۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم باید ید واحد باشند/حرفهای ترامپ، دنیا را به سمت توحش مدرن می‌برد
کد خبر: ۲۷۰۶۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ ساعت: ۱۲:۷ ↗ لینک کوتاه

لاریجانی:

کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم باید ید واحد باشند/حرفهای ترامپ، دنیا را به سمت توحش مدرن می‌برد

رئیس مجلس گفت: کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم باید ید واحد باشند و از تجربیات امنیتی یکدیگر استفاده کنند.

کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم باید ید واحد باشند/حرفهای ترامپ، دنیا را به سمت توحش مدرن می‌برد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست کمیته‌های تخصصی مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که صبح امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، گفت: درک مسئله فلسطین یک موضوع دائمی است و کشور‌های گوناگون در سطح پارلمان‌های خود نگاه جدی به این موضوع دارند.

وی افزود: در سال‌های اخیر به سبب توطئه‌های دشمنان موضوع فلسطین رو به فراموشی بود، در نتیجه مشکلاتی که برای کشور‌های اسلامی به‌ویژه در موضوعات تروریستی ایجاد کردند، فرصتی برای رژیم صهیونیستی به‌وجود آمد که با توطئه آمریکا در ذهن خود یک گامی به جلو بردارند و قدس شریف را از مرکزیت امن برای فلسطین درآورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته این هوشیاری سیاسی در ملت‌های اسلامی وجود داشت و با برگزاری نشست‌هایی در این رابطه به موضع‌گیری پرداختند و این موضوع بسیار مهم است و نباید اجازه دهیم مظلومیت فلسطین مضاعف شود.

لاریجانی با بیان اینکه بین‌المجالس کشورهای اسلامی صدای مردم مسلمان منطقه است، گفت: مجالس، نمایندگان مردم هستند و بین‌المجالس اسلامی،‌ صدای امت اسلامی است لذا انتظار می‌رود که مهم‌ترین مسائلی که به نفع همه کشورهای اسلامی است، مورد توجه قرار گیرد؛ برخی از این مسائل ممکن است وجه سیاسی و امنیتی و برخی دیگر هم ممکن است مسائل اقتصادی و آینده امت اسلامی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از زمانی که بین‌المجالس تأسیس شد، یکی از ارکان فکری که ما را دور هم جمع کرد این بود که روی مسائل توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی توجه خاص کنیم.

وی با بیان اینکه امروز ظرفیت‌های بسیار مهمی در جهان اسلام وجود دارد، تصریح کرد:‌ بهترین منابع انرژی در کشورهای اسلامی وجود دارد، نیروی متخصص بسیار خوبی در کشورهای اسلامی است، امکانات کشاورزی و معدنی به وفور در کشورهای اسلامی وجود دارد.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: آن چیزی که بسیار مهم است این است که ما ساز و کارهایی را طراحی کنیم که مصالح دولت‌ها به همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر گره بخورد.

لاریجانی ادامه داد: ما باید قبول کنیم که همچنان فضای اقتصادی کشورها از هم قدری دور است و این ظرفیت‌ها در کنار هم قرار نمی‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنده چندی پیش در پاکستان بودم، متذکر شد: دوستان ما در پاکستان گفتند که ما مقدار قابل توجهی برنج داریم که می‌توانیم به کشورهای دیگر بدهیم اما کشورهای دیگر این محصول را از جاهای دیگر خریداری می‌کنند و این ظرفیت‌ را فعال نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در ترکیه امکانات مهندسی بسیار خوب و در مالزی و اندونزی هم به نحو دیگری ظرفیت‌هایی وجود دارد، گفت: همه کشورهای اسلامی ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری دارند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: در طول سال‌هایی که سازمان کنفرانس اسلامی در سطح دولت‌ها و بین‌المجالس در سطح مجالس کشورهای اسلامی تشکیل شده است، ما روی این موضوع باید توجه بیشتری می‌کردیم که ظرفیت‌های کشورهای اسلامی چطور می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و هم افزایی ایجاد کنند.

لاریجانی اظهار کرد: باید پذیرفت که در دنیای امروز برای تأمین انتظارات ملت‌ها، امنیت و دوستی کشورها باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد و هرچه ما در این زمینه ابتکاراتی داشته باشیم، پیوندهای دوستانه بین کشورهای اسلامی عمیق‌تر می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی این مسیر را طی می‌کند، همه کشورهای اسلامی برای ما عزیز هستند و اولویت‌مان در همکاری‌های اقتصادی با کشورهای اسلامی است و باید زمینه‌های این همکاری جستجو و فعال شود چرا که از نظر جمهوری اسلامی این نکته‌ای مهم برای پایداری همه کشورهای اسلامی خواهد بود.

وی با اشاره بحران‌هایی که از نظر تروریستی در منطقه وجود دارد، گفت:‌ این بحران سال‌هاست که برای کشورهای اسلامی گرفتاری‌هایی را ایجاد کرده است و ما همیشه گفته‌ایم که در مبارزه با تروریسم کنار کشورهای دیگر قرار خواهیم گرفت و این را ننگی برای امت اسلامی می‌دانیم که دست به ترور بزنند، مردم بی‌گناه را بکشند، حیثیت کشورهای اسلامی را زیر سوال ببرند و فارغ از این مسائل مشکلات امنیتی هم ایجاد می‌کند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه باید بپذیریم که مسئله تروریسم امروز یک جنس مهاجرپذیر است و از کشوری به کشور دیگر می‌رود، افزود: مادامی که برخی از کشورها در پشت صحنه به اینها کمک می‌کنند، این ماجرای غم انگیز و تأثرانگیز برای کشورهای اسلامی ادامه دارد و می‌بینید تا چه حد ضایعاتی را برای کشورهای اسلامی ایجاد کرده است.

لاریجانی تأکید کرد: درست است که این گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه ضربه خوردند اما همچنان جریان تروریسم فعال است، باید در این نشست‌ها حساس باشیم و توان‌هایمان را روی هم بریزیم و از ارتباط‌های امنیتی بین کشورها برای تبادل تجربیات استفاده کنیم و یک ید واحد برای مبارزه با تروریسم باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بنده در این زمینه هم اعلام می‌کنم جمهوری اسلامی که تجربیات متنوعی در زمینه مبارزه با تروریسم دارد، آماده‌ایم که با همه کشورهای اسلامی که برادران ما هستند، همکاری امنیتی داشته باشیم تا این معضل تأسف برانگیز از دامن کشورهای اسلامی خارج شود.

وی گفت: ‌امیدوارم این کنفرانس با توجه به چالش‌های متعددی که برای کشورهای اسلامی وجود دارد، با یک سمت گیری آینده‌ نگرانه مسائل را به ویژه در ابعاد اقتصادی دنبال کنیم.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه هرچقدر که ما متفرق باشیم دیگران از فاصله‌های ما استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این مشکلی است که در کشورهای اسلامی به دلایل مختلف وجود دارد مبنی بر اینکه به جای آن که بیشتر به نقاط اتفاق فکر کنند به مجرد آن که اختلافات جزئی هم پیدا می‌کنند، آن را تشدید و دیگران از آن استفاده می‌کنند.

لاریجانی تصریح کرد: در حوادثی که در سال‌های اخیر بود دیدیم که برخی از اختلافات بین کشورهای اسلامی وجود داشت و باید در یک فرصت منطقی مسائل را حل می‌کردند اما دیگران آمدند و این مسائل را تشدید کردند که این مسئله ضایعه بزرگی است و باید از گذشته پند گرفت و برای آینده مسیر پایداری را طراحی کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لازم است تأسف خود را از حرف‌های بسیار نسنجیده اخیر رئیس جمهور آمریکا اعلام کنم، گفت:‌ تأسف خوردم وقتی شنیدم که چند روز پیش رئیس جمهور آمریکا نسبت به برخی از کشورهای دیگر با یک لسان تحقیر آمیز و توهین آمیز صحبت کرد.

وی افزود: فکر می‌کنم این دوره ما را به سمت توحش مدرن می‌برد که ادبیات سیاسی هم از حالت عادی خارج شده است و به جای آن که به ملت‌ها احترام بگذارند، با ادبیات زننده و تحقیرآمیز صحبت می‌کنند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه همه اینها نشان می‌دهد که در این اظهارات کم بینشی وجود دارد و این حرف‌ها تحریک آمیز است و ملت‌ها را عصبانی می‌کند، اظهار کرد: کشورهای اسلامی باید این رفتار را تقبیح کنند و هیچ رئیس جمهوری نباید ملتی را چه آفریقایی و چه غیرآفریقایی تحقیر کند.

لاریجانی ادامه داد: اینکه رئیس جمهور آمریکا با لسان تحقیرآمیز در مورد برخی از ملت‌ها صحبت کرده مایه تأسف است و باید روشش را اصلاح کند و این رفتارها نه تنها به دوستی، پایداری و همکاری کشورها کمک نمی‌کند بلکه دشمنی‌ها و شکاف‌ها را افزایش می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از رئیس مجلس مالی به جهت ابراز همدردی با ضایعه‌ای که برای برخی از هموطنانمان در نفتکشی که در دریای چین بود پیش آمد، گفت:‌ به ارواح مطهر این افراد درود می‌فرستیم و از خداوند می‌خواهیم که به خانواده آنان صبر عنایت کند.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان