به جایی رسانده حتی اخبار اخراج فرماندهان ارشد نظامی در عربستان را که ادامه پاکسازی مسئولین سعودی توسط محمد بن سلمان محسوب می شود را "ترمیم" و در راستای مبارزه با فساد تحلیل کرده است!


بی بی سی فارسی فارسی در اینباره نوشته است " این ترمیم گسترده دیگری در نهادهای سعودی است که در دوره ملک سلمان شروع شده، هرچند نیروی محرکه آن یک بار دیگر پسر او و ولیعهد، شاهزاده محمد بن سلمان است."

جالب تر آنکه گرچه این رسانه انگلسی در انتخاب تیتر خود از واژه "برکناری" استفاده کرده ولی در متن خبر این برکناری ها را به ادامه طرح مبارزه با فساد در عربستان سعودی منتسب کرده است!

بی بی سی فارسی در این باره نیز نوشته است: " تصور می شود ولیعهد محمد بن سلمان طراح اصلی اصلاحات در تشکیلات حکومتی و سیاست های تازه این کشور باشد.روزنامه وال استریت ژورنال هم در ماه نوامبر گزارش داده بود که در ادامه "طرح مقابله با فساد" شماری از نظامیان بلندپایه این کشور بازداشت شده اند.براساس آن گزارش حداقل بیش از ۲۰ نظامی از جمله چند فرمانده توسط کمیته مبارزه با فساد بازداشت شدند."

اما نحوه پوشش این خبر در سایت العربیه عربستان و مقایسه آن با بی بی سی فارسی نیز جالب است. این رسانه رسمی عربستان سعودی برخلاف بی بی سی فارسی برکناری مسئولین بلندپایه نظامی عربستان را به طرح مبارزه با فساد بن سلمان ربط نداده و بخشی از انتصاب ها را به علت پایان یافتن دوران خدمت افراد کنار گذاشته شده، عنوان کرده است.
 


در خبر العربیه آمده است: "به فرمان ملوکانه ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه پادشاهی عربی سعودی، روز دوشنبه 26 فوریه 2018 سپهبد ستاد فیاض بن حامد الرویلی به درجه ارتشبد ارتقاء درجه یافته و به عنوان جانشین ارتشبد ستاد عبدالرحمن بن صالح البنیان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سعودی شد.دوره ماموریت ارتشبد ستاد عبدالرحمن بن صالح البنیان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سعودی پایان یافت و بازنشستگی او اعلام شد.براساس فرمان پادشاهی سعودی دوره خدمت سپبهد ستاد محمد بن عوض سحیم نیز به پایان رسیده و بازنشستگی او اعلام شد. عبدالرحمن بن صالح البنیان با درجه ارتشبد به عنوان مشاور دیوان پادشاهی منصوب شد.براساس فرامین ملوکانه‌ای که شامگاه دوشنبه صادر شد، پادشاه سعودی با سند تحول در وزارت دفاع این کشور که شامل چشم‌اندازها و استراتژی‌های مربوط به این امر بود، موافقت کرد."

 اما در حالی بی بی سی فارسی متعلق به وزارت خارجه انگلیس در حالی با تعصب بیشتری از العربیه خبر برکناری فرماندهان نظامی عربستان سعودی را پوشش داده که رادیو فردا رسانه رسمی سازمان جاسوسی آمریکا بر خلاف بی بی سی برکناری فرماندهان نظامی در راستای مبارزه با فساد ندانسته و درباره این خبر نوشته است: " محمدبن سلمان، ولیعهد پادشاه عربستان، با حفظ سمت وزیر دفاع این کشور هم هست. وی در ماه‌های گذشته تغییراتی را در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی دنبال کرده که از آنها به عنوان تلاش ولیعهد برای تحکیم قدرت خود یاد می‌کنند.«کمیته مبارزه با فساد» به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان آبان امسال دستور بازداشت شماری از شاهزادگان، وزرا و تعدادی از مقامات سابق را صادر کرد.منتقدان ولیعهد عربستان می‌گویند او از این کمیته به عنوان پوششی برای سرکوب مخالفان خود استفاده می‌کند."
 

اما پیش از این نیز بی بی سی فارسی از محمد بن سلمان به عنوان رهبر اصلاحات در عربستان یاد کرده بود که نماینده دوسوم جوانان کشور است!

  بی بی سی فارسی نه تنها تاکنون خویشتن‌داری قابل توجهی درباره جنایات غیرانسانی بن سلمان در ماه های اخیر داشته بلکه اخبار رپرتاژی زیادی درباره اقدامات فرهنگی و اجتماعی بن سلمان که از آنها به عنوان اصلاحات در عربستان یاد می کند نیز منتشر کرده است. بی بی سی فارسی در راستای تطهیر محمد بن سلمان در تمامی اخبار فرهنگی و اجتماعی  منتشر کرده از عربستان اصرار دارد نام  این ولیعهد جاه طلب را به عنوان حامی اصلی این طرح ها تکرار کند. در ذیل بخشی از آن را مشاهده می کنید:
 

بی بی سی فارسی حضور زنان عربستانی در ورزشگاه را گل عربستان به ایران می‌نامد




انتهای پیام/1404
منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان