۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین کتاب "روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس" از فتنه سال ۸۸ می‌گوید
کد خبر: ۲۶۹۸۱۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲ ساعت: ۱۵:۷ ↗ لینک کوتاه

به مناسبت سالروز یوم الله " ۹ دی"؛

کتاب "روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس" از فتنه سال ۸۸ می‌گوید

کتاب "روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس" جامع ترین اثر مکتوب پیرامون انتخابات دهم و حوادث پس از آن است که در قالب نزدیک به ۲۰۰۰ خبر مستند ژیرامون فتنه سال ۸۸ تدوین گشته است.

کتاب "روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس" از فتنه سال ۸۸ می‌گوید
به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، ملت ايران در روز 9 دي 88 با خلق حماسه‌اي بي‌نظير در تاريخ انقلاب، عليه جريان فتنه خروشيدند و با حضور ميليوني خود در خيابان‌ها ضمن تاكيد بر حمايت قاطع از نظام جمهوري اسلامي و تقويت پيوند مستحكم خود با ولايت فقيه، خواستار محاكمه عوامل اصلي فتنه بعد از انتخابات دهم شدند.

انتخابات دهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری سرمنشأ حوادثی شد كه از ابعاد مختلف درخور تأمل و بحث است.

از شنبه‌ پس از انتخابات جناح شكست‌خورده به طرح شایعه‌ تقلب در انتخابات پرداخت و با كشاندن طرفداران خود به خیابان‌ها باعث بروز حوادث ناگواری شد كه دامنه‌ی آن تا هشت ماه بعد نیز ادامه داشت و باعث واكنش تند ملت ایران به این گروه شد.

مصاحبه‌ یكی از كاندیداها پیش از اتمام انتخابات با خبرنگاران و اعلام برنده‌شدن خود آشكارا منشأ طرح تقلب را روشن می‌سازد.

در این میان مطالعه گفتارها و نوشتارهای كاندیداها، شخصیت‌ها و مسئولان نظام و اظهارنظر آنها درباره‌ی انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از آنكه ضمن روشن‌شدن فضای آن روزها برای خواننده، موضع‌گیری افراد مختلف را نیز در قبال انتخابات ریاست جمهوری مشخص می‌سازد.

هم‌صدا با اغتشاشگران داخلی در طرح تقلب در انتخابات، سایت‌ها و شبكه‌های خارجی نیز دست به‌كار شدند و با فرستادن عاملان خود در درون آشوبگران هم به بزرگ‌شدن فتنه كمك كردند و هم در فضای سایبر و ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی به شدت علیه شخصیت‌‌ها و نهادهای انقلابی تبلیغ نمودند.

اغتشاشگران تنها به تبلیغات بسنده نكرده و در هر مناسبتی طرفداران خود را به خیابان‌ها می‌ریختند و باعث بروز ناامنی و ضربه‌زدن به كسب و كار مردم و غارت و انهدام اموال عمومی می‌شدند.

هرچند بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه‌ی 29 خرداد باعث عقب‌نشینی سران فتنه از رفتارهای قبلی خود شد، با این همه اهانت علنی آشوبگران به مقدسات دینی در روز عاشورا برای مردم ایران قابل تحمل نبود.

تجمع مردم انقلابی ایران در 9 دی در میدان انقلاب ضمن اینكه نقطه پایانی بر حركات آشوبگران و قانون‌شكنان گذاشت، بار دیگر وفاداری مردم را به رهبری انقلاب و آرمان‌های انقلاب اسلامی به اثبات رسانید.

در این روز مردم از نقاط مختلف تهران در میدان انقلاب جمع شدند و با ابراز انزجار از آشوبگران و سران فتنه جواب قاطعی به دخالت‌های بیگانگان نیز دادند.

نهایتاً با برگزاری راهپیمایی گسترده و پرخروش 22 بهمن 1388 و عدم امكان برای بروز خشونت از سوی فتنه‌گران با حضور گسترده مردم هشت ماه نبرد مقدس نیز به انجام رسید.

کتاب "روزشمار 8 ماه نبرد مقدس" جامع ترین اثر مکتوب پیرامون انتخابات دهم و حوادث پس از آن است که در قالب نزدیک به 2000 خبر مستند تدوین گشته است که یکی از ویژگی های آن میزان چشمگیر استفاده از منابع خارجی و همچنین رسانه های اصلی اصلاح طلبان است که از جمله آنها باید به روزنامه‌های اعتماد، اعتمادملی، آفتاب یزد، حیات نو، مردم سالاری و خبرگزاری ها و سایت های داخلی همچون ایلنا، ایسنا، کلمه، سحام نیوز، پارلمان نیوز، آینده نیوز، جمهوریت، خبرآنلاین، عصر ایران، نوروز و قلم نیوز و منابع خبری خارجی چون بی بی سی فارسی، میدل ایست آنلاین، رادیو فردا، رادیو زمانه، صدای آمریکا، گویا نیوز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس اشاره داشت.

همچنین خلاصه ای از بسیاری از برنامه‌های رادیویی و تلوزیونی نیز در این مجموعه منعکس شده است که طبیعتا همین نکته به غنای آن افزوده است.

روشمار 8 ماه نبرد مقدس روایتی است کامل از منابع متعدد پیرامون یکی از حساس ترین مقاطع بعد از انقلاب.

انقلابی که برای چندمین بار نشان داد حرکتش چندان با تئوری‌های غربی و شرقی جامعه شناسی سیاسی، علوم سیاسی قابل پیش بینی نیست و نه تنها تطابقی با آنان ندارد بلکه به عنوان مثال نقضی در این زمینه عمل می کند و این بار نیز برخلاف بسیاری از تعابیر و پیش بینی های مختلف که از انتخابات دهم و حوادث پس از آن به عنوان نقطه عطفی جهت تضعیف حاکمیت در ایران نام برده می‌شد و شکاف میان ملت و به تبع آن حاکمیت و مردم مطرح می‌گشت، در عمل پیوند میان طبقات مختلف جامعه و به مراتب اولی، میان حاکمیت و مردم دستاورد اصلی این مقطع تاریخی در جمهوری اسلامی بود و روند حوادث 8 ماهه پس از انتخابات نیز بخوبی نشان داد "تجدید حیات نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران" جامع ترین تعبیر برای وصف تحولات این برهه حساس پس از انقلاب است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان