۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بی‌اعتنایی ترامپ به ۴۶ میلیون محتاج نان شب در آمریکا/ صحبت‌های وزیر اسبق اطلاعات درباره «دروغ گرسنگی» در ایران
کد خبر: ۲۷۰۲۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ ساعت: ۱۵:۵۶ ↗ لینک کوتاه

در حاشیه توهین رئیس‌جمهور ایالات متحده؛

بی‌اعتنایی ترامپ به ۴۶ میلیون محتاج نان شب در آمریکا/ صحبت‌های وزیر اسبق اطلاعات درباره «دروغ گرسنگی» در ایران

رئیس جمهور آمریکا در حالی از گرسنه بودن مردم ایران حرف می زند که در کشور خودش؛ ۴۶ میلیون نفر محتاج نان شب وجود دارد که از دولت یارانه غذا می گیرند.

بی‌اعتنایی ترامپ به ۴۶ میلیون محتاج نان شب در آمریکا/ صحبت‌های وزیر اسبق اطلاعات درباره «دروغ گرسنگی» در ایران
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که طی روزهای اخیر چندین مرتبه از اغتشاش‌های رخ داده در ایران حمایت کرده است، روز دوشنبه گذشته در یک توییت جدید با موضوع ایران نوشت:

«ایران علی رغم توافق وحشتناک دولت اوباما با آنها، در همه سطوح در حال ورشکستگی است مردم بزرگ ایران برای سال‌های زیادی سرکوب شده‌اند. آنها گرسنه‌ی غذا و (تشنه) آزادی هستند.»[۱]

رسانه‌های داخلی نیز این اظهارات سخیف ترامپ را با تفسیر درست «توهین به مردم ایران» منتشر کرده‌اند.

اما سوگمندانه بایستی اشاره کرد که این مسئله در داخل کشور نیز مسبوق به سابقه است و کسانی در داخل ایران هم پیش از این به صراحت یا در تلویح گفته‌اند که گرسنگی در ایران شیوع دارد!

گزاره‌ای غلط که متأسفانه به این دلیل که از تریبون‌های عمومی بیان شد؛ واکنش خاصی را نسبت به آن شاهد نبودیم.

*آنها که گفتند: «گرسنگی»!

چند سال قبل بود که یک مقام بلندپایه دولت یازدهم هنگام افتتاح پروژه‌ای عمرانی در یکی از شهرهای کشور گفته بود:

«قطعا با مردم گرسنه و فقیر و بیکار نمی‌توان امنیت را تأمین کرد و حرکت ما به سمت اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما امنیت را هم رقم بزند.»

و جالب آنکه رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز همین بخش از حرف‌های این مقام دولتی را در تیتر خبر مذکور قرار دادند.

غیر از این فرد، یک استاد دانشگاه نیز که گاهی با رسانه‌ها مصاحبه می‌کند در واکنش به اغتشاشات اخیر اینطور گفته است که شکم مردم ایران به دلیل اقدامات دولت گرسنه است.

البته به این اظهارات غلط بایستی صحبت‌های مرحوم هاشمی و سیدرضا صالحی امیری از نزدیکان رئیس‌جمهور روحانی را نیز افزود که زمانی در اشاره به ضرورت برجام رئیس جمهور روحانی از این گفته بودند که اگر برجام نبود ایران به شرایط سیاست نفت در برابر غذا می‌رسید![۲]

اما این اظهارات غلط در حالی است که مسئله شیوع گرسنگی در ایران یک دروغ بزرگ و یک سیاه‌نمایی‌ناجوانمردانه بیش نیست که ممکن است عده‌ای از سر ندانستن به آن دامن می‌زنند.

اول از همه باید دانست یک پدیده در قاموس رخدادهای اجتماعی هنگامی همه‌گیر محسوب می‌شود که بتوان آنرا با دست نشان داد.

یعنی همانطور که امروز تقریبا عموما مردم یک تلفن همراه دارند و می‌توان ادعا کرد که مسئله تلفن همراه در ایران شیوع دارد؛ برای اطلاق گرسنگی به مردم نیز باید بتوان این شیوع را دید و آن را با دست نشان داد. مقوله‌ای که طبیعتا هیچکس نمی تواند آنرا تأیید کند.

مسئله دیگر سیاه‌نمایی ناجوانمردانه‌ای است که از وضعیت اقتصادی ایران صورت می‌گیرد و عده‌ای را به باور وجود شیوع فقر گسترده و بیکاری بحرانی و گرسنگی رسانده است.

این در حالی است که بر خلاف این سیاه‌نمایی‌ها که صرفاً «پروژه فتنه اقتصادی» را دنبال می‌کنند؛ اقتصاد ایران هم‌اکنون به گواه صندوق بین‌المللی پول در جایگاه هجدهم جهانی قرار دارد، اتکای ایران به نفت به گواه نشریه بلومبرگ حیاتی نیست و بیکاران در ایران هم عموماً در حالت بحرانی نیستند زیرا به گواه وزیر کار، چند ده هزار شغل پیشنهادی این وزارتخانه بلامتقاضی است و بیکاران ترجیح می‌دهند بیکار بمانند تا شغل دلخواه خود را پیدا کنند.[۳]

*واقعیت‌هایی درباره دروغ گرسنگی در ایران/ آمریکا ۴۶ میلیون محتاج نان شب دارد

مسئله قحطی یا شیوع گرسنگی که با توجه به وضعیت اقتصادی و فرهنگی ایران، به لحاظ عقلانی در ایران ممکن نیست سبب شد که حتی حجت‌الاسلام حیدر مصلحی، وزیر اسبق اطلاعات نیز ۳ سال قبل در یک سخنرانی به آن واکنش نشان دهد.

او گفته بود: «تحریم‌های امروز ایران قابل مقایسه با تحریم‌های دوران دفاع مقدس نیست چرا که در آن زمان کشتی‌های مواد غذایی ما را می‌زدند، اما امروز در شرایط تحریم، نه تنها کشتی‌های ایران متوقف نکرده و یا نمی‌زنند، بلکه الان کشتی‌های مواد غذایی زیادی در بنادر کشور صف کشیده‌اند.»[۴]

آقای محسن رفیقدوست، از مقامات سابق سپاه پاسداران نیز در کتاب خاطرات خود از این می‌گوید که مردم ایران حتی در صبح روز وقوع انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن نیز در بحث غذا دچار مشکل نشدند و ماشین‌های توزیع شیر در آن روز در تهران؛ فعالیت روزمره خود را ادامه دادند.

گفتنیست، در کشور آمریکا بیش از ۴۶ میلیون نفر محتاج نان شب هستند که دولت آمریکا مجبور است به آنها یارانه غذای شب پرداخت کند.[۵] همچنین مناطق طوفان زده و سیل زده این کشور از جمله پورتوریکو، ماههاست که حتی به آب سالم و برق نیز دسترسی ندارند.




انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان