۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین قیمت انسان با تقوا و کرامت سنجیده می‌شود
کد خبر: ۲۷۱۸۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ ساعت: ۱۳:۴۲ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

قیمت انسان با تقوا و کرامت سنجیده می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خداوند فرمود گوهر کرامت از تقوا بدست می‌آید و اگر تقوای انسان محکم شود، انسان کرامت پیدا می‌کند.

 قیمت انسان با تقوا و کرامت سنجیده می‌شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین در جلسه اخلاق حوزه علمیه استان قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، اظهار کرد: در نامه 31 نهج البلاغه، امام علی (ع) در بخشی خودشان را معرفی کردند و در بخش دیگری شرایط فرزندشان را تشریح کردند.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند من در شرایطی هستم که در حال فاصله گرفتن از این دنیا هستم و و تو نیز اسیر تحولات روزگار هستی که سرنوشت همه انسان‌ها همین است. در ادامه بیان فرمودند قاعده این است که من در چنین شرایطی به چیزی جز خودم فکر نکنم اما از آنجایی که تو فرزند و پاره تن من هستی و شکست و موفقیت تو برای من حائز اهمیت است، تو را دلسوزانه نصیحت می‌کنم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: ما نیز در نصیحت امام علی (ع) به فرزندشان مخاطب حضرت قرار داریم چرا که زمان و مکان نمی‌تواند بین شاگردان حقیقی حضرت در هر عصر و زمانه‌ای فاصله بیندازد و در هر عصر و زمانی کلام امیرالمؤمنین (ع) می‌تواند دل‌های مستعد را تحت تأثیر و تحول قرار دهد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام علی (ع) در مرحله نخست فرزندشان را به تقوای الهی سفارش کردند و اینکه حضرت در مرحله نخست به تقوا توجه می‌کنند نشان می‌دهد ما نیز اگر می‌خواهیم شاگرد مکتب امیرالمؤمنین (ع) باشیم می‌باید تقوا را در اولویت قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مهمترین سفارش رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) تقوا است، عنوان کرد: تقوا یعنی خود را در عهد و پیمان‌ها با خداوند نگهداریم و بنده پول، مقام و طمع نشدن است که همگی همان بندگی شیطان است.

عابدینی در ادامه به تشریح خاستگاه قرآنی تقوا پرداخت و ابراز کرد: خداوند در آیه 108 سوره توبه می‌فرماید: «لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ»، (هرگز در آنجا مايست چرا كه مسجدى كه از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده سزاوارتر است كه در آن [به نماز] ايستى [و] در آن مردانى‌اند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خدا كسانى را كه خواهان پاكى‌اند دوست مى‌دارد).

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان قزوین به ویژگی‌های انسان مسجدی اشاره کرد و ادامه داد: خداوند در آیه 109 سوره توبه می‌فرماید: «أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»، (آيا كسى كه بنياد [كار] خود را بر پايه تقوا و خشنودى خدا نهاده بهتر است‏ يا كسى كه بناى خود را بر لب پرتگاهى مشرف به سقوط پى‏ ريزى كرده و با آن در آتش دوزخ فرو مى‌افتد و خدا گروه بيدادگران را هدايت نمى‌‏كند).

وی خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: اگر کسی تقوا پیشه کند، قوی زندگی می‌کند و حق را شناخته و از آن‌ها دفاع می‌کند و سستی در کارش نیست. اگر بخواهیم ببینیم صاحب تقوا هستیم یا خیر به آیه 32 سوره حج مراجعه می‌کنیم که خداوند فرموده: «ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»، (اين است [فرايض خدا] و هر كس شعائر خدا را بزرگ دارد در حقيقت آن [حاكى] از پاكى دل‌هاست).

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه علت توجه رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) به تقوا، توجه خداوند در قرآن به تقوا است، اظهار کرد: نباید تقوا در ادبیات جامعه گم شود و عظمت آن نادیده گرفته شود و در نهایت مهجور بماند چرا که تقوا در دین جایگاه والایی دارد و همه عبادت‌ها با قصد تقویت بنیان تقوای الهی انجام می‌شوند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: آیات بسیاری نشان می‌دهند که پیغمبران برای تقوا مبعوث به رسالت شده‌اند چرا که تقویت انسانیت یکی از رسالت‌های انبیاء بوده و تقوا این هدف و رسالت پیغمبران را محقق می‌کند.

وی با بیان اینکه گوهر کرامت گران‌ترین چیزی است که خدا برای انسان در نظر گرفته است، بیان کرد: خداوند فرمود گوهر کرامت از تقوا بدست می‌آید و اگر تقوای انسان محکم شود، انسان کرامت پیدا می‌کند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان