۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین آقای رئیس‌جمهور اشک‌هایتان جواب نداد، خوزستان هنوز هوا ندارد
کد خبر: ۲۷۰۸۷۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ ساعت: ۱۶:۱۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

آقای رئیس‌جمهور اشک‌هایتان جواب نداد، خوزستان هنوز هوا ندارد

آقای روحانی در یکی از سفرهای تبلیغاتی‌ در جمع مردم اهواز گفته بود «آن روز که ریزگرد و رطوبت هوا زندگی مردم اهواز را درخطر قرار داد هم من اشک ریختم هم جهانگیری،‌ من به شما قول می‌دهم یکی از اولین اولویت‌های دولت دوازدهم محیط‌زیست خوزستان باشد» ولی آقای روحانی شهر من هنوز هوا ندارد،‌ اشک‌هایتان بِی‌نتیجه ماند.

آقای رئیس‌جمهور اشک‌هایتان جواب نداد، خوزستان هنوز هوا ندارد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، بیست و ششم اردیبهشت‌ماه و قبل از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بود که حسن روحانی در یکی از سفرهای تبلیغاتی‌ در جمع مردم اهواز قرار گرفت و گفت: «آن روز که ریزگرد و رطوبت هوا و برق زندگی مردم اهواز را درخطر قرار داد، من اینجا می‌گویم هم من اشک ریختم و هم جهانگیری، شما که بیدار ماندید، ما هم بیدار ماندیم».

دوره دوم ریاست جمهوری روحانی چند ماهی است که شروع‌شده و با نگاهی به عملکرد چندساله رئیس‌جمهور در زمینهٔ محیط‌زیست استان خوزستان به‌عنوان استراتژیک‌ترین استان کشور، شاهدیم که علاوه بر پایداری ریزگردهای خارجی، ریزگردهای داخلی نیز مجال کافی برای جولان یافته و ازاین‌رو کانون‌های داخلی ریزگردها نیز گسترش‌ یافته‌اند.

اگرچه اجرای برخی طرح‌ها از جمله نهال‌کاری در قسمت‌هایی از کانون‌های فوق بحرانی انجام‌شده ولی میزان به تعادل نرسیده و حتی فاصله زمانی بین دو سری رخداد گردوخاک نیز کاهش‌یافته است.

هواداری یک رئیس‌جمهور

به گفته محمد تقی‌زاده دانش‌آموزان خوزستانی به‌طور میانگین سالانه 20 روز از دیگر دانش‌آموزان و به دلیل تعطیلی‌های مکرر مدارس در پی گردوخاک، کمتر درس می‌خوانند و همین امر بر روی آینده، آینده‌سازان این مرزوبوم تأثیر منفی گذاشته به‌طوری‌که توانایی رقابت از دانش‌آموزان خوزستانی در آزمون سراسری کنکور گرفته‌شده است.

در آن سفر تبلیغاتی، مردم خطاب به روحانی گفتند «اگر هوا نداریم ولی هواتو داریم» و روحانی نیز در پاسخ گفت «شما همیشه هوای ما را داشته‌اید و بازهم دارید، ما هم با تمام توان در خدمت شما خواهیم بود. من به شما مردم خوزستان قول می‌دهم یکی از اولین اولویت‌های دولت دوازدهم محیط‌زیست خوزستان باشد». هواداری آقای رئیس‌جمهور در حالی اعلام می‌شود که حتی در خوزستان به دلیل محدود بودن حد سنجش دستگاه‌های هواشناسی میزان ریزگردها نیز به‌درستی گزارش نمی‌شود.

کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز از ابلاغیه‌های نوبخت معاون رئیس‌جمهور برای خرید تجهیزات هواشناسی ازجمله دستگاه‌های تشخیص بروز گردوخاک خبر داده و البته در ادامه نیز گفته است که به دلیل مشکلات مالی که دولت گرفتار آن است تاکنون ریالی به هواشناسی خوزستان پرداخت‌نشده در حالی 13 آذرماه 96 هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: همین هفته گذشته تنها در یک سرفصل مبلغ اعتباری 350 میلیون دلار را به استان کرمان اختصاص دادند.

پایان یک بهانه

مدتی است که گردوخاک‌ها با منشأ داخلی گوی سبقت را از ریزگردهای خارجی ربوده و خوزستان به نقطه‌ای رسیده که گردوخاک‌هایی کاملاً با منشأ داخلی دارند و نمونه آن گردوخاک 30 آبان ماه است که به‌سرعت تمام فضای اهواز را احاطه کرد و تعطیلی نا به هنگام مراکز آموزشی و علمی را موجب شد. بروز این پدیده آن‌هم با منشأ داخلی به‌گونه‌ای بود که مدیرکل هواشناسی نیز درباره آن گفته است «هیچ‌کس توانایی تشخیص گردوخاک 30 آبان را نداشت» و این موضوع بیان‌کننده وخامت سیر حرکتی گردوخاک در خوزستان است.

در زمینهٔ ریزگردها با منشأ خارجی معصومه ابتکار رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ناامنی کشور عراق و وجود داعش در این کشور را از دلایل عدم حل مشکل ریزگردها می‌دانست؛ حال که کشور عراق از لوث گروهک‌های تکفیری پاک‌شده رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور باید بداند این موضوع دیگر نمی‌تواند سرپوشی بر کم‌کاری‌ها قرار گیرد.

بنابراین رئیس‌جمهور به گفته خود در جمع مردم خوزستان مبنی بر اینکه «ما باید با ریزگردها مقابله کنیم. ما باید طرح ملی و فراملی را برای ریزگرد اجرا کنیم. ما با همکاری کشورهای منطقه می‌توانیم جلو ریزگردها را بگیریم» عمل کند تا مردم در عمل نیز هواداری روحانی را ببینند.

رئیس‌جمهور می‌تواند رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور را ملزم کند که با الگوگیری از خویش به ارائه گزارش‌های صد روزه در زمینهٔ اقدامات محیط زیستی بپردازد تا مردم کشور به‌ویژه مردم خوزستان در جریان کارها قرار بگیرند البته اگر کاری انجام شود که قابل‌ارائه باشد!

خشک شدن شیره جان خوزستان

نماینده مردم ایذه گفته است که «آب خوزستان برای شرب، کشاورزی و بازی‌های ساحلی به خارج از استان منتقل می‌شود و برای برخی از شهرهای کویری کشور رودخانه، ساحل و یا حتی ویلاهای ساحلی ساخته‌اند» این در حالی است که سال‌به‌سال به دلیل عدم پرداخت حقابه تالاب‌های خوزستان شاهد افزایش زمین‌های خشک و درنتیجه گسترش کانون‌های ریزگرد هستیم، رودخانه کارون این شریان حیاتی خوزستان نیز که این روزها از کنار نخل‌های تشنه این استان می‌گذرد و باغات پسته و کارخانجات فولاد و نیز برنج‌زارهای دیگر استان‌ها را سیراب می‌کند روزبه‌روز در حال نحیف‌تر و بی‌جان‌تر شدن است.

امروز نیز بار دیگر خوزستان خاکی شد آن‌هم با منشأهای داخلی و فردا نیز بنا بر اعلام مدیریت بحران استان دوباره خاک آمد ولی این‌بار از آن‌سوی مرزها؛ آنچه در بین همه تفاهم‌نامه‌ها، قراردادها و سفرهای بی‌نتیجه مسئولان گم‌شده "مردم خوزستان" هستند که سال‌هاست به "زلزله ریزگردها" گرفتار آمده‌اند.

مسئولان ارشد کشوری حداقل برای جلوگیری از اشک‌های پی‌درپی روحانی به دلیل گردوخاک‌های پی‌درپی خوزستان همت کنید و نه به مردم خوزستان بلکه به رئیس‌جمهور رحم کنید و چشم‌های روحانی را دریابید.


انتهای پیام/1404

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان