۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین جای ترویج مسائل سیاسی در احزاب است نه در کلاس دانشگاه/ یک کشور با انزوا به هیچ جایی نمی‌رسد!
کد خبر: ۲۷۲۰۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۵ ساعت: ۱۱:۱ ↗ لینک کوتاه

روحانی در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی:

جای ترویج مسائل سیاسی در احزاب است نه در کلاس دانشگاه/ یک کشور با انزوا به هیچ جایی نمی‌رسد!

رئیس جمهور گفت: استاد باید در نظر دادن آزاد باشد اما نه اینکه بخواهد در کلاس ترویج مسائل سیاسی کند. جای ترویح مسائل سیاسی در احزاب است نه کلاس دانشگاه!

جای ترویج مسائل سیاسی در احزاب است نه در کلاس دانشگاه/ یک کشور با انزوا به هیچ جایی نمی‌رسد!
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حجت الاسلام و المسلمین روحانی در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی که پیش از ظهر امروز در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز شد، اظهار کرد: ایران کشوری است که نقشی بسیار ارزنده در دو مقطع تاریخ در علم و تمدن بشری دارد، یک مقطع قبل از اسلام است. در ایران باستان صاحب‌نظران، دانشمندان، هنرمندان، معماران و عالمان تمدنی را در خور رقابت با تمدن‌های باستان آن زمان همچون یونان، مصر، چین و ... داشتند.

روحانی گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ دارای سخن، گفتار، مراکز علمی و دانشوری بوده است. مقطع دوم بعد از اسلام است، اسلام نه تنها پیروان خود را به علم و دانش دعوت کرده، بلکه حتی مکتب و وحی‌اش را از خواندن آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: اسلام در دورانی که باسواد بودن و علم داشتن امتیاز نبوده به علم و دانش مزیت و برتری داده است.

رئیس جمهور افزود: در شبه جزیره عربستان در آن مقطع افراد ثروتمند و به‌نام افتخار می‌کردند که دانش و علمی را نمی‌دانند.

روحانی گفت: آنان افراد و منشی‌هایی برای خواندن و نوشتن داشتند و عار می‌دانستند که مطلبی را بنویسند و یا بخوانند؛ در آن دوران اسلام به پیروان خود آموخت که علم را از هرکجا بیاموزید و این نکته مهم نشان دهنده بی‌مرز بودن علم، دانش و هنر است.

وی با تأکید بر اینکه علم مرزی را نمی‌شناسد، ادامه داد: کسانی که در دوره‌ای می‌خواستند علوم بورژوایی و سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بوده‌اند. ژنتیک بورژوایی و سوسیالیستی و حرف‌هایی که استالین به آن تأکید می‌کرد و می‌گفت: دانشی که ما دنبال می‌کنیم با دانشی که دنیای بورژوایی دنبال می‌کند، بسیار متفاوت است.

رئیس جمهور تأکید کرد: علم علم است، ژنتیک ژنتیک است. ریاضیات، ریاضیات است. علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود؛ ما در کشور جنا‌ح‌بندی داریم، پس بگوییم علم ریاضی اصولگرایان، علم ریاضی اصلاح‌طلبان و علم ریاضی اعتدالگرایان!

روحانی اضافه کرد: عده زیادی در کشور ما سال‌ها نشسته‌اند که مثلا فیزیک، ریاضی، شیمی و مهندسی اسلامی درست کنند، این یعنی چه؟ اصلا مقصود چیست؛ پول‌های زیادی خرج، پروژه‌های زیادی تعریف و وقت‌های زیادی صرف شده است.

وی با بیان اینکه مگر ایدئولوژی و تفکر دینی می‌خواهد در علم اثر بگذارد، گفت: البته یک تفاوتی در این زمینه وجود دارد؛ به آن مفهومی که بعضی‌ها امروز فکر می‌کنند که باید علوم را دسته‌بندی کنند به عنوان علومی که ارتباط با دین یا ضد دین دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: حتی می‌خواهند علوم را به علوم سنتی و جدید تقسیم‌بندی کنند. در مقاطعی هم عده‌ای بودند که اساسا می‌خواستند علم جدید را نپذیرند و حتی پزشکی جدید و دانشگاه را در یک مقطعی نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند هرچه ما داریم از حوزه‌ است و به دانشگاه نیازی نداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه آنان می‌گفتند آگر پزشکی  بر داروی شیمیایی محور متکی باشد اصلا قبولش نداریم و پزشکی سنتی بر مبنای دارو‌های گیاهی است، افزود: امروز دیگر این تفکرات طرفدارانی در جامعه ندارد.

روحانی بیان کرد: عده‌ای هم بودند که می‌خواستند ثابت کنند ابتدای تمام علوم از اسلام بوده است. هر علمی که پیدا می‌شد یک آیه‌ای و یا روایتی را پیدا می‌کردند و می‌گفتند ریشه‌اش از اینجا بوده است. این حرف هم درست نیست. پیامبر (ص) مردم را تشویق می‌کردند و می‌فرمودند که بروید و علم بیاموزید.

وی گفت: بنابراین ما تقسیم‌بندی‌هایی و یا تلاش‌هایی داشتیم که نه موثر و نه مفید بودند. دین نه عظمت پیدا می‌کند که بگوییم شیمی از قرآن و یا مکتب امام صادق (ع) شروع شده و نه پایین می‌آید اگر بگوییم از جایی دیگر آغاز شده است. دین مسئولیت بلندی برای هدایت انسان در مسیر درستکاری دارد که همه علوم، دانش‌ها، هنر‌ها و ... در ذیل آن تفکر بلند تعریف می‌شود.




انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان