۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین طعم شیرین قدرت و انحصارطلبی که خاتمی را رها نمی‌کند/ رئیس دولت اصلاحات پارلمان را می پسندد یا شورا؟
کد خبر: ۲۷۲۱۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۶ ساعت: ۱۱:۹ ↗ لینک کوتاه

تقابل مدافعان پارلمان اصلاحات با موافقان شورای عالی

طعم شیرین قدرت و انحصارطلبی که خاتمی را رها نمی‌کند/ رئیس دولت اصلاحات پارلمان را می پسندد یا شورا؟

در میان مخالفت ها و موافقت ها، ایده پارلمان اصلاحات تبدیل به گره کوری شده که هر از چندگاهی وارد کورس گفتمانی اصلاح طلبان می شود و پس از مدت کوتاهی با عدم حمایت زعمای اصلاح طلب چراغش خاموش می شود.

 طعم شیرین قدرت و انحصارطلبی که خاتمی را رها نمی‌کند/ رئیس دولت اصلاحات پارلمان را می پسندد یا شورا؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بار دیگر در این هفته ها بحث پارلمان اصلاحات مطرح شده ولی اجرایی شدن این ایده با مقاومت مدافعان شورای عالی سیاستگذاری و برخی از احزاب و گروه های اصلاح طلب روبه رو شده است.

 تشکیل پارلمان اصلاحات با محوریت گروهها و احزب اصلاح طلب چندسالی است که مطرح شده است. پارلمان اصلاح طلبان؛ راهبرد سیاسی ایرانیان همان‌گونه كه از اسمش برمي آيد قرار است يك سري راهبردهايي را پيگيري كند كه مردم ايران به دنبال آن‌ هستند. ایده این تشکل از سوی کسانی دنبال می شود که پس از سال 92 به انتقاد از رفتارهای دولت حسن روحانی پرداخته و معتقدند که هرچند از این دولت حمایت می کنند ولی با تابلوی انتقادی قصد دارند که برای روزهای سال 1400 نیز برنامه و راهبرد داشته باشند.

در این میان از همان روزهای نخست ایده پارلمان اصلاحات، مخالفت های شدیدی با آن شد. اصلاح طلبانی که از کیک قدرت دولتی سهم بیشتری بردند و مخالف تغییر در مکانسیم ایجاد شده توسط شورای عالی اصلاح طلبان هستند. شورایی که در انتخابات به صورت لیستی نامزد معرفی می کند و با تایید ریئس دولت اصلاحات وارد رقابت ها می شود. احزابی مانند اتحاد ملت نیز که در انتخابات شورای شهر توانستند سهم قابل ملاحظه ای کسب کنند هرچند در ظاهر با پارلمان همراهی می کنند ولی در باطن مخالف جدی آن هستند.

تضاد منافع در میان اصلاح طلبان
مخالفان اين راهبرد معتقدند كه با وجود شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان كه قرار بود سال‌ها قبل منحل شود، اين پارلمان اصلاحات سبب ايجاد اختلاف ميان اصلاح طلبان مي‌شود و به صلاح نيست.
 

 
البته مصطفی کواکبیان كه به نوعي پرچمدار اين جريان نوظهور شده در گفت‌وگويي درخصوص تصویب طرح پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب تشريح كرد:« این طرح که در شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب در هفته گذشته به تصویب رسید.» وی حتی عنوان کرده بود که محمد خاتمی نیز با طرح اولیه موافقت کرده است:« هیئت رئیسه و رئیس این پارلمان موقت است. هفته پیش خدمت سید محمد خاتمی هم این طرح را مطرح کردیم و موافق بودند.»
 

 
اما با وجود این اظهار نظر کواکبیان، عبدالله ناصری، یکی از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات، موافقت خاتمی با تشکیل پارلمان اصلاحات را تایید نکرد و گفته است: «آقای کواکبیان نزد آقای خاتمی آمدند و گزارشی درباره پارلمان اصلاحات دادند که آقای خاتمی هم این گزارش را شنیدند ولی تصمیم گیری در این زمینه را به شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و شورای مشورتی سپردند. آقای خاتمی هیچ نظری نفیا و اثباتا در زمینه تشکیل پارلمان اصلاحات ندادند.» وی همچنین یادآور شده که اکثر اصلاح طلبان موافق این طرح نیستند و بیشتر با رویه شورای عالی سیاستگذاری با یک سری اصلاحات در ساختار موافق هستند.

در میان مخالفت ها و موافقت ها، ایده پارلمان اصلاحات تبدیل به گره کوری شده که هر از چندگاهی وارد کورس گفتمانی اصلاح طلبان می شود و پس از مدت کوتاهی با عدم حمایت زعمای اصلاح طلب چراغش خاموش می شود. بدون شک یکی از عوامل اصلی عدم توجه به پارلمان اصلاحات ورود افراد و گروه های حاشیه ای حامی گفتمان اصلاحات به مرکز تصمیم گیری هایی می شود که چند سالی است در انحصار گروه خاص و با قدرت اجرایی شورای عالی سیاستگذاری قرار دارد.

بدون شک زمانیکه حزبی مانند کارگزاران سازندگی می تواند با قدرت مالی و لابی قوی خود سهم بیشتری را در لیست ها و پس از پیروزی ها نصیب خود سازد، دلیلی ندارد که بخواهد این بازی را برهم بزند و قواعد به نفع دیگر گروه ها تغییر یابد.
 

 
احمد حکیمی پور، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و از مدافعان پارلمان اصلاحات که پیش تر  جایگزینی پارلمان اصلاحات به جای شورای عالی اصلاح طلبان را مطرح کرده بود؛ اخیرا درباره عملی شدن این موضوع کارکرد شورای عالی اصلاح طلبان را زیر سوال برده است:« نظر حزب اراده ملت ایران این است. حزب اراده ملت معتقد است که شورای عالی اصلاح طلبان فقط برای انتخابات تشکیل شد و الان انتخاباتی در کار نیست و از طرفی هم شورای عالی اصلاح طلبان علنا جلسه ای ندارد و کاری انجام نمی دهد.»

ولی برخلاف مدافعان طرح پارلمان اصلاحات که قائل به نقش تصیم گیری در بالا دست هستند، برخی معتقدند که پارلمان می تواند نقش نظارتی داشته باشد!
 

 
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران در این باره معتقد است: «براساس طرحی که به پیشنهاد کارگزاران سازندگی در شورای هماهنگی اصلاحات تصویب شده، قرار است شورای عالی سیاست‌گذاری کار خود را به عنوان نهاد اجرایی ادامه بدهد و پارلمان اصلاحات هم نهادی بالا دستی و نظارتی خواهد بود.» این سخن بدان معناست که شورای عالی سیاستگذاری نقش اصلی را در زمان انتخابات و سهمیه بندی انجام خواهد داد ولی مشخص نیست سازوکار نظارت پارلمان اصلاحات چگونه خواهد بود و آیا قدرت اجرایی و وتوی تصمیمات شورای عالی را خواهد داشت یا تنها در نقش تزئینی و زینت المجالس فعال خواهد بود!

هرچند مخالفت ها با پارلمان اصلاحات جدی است و منجر به درگیری های شدید میان اصلاح طلبان شده است ولی کاملا مشخص است که نقطه مرکزی ایده پارلمان، تلاش گروه ها و افراد حاشیه ای برای ورود به مرکزیت تصمیم گیری ها در اردوگاه اصلاحات است و زمانیکه کارت دعوتی برای آنها صادر نشده و یا تنها در نقش سیاهی لشکر به کار گرفته شده اند، خود سعی دارند تا با ایجاد سازوکار جدیدی، محوریت را از شورای عالی سیاستگذرای خارج سازند!
 

 
محمود میرلوحی، عضو کمیته ارزیابی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اعلام اینکه از نظر این شورا تشکیل پارلمان اصلاحات منتفی است گفته است: «تشکیل پارلمان اصلاحات به منظور انتخاب اعضای حقیقی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح شد که البته شرایط آن فراهم نیست و اعضای حقیقی با سازوکار دیگری انتخاب خواهند شد.»

در این بین با نزدیک شدن به انتخابات جدید در سال 98 و 1400، شرایط برای این ادوگاه جهت تعیین خط مشی مشترک نسبت به گذشته بسیار سخت تر خواهد شد. سرخوردگی اصلاح طلبان در حمایت از حسن روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری، جایگاه متزلزل فراکسیون امید در مجلس و ضعف عملکردی و مدیریتی شورای شهر تهران به عنوان دست پخت های شورای عالی سیاستگذاری، چند گروه و جریان اصلاح طلبی را در مقابل یکدیگر قرار داده تا برای انتخابات نسخه های خود را بر دیگران قالب سازند. از همین الان این تنازع و درگیری شروع شده است.
 

 
در اظهارنظری محسن رهامی، فعال اصلاح طلب عنوان کرده  گزینه اصلاح طلبان برای 1400 را پارلمان اصلاحات معرفی می کند. حال باید دید رئیس دولت اصلاحات آیا همچنان سازوکار قدیمی را که مبتنی بر دستیابی به قدرت به هر قیمتی است ادامه خواهد داد یا تسلیم فشار گروه های حاشیه ای اصلاح طلب برای گردن نهادن به اهداف و نیات آنها خواهد شد.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان