۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین برنج و روغن بیشترین محصول تراریخته در کشور است/ هیچ سازمانی مسئولیت محصولات تراریخته را به عهده نمی‌گیرد
کد خبر: ۲۷۱۹۶۳ نویسنده: بابک پاک بین تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۳۰ ساعت: ۹:۱۱ ↗ لینک کوتاه

متخصص بهداشت موادغذایی در مصاحبه با صبح قزوین:

برنج و روغن بیشترین محصول تراریخته در کشور است/ هیچ سازمانی مسئولیت محصولات تراریخته را به عهده نمی‌گیرد

متختصص بهداشت موادغذایی گفت: هم اکنون بیشترین محصولات تراریخته موجود در کشور دو کالای استراتژیک یعنی برنج و روغن است که تقریبا تمامی مردم ایران از این دو محصول بیشترین استفاده را می‌کنند.

برنج و روغن بیشترین محصول تراریخته در کشور است/ هیچ سازمانی مسئولیت محصولات تراریخته را به عهده نمی‌گیرد
بابک پاک بین در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ، با اشاره به زمان تولید محصولات تراریخته اظهار کرد: محصولات تراریخته هنگامی به وجود آمدند که نگرانی‌هایی برای کمبود موادغذایی در بعضی از مناطق جهان از جمله کشورهای درحال توسعه تحت عنوان امنیت غذایی به وجود آمد و سازمان بهداشت جهانی تصمیم به انجام اقداماتی گرفت.

متخصص بهداشت موادغذایی با اشاره به تعریف محصولات تراریخته عنوان کرد: محصولات تراریخته، اصطلاحاً به محصولاتی گفته می‌شود که با دستکاری ژنتیکی، از حالت عادی خارج شده‌اند و یک یا چند ژن به ژنوم آنها اضافه و یا حذف می‌شود؛ برای مثال، انتقال یک ژن مقاوم نسبت به سم، یا انواع ژن‌هایی که خواص بیشمار دیگری را منتقل می‌کنند.

وی در ادامه افزود: بنابراین سازمان بهداشت جهانی موضوع محصولاتی تحت عنوان GMO یعنی موجودات زنده‌ی ژنتیکی اصلاح شده را مطرح کرد که تنها تغییراتی در DNA آنها ایجاد می‌شود.

پاک‌بین در خصوص زیان‎آور بودن یا نبودن محصولات تراریخته اذعان کرد: سازمان غذا و داروی آمریکا( FTA) و دیگر سازمان‌های مربوطه تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند؛ اما تاکنون نتیجه‌ای بر مبنای مضرر بودن یا سالم بودن این محصولات به دست نیامده است.

مدرس دانشگاه بیان کرد: بزرگترین مشکلی که هم اکنون در کشورمان وجود دارد آن است که روی روش‌های تشخیص این محصولات به خوبی کار نشده و تنها بررسی انجام شده درکشور، بررسی برنج‌های طارم شمال بوده است که 54% از این برنج‌ها تراریخته شناخته شده‌اند.

متخصص بهداشت مواد غذایی ادامه داد: وجود بیش از 50% برنج‌های شمال طارم که به صورت تراریخته هستند بیانگر این موضوع است که تنها محصولات وارداتی به کشور تراریخته نیستند؛ بلکه ممکن است بذری که در کشور نیز کاشته می‌شود تراریخته باشد.

وی با اشاره به آمار 54 درصدی برنج تراریخته‌ی وارداتی که در سال 92 اعلام شد، گفت: هم اکنون بیشترین محصولات تراریخته موجود در کشور دو کالای استراتژیک یعنی برنج و روغن است که تقریبا تمامی مردم ایران از این دو محصول بیشترین استفاده را می‌کنند.

پاک بین با بیان اینکه جهاد کشاورزی در کشور نیز محصولات تراریخته را تولید می‌کند، ابراز کرد: بحثی که امروز خیلی نگران کننده است واردات محصولات تراریخته به کشور است؛ زیرا ممکن است اهداف شومی در پشت پرده‌ی این اصلاح‌های ژنتیکی باشد که می‌تواند بر روی جمعیت کشور و یا روی ژن خاصی از نژاد ایرانی اثر منفی بگذارد.

وی اضافه کرد: علت این ترس و نگرانی عدم شناخت و عدم وجود راه تشخیص محصولات تراریخته است و ما باید به این راه‌های تشخیص دست پیدا کنیم تا بطور مثال وقتی می‌خواهیم روغنی را وارد کشور کنیم، بتوانیم تشخیص دهیم که آیا این روغن از دانه تراریخته است یا خیر زیرا اگر از دانه تراریخته باشد قیمت آن بسیار ارزان‌تر است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: هیچ ارگان و سازمانی مسئولیت محصولات تراریخته را به عهده نمی‌گیرد؛ درحالی که این موضوع بسیار مهم است و باید در اولویت کارهای مسئولین قرار بگیرد زیرا با سلامت جامعه و اقتصاد کشور ارتباط مستقیم دارد.

متخصص بهداشت موادغذایی در ادامه گفت: روش‌های تحقیق زیادی از طرف پژوهشگران ایرانی به سازمان‌های مربوطه از جمله غذا و دارو و استاندارد ارائه می‌شود؛ اما متاسفانه مسئولین تمایلی به پیگیری و انجام این کار ندارند و لازم است که نمایندگان مجلس یک ارگان و یا سازمانی را برای این امر تصویب کنند و بودجه‌ای مخصوص برای آن در نظر بگیرند تا کارها و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه انجام شود.

پاک بین با بیان اینکه آمریکا نیز یک غذای استراتژیک به نام سویا دارد، گفت: آمریکا دانه‌های سویای ژنتیکی اصلاح شده را به کشورهای دنیا صادر می‌کند و دارای صدها روش تشخیص محصولات تراریخته است.

وی با اشاره به ممنوعیت استفاده از محصولات تراریخته در آمریکا عنوان کرد: آمریکا مصرف تمام محصولات تراریخته را در کشور خود ممنوع اعلام کرده و به همین دلیل بهترین روش‌های تشخیص را بهینه‌سازی کرده است و به محض اینکه محصول تراریخته بخواهد وارد آمریکا شود در کمتر از یک روز آن محصول شناسایی و برگشت می‌خورد.

این استاد دانشگاه در خصوص شرکت‌های بزرگ و حامیان محصولات تراریخته اذعان کرد: یکی از حامیان محصولات تراریخته کشورهای تولیدکننده این محصولات از جمله چین، فلسطین اشغالی(اسرائیل) و آمریکا است.

متخصص بهداشت مواد غذایی افزود: اسرائیلی‌ها در حوزه کشاورزی نفوذ بسیار زیادی در دنیا دارند و محصولات تراریخته را آنها نیز برای اولین بار مطرح کردند و کشورهای در حال توسعه که با کمبود موادغذایی مواجه بودند از این محصولات استقبال کردند.

پاک‌بین در ادامه گفت: شرکت‌های تولیدکننده بذر نهال که در کشاورزی بسیار مهم است در اسرائیل، سوئد و آمریکا است که پرقدرت‌ترین شرکت تولیدکننده بذر نهال در آمریکا مشغول به فعالیت است.

وی درباره مزیت و برتری محصولات تراریخته بیان کرد: محصولات تراریخته از نظر مقاومت بالا در برابر عواملی که آنها را نابود می‌کند و تولید بیشتر دارای مزیت است و از لحاظ ارزش غذایی تغییری نمی‌کند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: هرساله یک میلیون و 200 هزار تن روغن وارد کشور می‌کنیم که می‌تواند 100% آن تراریخته باشد و البته در جهان راهی برای تشخیص تراریخته بودن روغن وجود ندارد؛ اما پژوهشگران داخلی می‌توانند کشور را به قطب تشخیص روغن تراریخته در جهان تبدیل کنند و روش‌هایی نیز در این زمینه ارائه شده و بعد از چندین ماه همچنان درحال نتیجه‌ای از طرف مسئولین دریافت نشده است.

متخصص بهداشت موادغذایی در ادامه افزود: با وجود اینکه روغن یک کالای استراتژیک است اما در ایران کمتر از 5% روغن تولید می‌شود و طبق گفته‌های یک منبع آگاه مافیای روغن 95% روغن کشور را تامین می‌کنند.

وی اضافه کرد: طبق تحقیقات انجام شده 65% روغن مصرف داخل کشور را شرکت به‌شهر که 85% سهام آن برای یک فرد عربستانی است، وارد بازار می‌کند و این تنها یک نمونه از شرکت‌های موادغذایی زیر نظر عربستان صعودی است و این امر برای کشور ایران تاسف‌انگیز است.

پاک‌بین درباره ذخایر ژنتیکی مفید کشور و حملات بیوتروریستی عنوان کرد: حمله بیوتروریستی عبارت است از پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماریزا و سمی که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‏‌ها، حیوانات و گیاهان می‏‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: نگرانی ما نه تنها بحث سلامت محصولات تراریخته است؛ بلکه حملات بیوتروریستی و از بین رفتن ذخایر ژنتیکی مفید کشور بسیار نگران کننده‌تر است.

متخصص بهداشت مواد غذایی ابراز کرد: وقتی ژن یک برنج تغییر داده می‌شود و به کشور راه پیدا می‌کند و ما قدرت تشخیص و شناسایی آن را نداریم دشمن می‌تواند از این موضوع سواستفاده کرده و اقتصاد کشور ما را تهدید کند.

وی در پایان گفت: وقتی این برنج وارد کشور می‌شود ما نمی‌دانیم که این برنج نسبت به چه آفتی مقاوم و یا حساس است و دشمن می‌تواند با وارد کردن یک آفت به کشور تمام محصولات برنج را از بین ببرد و یا در ازای دادن آفت کش ارز کلانی را از کشور خارج کنند و اینگونه می‌توانند ضربه‌ی بزرگی به اقتصاد کشور وارد کنند.
انتهای پیام/3009

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان