۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اهداف ارتش سوریه در غوطۀ شرقی دمشق چیست؟
کد خبر: ۲۷۲۱۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۶ ساعت: ۱۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

تحلیلگر مسائل روز خاورمیانه نوشت:

اهداف ارتش سوریه در غوطۀ شرقی دمشق چیست؟

غوطه شرقی دمشق، یک منطقه استراتژیک در حومه پایتخت سوریه است و ۴۰۰ هزار نفر در آن سکونت دارند. از آنجایی که غوطه شرقی در امتداد مرکز پایتخت سوریه واقع شده است، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

اهداف ارتش سوریه در غوطۀ شرقی دمشق چیست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، مسعود اسداللهی، تحلیلگر  مسائل  روز خاورمیانه در کانال تلگرامی خود نوشت: در تاریخ 15/11/2017 و پس از گذشت یک آتش بس حدودا 7 ماهه در منطقۀ غوطۀ شرقی که می توان آن را یکی از نتایج گفتگوهای آستانه به شمار آورد، برخی از گروه های مسلح موجود در این منطقه شامل جیش الإسلام، فیلق الرحمن و احرار الشام با حمله به ساختمان ادارۀ مرکبات واقع در منطقۀ حرستا و اشغال آن، عملا موجب شکسته شدن این آتش بس شدند.
مسعود اسداللهی کارشناس مسائل خاورمیانه

بر این اساس یگان های ارتش سوریه حاضر در منطقه اقدام به عقب راندن مسلحین و بازپس گیری ادارۀ مرکبات نمودند. در ادامه گروه های مسلح به وسیلۀ خمپاره و موشک های کوتاه برد اقدام به هدف قرار دادن مناطق مختلف شهر دمشق و حومۀ آن نمودند که بر اثر آن تعدادی از غیرنظامیان شهید و مجروح شدند. پس از آن ارتش نیز متقابلا اقدام به بمباران پایگاه های مسلحین در منطقه نمود. بدین ترتیب عملا گروه های مسلح باعث شکسته شدن آتش بسحدودا 7 ماهه و آغاز موج جدیدی از درگیری ها در منطقۀ غوطۀ شرقی شدند. این شرایط 2 ماه ادامه داشت تا اینکه بالاخره ارتش توانست در تاریخ 15/1/2018 کنترل کامل ادارۀ مرکبات را بدست گرفته و این امر موجب شد تا آرامشی نسبی در منطقه ایجاد شود.

نقشه ای از غوطه شرقی دمشق

این آرامش نسبی حدودا 2 هفته ادامه داشت اما از اواخر ماه گذشتۀ میلادی (29/1/2018) مسلحین با حملات گستردۀ خمپاره ای به مناطق مسکونی، دور جدیدی از درگیری ها را شروع کردند؛ به تدریج بر شدت خمپاره پراکنی و موشک اندازی مسلحین افزوده شد تا جائیکه فقط در 24 روز گذشته گروه های مسلح حدودا 400 بار مناطق مختلف شهر دمشق و حومۀ آن را هدف قرار داده اند که بر اثر آن تا کنون 66 غیر نظامی شهید شده اند که 17 نفر از آنان، کودک بوده اند؛ همچنین 188 غیر نظامی دیگر نیز در نتیجۀ این حملات خمپاره ای و موشکی طی 24 روز گذشته مجروح شده اند.


گفتنی است مناطقی که در این مدت مورد حملات موشکی و خمپاره ای مسلحین قرار گرفته اند عبارتند از:

عش الورور - المزة 86 - ضاحیة حرستا السکنیة - حی الدویلعة - مشفی الشرطة - دمشق القدیمة - حی باب توما - منطقة الشیخ سعد واقع در منطقۀ المزة – العباسیین - رکن الدین - حی القزاز - جرمانا - خیابان الملک فیصل - برزة - حی الحمصی - منطقۀ جسر المشاة واقع در جرمانا - منطقۀ الزبلطانی - ساحة الأمویین - مبنی العیادات الشاملة جنوب دمشق - نزدیک مشفی ابن سینا واقع در منطقۀ عدرا - نمایشگاه دمشق القدیم – منطقۀ مسکونی القصاع - مخیم الوافدین - باب شرقی - السیدة زینب - خیابان المدارس واقع در باب السلام در منطقۀ العمارة - منطقۀ ساحة التحریر - منطقة الشعلان – البرامکة - مشفی الزهراوی واقع در القصاع - منطقۀ السبع بحرات - حی أبو رمانة – القیمریة – التجارة - خیابان حلب - مشفی الطب الجراحی واقع در خیابان بغداد - حی صلاح الدین برکن الدین – الجورة – القابون – جسر الرئیس.

آنچه که مختصرا به آن اشاره شد ارتش سوریه را بر آن داشت تا تصمیم نهایی خود را مبنی بر آغاز عملیات گسترده در منطقۀ غوطۀ شرقی با اهدف ذیل بگیرد:
1-  پاکسازی کامل این منطقۀ از حضور گروه های مسلح (جیش الإسلام، فیلق الرحمن، جبهة النصرة، احرار الشام و سایر گروهک ها)
2-  نجات غیر نظامیان موجود در این منطقه که توسط گروه های مسلح به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار می گیرند.
3-  بازگرداندن امنیت کامل به پایتخت سوریه و پایان دادن به حملات مکرر خمپاره ای و موشکی گروه های مسلح به دمشق و حومۀ آن.


بر این اساس در تاریخ 17/2/2017 (یک هفته قبل) نیروهای سرتیپ سهیل حسن موسوم به "نمر" به سمت دمشق و غوطۀ شرقی راهی شده و اخباری مبنی بر تصمیم ارتش به آغاز عملیات در این منطقه در رسانه ها منتشر شد. همچنین طی چند روز گذشته، جنگنده های روسی و سوری چندین مرتبه، اقدام به بمباران غوطۀ شرقی نموده اند. البته لازم به ذکر است که هنوز ارتش سوریه رسما آغاز عملیات را اعلام نکرده است و همچنین چند مرتبه اقدام به انتشار برگه هایی بر روی غوطۀ شرقی نمود که از غیر نظامیان خواسته شده بود از این منطقه خارج شوند و حتی برای این امر، گذرگاه هایی نیز توسط ارتش معرفی شد اما تا این لحظه گروه های مسلح موجود در منطقه اجازۀ خروج غیرنظامیان را نداده اند و ضمن استفاده از آنان به عنوان سپر انسانی، ارتش را به بمباران غیرنظامیان متهم می کنند که رسانه های غربی و عربی حامی آنان نیز بطور گسترده ای از این موضوع بهره برده و درحال زمینه سازی برای فشار به دولت سوریه برای توقف عملیات در این منطقه می باشند.

گفتنی است این عملیات منحصرا توسط ارتش سوریه و با پشتیبانی هوایی روسیه انجام می پذیرد و نیروهای ایران و مقاومت هیچ نقشی در آن ندارند.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان