۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین دهه شصتی‌ها مهمترین کاربران اینترنت/ ایرانی‌ها به دنبال محتوای تفریحی و خبری هستند
کد خبر: ۲۷۱۸۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ ساعت: ۸:۱۹ ↗ لینک کوتاه

معاون فضای مجازی وزارت ارشاد اعلام کرد:

دهه شصتی‌ها مهمترین کاربران اینترنت/ ایرانی‌ها به دنبال محتوای تفریحی و خبری هستند

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به اینکه دهه شصتی‌ها مهمترین کاربران اینترنت در کشور هستند؛ گفت: ۸۰ درصد کاربران اینترنت در ایران، عضو شبکه‌های اجتماعی بوده و ایرانیان بیشتر دنبال محتوای تفریحی و خبری هستند.

دهه شصتی‌ها مهمترین کاربران اینترنت/ ایرانی‌ها به دنبال محتوای تفریحی و خبری هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ دکتر حمید ضیائی‌پرور معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد شب گذشته(چهارشنبه) در همایش فعالان شبکه‌های مجازی در سالن جلسات باغستان قزوین اظهار کرد: اتصال ایران به اینترنت با مدیریت دکتر محمدجواد لاریجانی در سال 1993 انجام شد؛ از این رو پدر اینترنت در کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به ضریب نفوذ فضای مجازی در ایران تصریح کرد: براساس آخرین آمارها ضریب نفوذ اینترنت در ایران 82 درصد معادل 65.5 میلیون نفر است و 43 درصد کاربران اینترنت در ایران، از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند.

شبکه‌ اجتماعی پرنفوذ در ایران، تلگرام است
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد تصریح کرد: ضریب نفوذ موبایل در ایران 110 درصد و ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در ایران 40 درصد است.

وی با بیان اینکه 85 درصد کاربران اینترنت در ایران عضو یکی از شبکه‌های اجتماعی هستند؛ گفت: تلگرام با 750 هزار کانال و 45 میلیون کاربر اولین شبکه اجتماعی ایران است.

ضیائی‌پرور عنوان کرد: شبکه‌ اجتماعی پرنفوذ در ایران، تلگرام است که 180 میلیون کاربر در جهان دارد که 50 میلیون کاربر آن ایرانی است و 750 هزار کانال فارسی در آن وجود دارد که 228 هزار از این کانال‌ها به روز رسانی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بازدید ایرانی‌ها از تلگرام روزانه، 2.7 میلیارد است، بیان کرد: علت محبوبیت تلگرام در ایران عدم فیلتر، هم‌زمانی با دولت یازدهم، سرعت و امنیت، نداشتن ویس کال و روسی بودن آن است.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد عنوان کرد: از مشکلات موجود در تلگرام هم می‌توان به سرعت ایجاد کانال‌های مخالف، رمزگذاری، جستجو ناپذیری، آرشیو ناپذیری و پروتکل‌های غیربومی اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: اینستاگرام 200میلیون کاربر جهانی دارد که 7.5 میلیون نفر از کاربران آن، ایرانی هستند.

ضیائی‌پرور تصریح کرد: شبکه اجتماعی موبایلی، بخشی از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی یا شبکه‌های اختصاصی هستند که از طریق نرم‌افزارهای مبتنی بر موبایل قابل استفاده می‌باشند.

وی با تاکید بر ایجاد و گسترش شبکه‌های اجتماعی داخلی بیان کرد: 80 درصد کاربران اینترنت در ایران، عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و ویدئو مهم‌ترین فرمت رسانه‌ای در ایران شده است و ایرانیان بیشتر دنبال محتوای تفریحی و خبری هستند.

تولید محتوای سالم راهبرد اصلی مواجهه با فضای مجازی است
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: دهه شصتی‌ها یعنی گروه سنی 25 تا 37 سال مهم‌ترین کاربران اینترنت در ایران هستند و موبایل در حال بلعیدن وب است.

ضیائی پرور خاطرنشان کرد: دلیل جذابیت شبکه‌های اجتماعی موبایلی مواردی همچون سادگی دسترسی، مقرون به صرفه بودن، سرعت اطلاع رسانی و قدرت سرگرمی است.

وی با اشاره به تهدیدهای شبکه اجتماعی بیان کرد: واگرایی اقوام ایرانی در فضای سایبر، واگرایی ادیان، مذاهب و فرقه‌ها، ترویج ملی گرایی افراطی، ترویج سبک زندگی غربی، تشویق به فرار مغزها، زمینه سازی برای افکار سازی و اعتماد سازی به رسانه‌های خارجی، تضعیف مبانی دینی و اعتقادی ایرانیان و همچنین تضعیف مبانی خانواده از جمله تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی هستند.

معاون مرکز فناوری و اطلاعات رسانه‌های دیجیتال وزارت کشور گفت: گسترش زبان فارسی، قدرت بسیج کنندگی رسانه‌های خرد سایبری، استفاده‌های آموزشی و علمی، اشتغال و کارآفرینی، تغییر تصویر عمومی ایران در دنیا، معرفی فرهنگ و تمدن ایران به دنیا از فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمونه‌های مرتبط استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های مجازی، ایجاد کمپین جهت مقابله با تحریف نام خلیج‌فارس، کمپین نوروز، کمپین بازگرداندن نام ایران به فهرست یاهو، مسئله هسته‌ای ایران و کمپین جین است.

ضیائی پرور با بیان اینکه فیلترینگ یک راهبرد انفعالی در برابر فضای سایبر است، ادامه داد: باید راهبرد تولید محتوای سالم، مفید و ایمن و شناسنامه‌دار کردن محتوا و افزایش سواد رسانه‌ای را دنبال کرد که راهبرد اصلی و موفق مواجهه با فضای مجازی است.

وی در پایان تاکید کرد: باید تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی را شناسایی و مردم را آگاه کرد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان