۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین "شاخه زیتون"، هیزم آتش‌افروزی آنکارا- واشنگتن در سرزمین سوریه
کد خبر: ۲۷۲۰۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۵ ساعت: ۱۲:۱۴ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

"شاخه زیتون"، هیزم آتش‌افروزی آنکارا- واشنگتن در سرزمین سوریه

عملیات شاخه زیتون ترکیه کاملا در راستای سیاست‌های تجزیه طلبانه و متجاوزانه آمریکا صورت می‌گیرد.

"شاخه زیتون"، هیزم آتش‌افروزی آنکارا- واشنگتن در سرزمین سوریه
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،دولت ترکیه در اولین روز از بهمن ماه سال جاری در اقدامی غیرقانونی و برخلاف تمامی قوانین بین المللی طی عملیاتی نظامی به نام  شاخه زیتون نیروی زمینی ارتش خود را وارد منطقه عفرین در شمال سوریه کرد. با ورود نیروهای نظامی ترکیه به عفرین، تروریست های ارتش آزاد سوریه نیز با آن ها همراه شدند، حال آنکه بهانه حملات ترک ها به این منطقه مقابله با تروریسم بود.

آنکارا مدعی شد هدفش از لشکرکشی به عفرین سوریه ایجاد امنیت و نابودی عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ ی د) و یگان های مدافع خلق سوریه (ی پ گ) می باشد، دولت ترکیه ( ی پ گ) را شاخه ی سوریه ای شبه نظامیان (پ ک ک) می داند.

شاخه زیتون آمریکایی، علف هرزی که در اراضی سوری رشد کرد

ترکیه از جولای سال 2015 بعد از شکسته شدن توافق آتش بس بین آنکارا و (پ ک ک) مواضع این گروه شبه نظامی را در کردستان عراق و ارتفاعات قندیل بمباران می کند. در پی حملات اخیر ترکیه به عفرین به معبد قدیمی (عین داره) با قدمت چند هزار ساله خسارات جدی وارد شد.

در آن طرف ماجرا شبه نظامیان دموکراتیک سوریه با حمایت آمریکا موفق به ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین ترکیه در عفرین شدند. همچنین نیروهای دموکراتیک سوریه موفق به ساقط کردن یک بالگرد ترکیه در استان هاتای این کشور و کشته شدن 7 نظامی ترک شدند.

شاخه زیتون آمریکایی، علف هرزی که در اراضی سوری رشد کرد

ادامه تجاوز ترکیه به خاک سوریه با هدف گذاری منبج

بنابر آخرین اظهارات اردوغان در درگیری های یک ماه اخیر 32 سرباز ترکیه ای و 70 نیروی همراه آن ها از ارتش آزاد سوری در نبرد عفرین کشته شدند. دولت سوریه و متحدان اصلی یعنی ایران و روسیه اقدام غیر قانونی ترکیه در لشکرکشی 6 هزار نفری به عفرین را تجاوز آشکار به مرزهای قانونی سوریه دانستند و این حرکت ترکیه را محکوم کردند و نتیجه آن را دامن زدن به نا امنی در سوریه اعلام نمودند، اما آمریکا که طرفدار ناامنی در منطقه است نظر متفاوتی داشت. تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: عملیات ترکیه در عفرین در راستای مبارزه با داعش است!

آمریکا با سرمایه گذاری بر روی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به دلیل ساختار منسجم تر و قدرت عملیاتی بالاتر نسبت به سایر گروه ها، آنها را مسلح کرده و با حضور نیروهای نظامی در منبج سوریه حمایت می کند، منبج از یکسال پیش بدست نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان دموکراتیک سوریه افتاده است.

آنکارا اعلام کرده که بعد از عفرین به سمت منبج می رود که با مواضع تند و تهدید مقامات نظامی آمریکایی در منطقه مواجه شده است.

شاخه زیتون آمریکایی، علف هرزی که در اراضی سوری رشد کرد

علت دوگانگی رفتار آمریکا و ترکیه

دلیل دوگانگی رفتار آمریکا به عنوان اولین ارتش قدرتمند ناتو با ترکیه که دومین قدرت ناتو و هم‌پیمانش می باشد در خصوص عفرین و منبج این است که هر گروه و کشوری در هر جا همسو با منافع آمریکا حرکت کند از طرف آن ها حمایت می شود و هر جا که خلاف جهت منافع آن ها عمل کند، محکوم و دشمن محسوب می شود؛ بنابراین وقتی آمریکا از تجاوز ترکیه به عفرین حمایت می کند حاکی از همسو بودن با منافعش است که این منفعت طلبی آمریکایی در راستای نا امنی منطقه است و ترکیه هم در همین زمین بازی می کند.

ترکیه یا هر کشور دیگری اگر واقعا قصد ایجاد امنیت و مبارزه با تروریست در سوریه را داشت باید به دولت مرکزی و رسمی این کشور و مردمی که برای آزاد کردن شهرها مقاومت کردند کمک می کرد، نه اینکه با تجاوز راه را برای دست اندازی سایر گروه ها یا توجیه حضور نظامیان آمریکایی و حمله جنگنده های صهیونیستی باز کند. تاریخ و اذهان عمومی هنوز اجازه تردد و حمل نفت و اسلحه به تروریست های داعشی توسط ترکیه در سال های اخیر را فراموش نکرده است.

شاخه زیتون آمریکایی، علف هرزی که در اراضی سوری رشد کرد

پس از دو هفته مذاکره دولت سوریه و نیروهای کرد برای جلوگیری از پیشروی ترکیه در عفرین با هم به توافق در بعد نظامی رسیدند که ورود ارتش سوریه به عفرین از نتایج آن است. خبرگزاری العهد سه شنبه اول اسفند از ورود گروه‌هایی از نیروهای مسلح مردمی سوریه به منطقه عفرین خبر داد.

خبرگزاری آناتولی نیز اعلام کرد، نیروهای مسلح ترکیه ، با همراهی شبه نظامیان ارتش آزاد سوریه توانستند کنترل روستای الزیتونه در شمال شرق عفرین را به دست بگیرند.

رجب طیب اردوغان نیز اعلام کرد: تا چند روز آینده عفرین را محاصره می کنیم. رئیس جمهور ترکیه همچنین مدعی شد که با رایزنی های خود استقرار نیروهای ارتش سوریه در منطقه عفرین را متوقف کرده است.

حسن عابدینی کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد : سیاست های دولت ترکیه در قبال سوریه طی 6 سال گذشته یک سیاست نامتوازن و منفی بوده است، به ویژه مقطعی که در ایجاد ناامنی شریک شد و اجازه داد گروه های تروریستی از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه شوند.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد : دولت ترکیه و سایر کشورها باید به امنیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای همسایه احترام بگذارند.

وی با بیان اینکه دولت سوریه مرکزیت یک کشور مستقل و عضوی از سازمان ملل است گفت: چنانچه دولت سوریه نیاز به کمک کشوری داشته باشد به صورت رسمی درخواست می کند و هیچ کشوری مجاز نیست مرزهای یک کشور را مورد تعرض قرار دهد، چرا که موجب نا امنی و بی ثباتی می شود.

شاخه زیتون آمریکایی، علف هرزی که در اراضی سوری رشد کرد

عابدینی اضافه کرد: دولت ترکیه می داند که تکیه دادن به غرب و آمریکا در دراز مدت نمی تواند تامین کننده منافع و امنیت منطقه و کشورهای اسلامی باشد و به احتمال قوی ترکیه مجبور به عقب نشینی در عفرین خواهد شد.

تاریخ نشان داده است که از نظر آمریکا دو نوع تروریست وجود دارد؛ تروریست بد و تروریست خوب، تروریست بد به گونه ای است که منافع آمریکایی ها را تامین نمی کند و تروریست خوب در راستای منافع آمریکا حرکت می کند. در هر حال امروز وضعیت عملیات عفرین به سود سوری‌ها تغییر کرده، زیرا ارتش و نیروهای مردمی سوریه به یاری کردها آمده‌اند. 

ظاهرا این بار هم پروژه آمریکایی تجزیه کشورها با شکست رو به رو شده و سوریه بار دیگر در جنگی نابرابر موفق به شکست آمریکا و اذنابش شده است. در این میان ترکیه نیز باید برای عملی کردن رویای خود مبنی بر احیای امپراطوری عثمانی بیشتر صبر کند، رویایی که اگر اردوغان بیش از این روی عملی کردن آن تمرکز کند، قطعا به هلاکت وی منجر می شود.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان