۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین واهمه‌ی پاسخ!/ نمی‌توان زندگی آدم‌های تاریخ‌ساز را سانسور کرد
کد خبر: ۲۶۹۵۹۳ نویسنده: جابر خرم نیا تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸ ساعت: ۱۲:۴۳ ↗ لینک کوتاه

به بهانه‌ی اکران «قائم‌مقام» در مسجد ولایت؛

واهمه‌ی پاسخ!/ نمی‌توان زندگی آدم‌های تاریخ‌ساز را سانسور کرد

باید پرسید چرا پخش یک مستند تاریخی در حوزه انقلاب اسلامی که هیچ ربطی به اعتبار جناح‌های سیاسی ندارد، این‌گونه داعیه‌داران دانش تاریخی، استادان فرهنگ و رسانه و مدعیان آزادی اندیشه را به هم می‌ریزد؟

واهمه‌ی پاسخ!/ نمی‌توان زندگی آدم‌های تاریخ‌ساز را سانسور کرد
صبح قزوین ؛_______ جابر خرم نیا.

تاریخ انقلاب سرشار از فراز و نشیب‌هایی است که شناخت و بررسی آن‌ها به تحلیل سیاسی امروز و تمیز دادن جریان اصیل انقلابی از هرگونه جریان دارای ناخالصی و انحراف کمک می‌کند؛ به‌ویژه آن‌که خواندن و مرور تاریخ یک فایده بزرگ دارد: ملتی که تاریخ را خوب بداند، هرگز اشتباهات خود را تکرار نمی‌کند.

گرچه هنوز هیچ تلاش اثرگذار و پژوهش عمیقی در مسیر تدوین تاریخ انقلاب صورت نگرفته است، اما نویسندگان و پژوهشگران گوناگونی به بررسی زوایای مختلف و روایت برش‌هایی از آن پرداخته‌اند که قابل‌ستایش است.

اما باید اعتراف کرد که امروز روایت تاریخ انقلاب اسلامی به مذاق بسیاری خوش نمی‌آید و به‌ویژه جریان‌های مدعی دمکراسی، آگاهی و حقوق بشر در این موردِ خاص دانستن را حق مردم نمی‌دانند و بلکه تمایل بالایی به سانسور بخش‌هایی از تاریخ انقلاب اسلامی دارند.

البته به نظر می‌رسد وحشت این دسته، بیشتر از ناحیه نداشتن پاسخ در برابر تاریخ باشد و گویا تا پاسخ و توجیهی برای مسائل و یا ابزاری جهت تحریف تاریخ پیدا نکنند، از روایت تاریخ وحشت‌زده می‌شوند و تلاش می‌کنند با توسل به هر ابزاری آن را متوقف کنند.

هیاهو از سر ترس
پیش‌تر شاهد آن بودیم که مقام معظم رهبری در حرم حضرت امام (ره) و در ۱۴ خردادماه ۱۳۹۴ نسبت به خطر تحریف امام خمینی (ره) هشدار دادند و این هشدار در پی روایت ناقص، گزینش‌شده و حتی گاهی تغییر داده‌شده برخی از افراد صورت می‌گرفت که خود را در قامت دوستی با اندیشه‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی معرفی می‌کردند، اما در روایت خویش از امام کعب‌الاحبار گونه رفتار می‌کردند، چنانکه رهبر معظم انقلاب نسبت به خطر آن‌ها هشدار دادند.

اما این روند در تحریف تاریخ و تفکر انقلاب اسلامی متوقف نشد و از نیمه دوم سال گذشته، جریان‌هایی خاص هم‌صدا با رسانه‌های بیگانه و به نظر با حرکتی که برخی در بیت مرحوم حضرت آیت‌الله حسینعلی منتظری با انتشار یک فایل صوتی کلید زده بودندT شروع شد تا تروریست‌هایی که در دهه‌ی شصت در شهرهای کشور به جان مردم بی‌گناه افتادند و درنتیجه اعمال تروریستی آن‌ها بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم عادی به شهادت رسیدند، مظلوم جلوه داده شوند و نظام مقدس جهت مقابله با این جلادان ظالم معرفی گردد.

درنتیجه‌ی آغاز این جریان امام خامنه‌ای باری دیگر در آغاز سال جاری در حرم ثامن‌الائمه نسبت به تحریف تاریخ انقلاب و عوض شدن جای جلاد و شهید هشدار دادند. اما بازهم باید گفت این جریان معاند هنوز خاموش نشده و همچنان به تحریف تاریخ انقلاب هماهنگ با اتاق فکر خود در خارج کشور ادامه می‌دهد.

برای تحریف‌کنندگان تاریخ باید پیاده‌نظامی را قائل شد که امروز در بسیاری از رسانه‌ها، در بسیاری از کانون‌ها و مراکز حضور دارند و گاه تریبونی در دست گرفته‌اند تا از روایت بی‌پرده و صریح تاریخ انقلاب جلوگیری کنند و اهداف خویش را به‌پیش برند.

گرچه امروز تفکر التقاطی و منحرف سازمان مجاهدین خلق برای هر انسان آزاده‌ی اهل پژوهشی آشکار است، گرچه پرواضح است که این سازمان از همان ابتدا در اندیشه‌ی خود التقاط اسلام و مارکسیسم را داشت، اما به‌ناگاه دل‌نگرانی‌های افراد مدعی! برای گرامیداشت شهدای سازمان (شهدایی که در طول مبارزه انقلابی توسط رژیم شاه به شهادت رسیدند و عضو سازمان بودند) آن‌هم در اوج طرح دشمن برای تعویض جای جلاد و شهید رو می‌شود؛ شبهه‌هایی طرح می‌گردد و به‌جای پاسخگویی به آن‌ها و بیان نظر حضرت امام (ره) در مورد ماهیت سازمان از ابتدای تأسیس، صورت‌مسئله را پاک می‌کنند.

انقلاب را به لیبرال‌ها و از کانال آن‌ها به منافقین می‌سپارید
امروز نیز بزرگ‌ترین نگرانی این جماعت می‌شود پخش یک مستند غیر جناحی که روایتی بی‌پرده، صریح و همه‌جانبه از ماجرای مرحوم آیت‌الله منتظری دارد. گرچه پرواضح است که این جماعت مستند را هنوز مشاهده نکرده‌اند، اما بعید است ندانند که این مستند ابداً جناحی نیست و روایتی است از همه طرف‌های درگیر و مطلعین ماجرا و بدون شک نسبت جناحی دادن به این مستند یک تجاهل بزرگ بیش نیست.

برخی امروز یکی از فعال‌ترین مساجد شهر را برای پخش مستندی در حوزه تاریخ انقلاب، جناح‌زده می‌خوانند. به نظر نمی‌آید واقعاً نگرانی آقایان از جناحی شدن مسجد باشد، این از دستاویز بی‌ربط‌شان مشخص است؛ آنچه به نظر می‌رسد همان واهمه پاسخ است. نداشتن پاسخ در قبال مسئله قائم‌مقام!

باید پرسید چرا پخش یک مستند تاریخی در حوزه انقلاب اسلامی که هیچ ربطی به اعتبار جناح‌های سیاسی ندارد، این‌گونه داعیه‌داران دانش تاریخی، استادان فرهنگ و رسانه و مدعیان آزادی اندیشه را به هم می‌ریزد؟ شاید رجوع به آخرین نامه حضرت امام به مرحوم آیت‌الله منتظری پاسخ را روشن کند: «از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال‌ها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید/صحیفه امام، جلد 21 صفحه 330».

لیبرال‌ها؛ همان‌هایی که امام فرمان دادند هرگز در حکومت وارد نشوند و هرگز مجالی به آن‌ها برای حضور در عرصه‌های حکومتی داده نشود. شاید این جریان امروز نمی‌تواند مستقیم به امام حمله کند، اما می‌تواند امام را تحریف کند، می‌تواند جای جلاد و شهید را عوض کند و امروز هم می‌خواهد تاریخ بازگو نشود تا بتواند آن را هم سانسور و تحریف کند.

تاریخ روشن است
شاید خواندن نامه‌های ردوبدل شده میان امام خمینی(ره) و قائم‌مقام رهبری، خواندن رنج‌نامه مرحوم آقا سید احمد خمینی و خاطرات سیاسی آیت‌الله ری‌شهری و نیز دیگر اسناد تاریخی ابعاد ماجرای حسینعلی منتظری را آشکار کند.

امروز آقایان نمی‌توانند ادعا کنند دل‌بسته‌ی انقلاب اسلامی هستند، اما از روایت ماجرای قائم‌مقامی آیت‌الله منتظری، خون به دل شدن امام، نفوذ لیبرال‌ها در بیت قائم‌مقام و درنهایت برکناری ایشان مکدر شوند و روایت تاریخ در یک مسجد را به بازی‌های جناحی و باندی نسبت دهند.

به‌هرحال نمی‌توان جلوی روایت تاریخ را گرفت؛ نمی‌توان با متهم کردن یک مسجد به کار جناحی و سیاسی‌بازی از پاسخ در برابر تاریخ گریخت و نمی‌توان زندگی آدم‌های تاریخ‌ساز را سانسور کرد.

امروز برای همه‌ی دلسوزان انقلاب، به‌ویژه جوانان مؤمن انقلابی چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان اصولگرا واجب است تا تاریخ انقلاب اسلامی را مورد کاوش و تحقیق قرار بدهند و از این طریق تحلیل سیاسی خویش را تقویت کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان