۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اسحاق جهانگیری در سخنانی از رویه ۵ ساله رییس جمهور انتقاد کرد; نباید رئیس جمهور جدید فکر کند هرچه رئیس جمهور قبلی کرده غلط است/ رفاه مردم کاهش یافته است
کد خبر: ۲۶۹۵۳۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۷ ساعت: ۹:۵۴ ↗ لینک کوتاه

اعتراض به ناکارآمدي به مرکزيت دولت رسيد؛

اسحاق جهانگیری در سخنانی از رویه ۵ ساله رییس جمهور انتقاد کرد; نباید رئیس جمهور جدید فکر کند هرچه رئیس جمهور قبلی کرده غلط است/ رفاه مردم کاهش یافته است

جهانگیری، عضو حزب اصلاح‌طلب کارگزاران سازندگی که مردم بیشتر او را کاندیدای پوششی روحانی می‌شناسند، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و هر روز یک خبر از ماندن یا نماندن وی منتشر می‌شود. عمدتاً نیز رسانه‌های اصلاح‌طلب به این موضوع می‌پردازند و عده‌ای خواستار جدایی او از دولت می‌شوند اما حالا خود جهانگیری اختلاف‌ها را علنی کرده است.

اسحاق جهانگیری در سخنانی از رویه ۵ ساله رییس جمهور انتقاد کرد; نباید رئیس جمهور جدید فکر کند هرچه رئیس جمهور قبلی کرده غلط است/ رفاه مردم کاهش یافته است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، خبر اختلاف جهانگیری با برخی چهره‌های دولتی از جمله آقای محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهور که در میان اصلاح‌طلبان به‌دلیل نقشش در جابه‌جایی‌های صورت گرفته به «مهندس واعظی» نام گرفته، مدت‌هاست که سرخط بسیاری از سایت‌های خبری است، طوری که روزنامه اصلاح‌طلب‌ آفتاب یزد حتی از احتمال استعفای جهانگیری در روزهای آینده خبر داده بود؛ اما اظهارات دیروز معاون اول رییس‌جمهور نشان می‌دهد که سطح این اختلاف‌ها هم به بالاترین مقام دولت کشیده شده و هم علنی شده است.

جهانگیری صبح دیروز در دومین همایش اقتصاد ایران، گفته است:‌ با وجود آنکه در برنامه‌های قبل و بعد از انقلاب اهداف مهم اقتصادی در برنامه‌ها همواره تکرار شده اما همچنان مهم‌ترین دغدغه اصلی مردم ما باز مسائل اقتصادی است.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: استنباط من این است که در «سیاست‌گذاری» ضعف اصلی را داشتیم.

او در ادامه تاکید کرد: به‌عنوان مثال با تغییر دولت‌ها سیاست‌های ما عوض می‌شوند و رییس‌جمهور جدید فکر کرده هرچه رییس‌جمهور قبلی کرده، همه را باید تغییر دهد یا با تغییر یک وزیر یا یک مدیر، خیلی از سیاست‌ها تغییر یافته است.

او میان انتقادهای خود، گریزی هم به وضعیت محیط‌زیست زد و گفت: امروز محیط‌زیست فقط یک موضوع فانتزی نیست بلکه یک واقعیت است که تالاب‌های کشور خشک و تبدیل به کانون‌های ریزگرد شده است.

جهانگیری با ابراز اینکه امروز کشور با معضل ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مواجه است، گفت: مشکلات نظام بانکی پیچیدگی‌هایی دارد که نمی‌توانیم خیلی از مسائل داخلی آن را باز کنیم.

البته انتقادهای تلویحی جهانگیری تنها به این بخش مربوط نمی‌شود و حتی منتقد وضع موجود می‌شود؛ او می‌گوید: هیچ بازنشسته‌ای از حقوق خود راضی نیست.

جهانگیری در حالی درباره ویژگی‌های رییس‌جمهور جدید سخن گفته که اخیراً نیز اصلاح‌طلبان به‌عنوان مهم‌ترین حامی دکترحسن روحانی در دو انتخابات 92 و 96 سودای جدایی از او را سر می‌دادند و مهم‌ترین نشانه‌های این جدایی در مراسم 16 آذر، سال‌روز دانشجو نمایان شد ‌به‌طوری‌که در آیین بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران، آقای محمدرضا خاتمی برادر رییس دولت اصلاحات و از چهره‌های مشهور اصلاح‌طلب، سخنان تندی را نسبت به رییس‌جمهور روحانی بیان کرد. خاتمی در این روز، انتقادهای تندی را علیه رییس‌جمهور و آنچه ستاره‌دار شدن دانشجویان در دولت دوازدهم می‌خواند، ابراز کرد.

پیش از محمدرضا خاتمی هم آقای محمدرضا عارف، سیاستمدار اصلاحات و رییس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در نشست «جبهه اصلاح‌طلبان ایران و جبهه اعتدال‌گرایان» اهداف دو جبهه سیاسی را جدا از هم دانسته بود. وی همچنین اعتدال را «فاقد مؤلفه‌های گفتمان» برای نشر در سپهر سیاست کشور نامیده و در همین راستا گفته بود: شخصاً «اعتدال» را یک گفتمان نمی‌دانم و شرایط زمانی ما را به مسیری برد که واژه «اعتدال» را به «اصلاحات» الصاق کردیم در‌حالی‌که الزاماً نیازی به این کار نبود چرا که در دل گفتمان اصلاحات، اعتدال نهفته است.

پیش‌تر، جهانگیری با انتقاد از انفعال برخی مدیران گفته بود: «متأسفانه برخی مدیران بی‌انگیزه، آویزان کشور شده‌اند که نه تنها خود شجاعت کنار رفتن ندارند بلکه کسی هم شجاعت کنار زدن آنها را ندارد و گویی این مدیران باید تا آخر روی جهیزیه جمهوری اسلامی بمانند. در سال جاری و آینده بحث فعال کردن واحدهای کوچک و متوسط صنعتی را در اولویت قرار می‌دهیم؛ منابع مورد نیاز برای آن دیده شده و سیستم بانکی را نیز تجهیز کردیم.»

از فردای معرفی کابینه دوازدهم توسط روحانی و عدم برآورده شدن مطالبات اصلاح‌طلبان، تقریباً موضوع استعفای اسحاق جهانگیری مطالبه جدی برخی از اعضای اصلاح‌طلبان و روزنامه‌های وابسته به این طیف بوده است از جمله روزنامه «آرمان» که در جدیدترین شماره خود نوشته است: «جهانگیری استعفا دهد تا اصلاح‌طلبان در سیلاب مشکلات دولت غرق نشوند! سیاستمداران خوب آنهایی هستند که با رصد شرایط در زمان مقتضی دست به اقدام بزنند و در زمان دیگر دست از اقدام بردارند. به بیان دیگر سیاستمدار خوب کسی است که بداند چه زمانی از روی صندلی برخیزد. حال این شرایط برای اسحاق جهانگیری متصور است. معاون اول رییس‌جمهور در شرایطی قرار دارد که می‌تواند با اقدامی سنجیده و به‌موقع آینده خود و جریان اصلاحات را رقم زند.»

از سوی دیگر هم‌طیفی‌های جهانگیری یعنی همان اصلاح‌طلبانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد به حمایت از او به جای حمایت از روحانی بودند، وی را به کناره‌گیری از دولت سفارش می‌کنند. آقای «محمدعلی ابطحی» رییس‌دفتر رییس‌جمهور در دولت اصلاحات روز سه‌شنبه هفتم آذر در گفت‌وگو با «عصر ایران» درباره احتمال کاندیداتوری جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم، معاون اول‌را به جدایی از دولت ترغیب کرده و می‌گوید: اگر کاندیداتوری آقای جهانگیری در انتخابات آینده قطعی است، باید از دولت جدا شود و فاصله بگیرد. در این صورت شرایط بهتری برای رأی آوردن خواهد داشت.

همزمان با تشدید اختلافات میان اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه که یکی از اصلی‌ترین احزاب حامی حسن روحانی در انتخابات‌های 92 و 96 بود، دکتر روحانی، محمود واعظی از اعضای شاخص و تاثیرگذار حزب اعتدال و توسعه را در ابتدای دولتش به‌عنوان رییس‌دفتر رییس‌جمهور برگزید و حالا احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب خواستار جدایی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور از دولت روحانی شده‌اند و این نشان می‌دهد که اختلافات داخلی میان دولت و جناح اصلاح‌طلب بیش از پیش پررنگ شده است. حال باید دید آقای معاون اول در آینده چه تصمیمی خواهد گرفت.




انتهای پیام/1404

منبع: صبح نو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان