۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۱۱۰ نفر تحت آموزش "کمک پرستاری" قرار گرفتند/ برگزاری این دوره‌ها به درخواست وزارت بهداشت، درمان بود
کد خبر: ۲۷۱۹۳۰ نویسنده: فرشاد پیله‌چی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ ساعت: ۹:۴۷ ↗ لینک کوتاه

سرپرست جهاد دانشگاهی استان قزوین:

۱۱۰ نفر تحت آموزش "کمک پرستاری" قرار گرفتند/ برگزاری این دوره‌ها به درخواست وزارت بهداشت، درمان بود

سرپرست جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: اینگونه نبود که جهاد دانشگاهی این دوره را ایجاد کند، بلکه این به درخواست خود وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اتفاق افتاد و وزارتخانه به این تصمیم رسید که چنین دوره‌هایی برای تربیت نیروی کمک پرستار انجام شود.

۱۱۰ نفر تحت آموزش "کمک پرستاری" قرار گرفتند/ برگزاری این دوره‌ها به درخواست وزارت بهداشت، درمان بود
فرشاد پیله‌چی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، اظهار کرد: در سال 94 معاونت پرستاری وقت وزارت بهداشت در راستای کمبود نیروی پرستار به این تصمیم رسید که برای پرکردن خلاءهای موجود به سمت آموزش نیروهای کمک‌پرستار برای یاری رساندن به پرستاران و انجام برخی وظایف نمایند و در حدود ظرفیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به اینکه معاونت پرستاری با جهاد دانشگاهی و دو شرکت دیگر تفاهم‌نامه‌ای را امضا می‌کنند که بر اساس 10 هزار نفر اموزش کمک پرستاری ببینند، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به غنای آموزشی که داشته انتخاب شد و این طرح توسط معاونت آموزشی این مجموعه در 24 استان به مرحله اجرا درآمد.

وی افزود: ما نیز در قزوین رایزنی‌های اولیه را انجام دادیم و دانشگاه علوم پزشکی هم تفاهم‌نامه را به‌عنوان یک سند وزارتخانه‌ای و دستور از بالا دید و بررسی کرد و ماهم بر اساس مأموریتی که واگذار شده بود آن را انجام دادیم.

این مسئول تصریح کرد: اینگونه نبود که جهاد دانشگاهی این دوره را ایجاد کند، بلکه این به درخواست خود وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اتفاق افتاد و وزارتخانه به این تصمیم رسید که چنین دوره‌هایی برای تربیت نیروی کمک پرستار انجام شود و برای این آموزش نیز جهاد دانشگاهی و دو شرکت دیگر انتخاب شدند.

وی با اشاره به اینکه در قزوین 110 نفر و در کل کشور حدود 8000 نفر تحت آموزش دوره‌های کمک پرستاری قرار گرفتند، عنوان کرد: ما در ابتدای ثبت‌نام هم عنوان کردیم که جهاد دانشگاهی هیچ تعهدی بابت به‌کارگیری و استخدام نیروهای آموزش دیده ندارد، اما مسئولان وزارتخانه هم که برای بازدید به مراکز آموزشی ما آمدند گفتند که در حال چیدن تمهیداتی هستند تا بتوانند این افراد را جذب کنند.

نظام پرستاری به شدت جهاد دانشگاهی را اذیت کرد
پیله‌چی با اشاره به نحوه اجرای این آموزش‌ها عنوان کرد: این دوره 1380 ساعت بود که 300 ساعت به صورت تئوری و پراتیک بوده و 1080 ساعت هم به صورت بیمارستانی اجرا شد.

وی ادامه داد: همه اساتید این دوره پرستاران دانشگاه علوم پزشکی بودند، با هماهنگی دانشگاه طی یک جلسه که خود دکتر مهرام هم زحمت کشیدند و حمایت کردند با بیمارستان‌های علوم پزشکی تفاهم کرده و قرارداد بستیم و کارآموزان این دوره در بیمارستان‌ها دوره‌های خود را سپری کردند.

سرپرست جهاد دانشگاهی در پاسخ پرسشی در زمینه مخالفت برخی از جمله سازمان نظام پرستاری با برگزاری این دوره‌ها خارج از دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: باید به این موضوع توجه داشت که در آموزش کمک پرستاری جهاد دانشگاهی مثل همه دوره‌های علمی و تخصصی که برای همه دستگاه‌ها و در همه حوزه‌ها برگزار می‌کند از برگزاری این دوره‌ها هم استقبال کرده و شرایط فنی لازم را فرام آورده که این افراد بتوانند در راستای درخواست و تفاهم خود معاونت پرستاری وزارت بهداشت آموزش ببینند، حالا اینکه نظام پرستاری اینگونه فکر می‌کند که آموزش این دوره‌ها دخالت در امور پرستاری است آن‌ها باید بروند و مشکل را با معاونت پرستاری وزارت بهداشت حل کنند، این تقصیر ما نیست که وزارت بهداشت برگزاری چنین دوره آموزشی که مورد نیاز بوده را از ما خواسته است.

وی افزود: یکی از گلایه‌های مهم جهاد دانشگاهی هم همین بود که نظام پرستاری باید بداند ما اساساً در این مورد تفاهم‌نامه‌ای از بالا داشتیم که یک دوره‌هایی را برگزار کنیم و ما هم انجام دادیم، اگر قرار است مسئله‌ای حل شود آن‌ها باید بروند و با معاونت پرستاری مسئله را رفع کنند وگرنه جهاد دانشگاهی که به خودی خود بدون تفاهم‌نامه و درخواست وزارت بهداشت که مجوز ورود به این نوع آموزش را نداشته است؛ کما آنکه این دوره‌ها برگزار شد و به پایان رسید و کسی هم از نظر قانونی مانع برگزاری این دوره‌ها نشد، چرا؟ چون خودشان خواسته بودند که ما این دوره‌ها را برگزار کنیم. اما متأسفانه نظام پرستاری این بین به شدت جهاد دانشگاهی را اذیت کرد.

این مسئول در پایان عنوان کرد: خانم دکتر مداح مادر پرستاری ایران هم از وزارتخانه آمدند از دوره‌های ما بازدید کردند و بسیار هم از کیفیت آن راضی بودند و به این نکته هم باید دقت کرد که کلیه کارآموزان توسط اساتید و پرستاران علوم پزشکی آموزش داده شدند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان