۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نرخ کلی باروری استان در سال گذشته ۱.۶۷ بود/ آمارها نگران کننده است
کد خبر: ۲۶۹۳۶۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۳ ساعت: ۱۱:۴۸ ↗ لینک کوتاه

مشاور امور بانوان رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

نرخ کلی باروری استان در سال گذشته ۱.۶۷ بود/ آمارها نگران کننده است

مشاور امور بانوان علوم پزشکی قزوین گفت: نرخ باروری کلی در سال ۹۵ در مناطق روستایی استان ۲.۱۲ و در کل استان ۱.۶۷ بود.

نرخ کلی باروری استان در سال گذشته ۱.۶۷ بود/ آمارها نگران کننده است
دکتر ناهید یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین  با اشاره به سیاست‌های 14 گانه جمعیت اظهار کرد: هدف برنامه باروری سالم، افزایش نرخ باروری کلی، مبتنی بر سلامت با کاهش بار بیماری های ناشی از حاملگی های پُرخطر و ناخواسته است.

وی کاهش سریع نرخ باروری  از 6.8 به 1.8 را نگران کننده برشمرد و اذعان کرد: نرخ باروری کلی(تعداد فرزندان متوسط هر زن در طول دوره باروری) است.

وی ادامه داد: گرفتن فتوا و نظر موافق برخی از علماي مذهبي بر جواز کنترل و کاهش جمعیت، دخالت دولت و تصویب قوانین مشوق کاهش جمعیت و جریمه فرزند چهارم و بیشتر، توسعه شهرنشيني، افزايش سن ازدواج، توسعه اشتغال زنان، و مشکلات معیشتی مهم ترین چالش ها و عوامل تاثیر گذاری است که موجب کاهش سریع نرخ باروری از 6.8 در سال 62 به 1.8 در سال 90 شده است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان قزوین عنوان کرد: نرخ باروری کلی در سال 95 در مناطق روستایی استان 2.12 و در کل استان 1.67 بود.

وی ابراز کرد: شهرستان آبیک، کمترین میزان باروری یعنی 1.37 را به خود اختصاص داده و تاکستان بالاترین آن، یعنی 2.17 را داشته است.

لزوم رفع چالش های روند کاهشی نرخ باروری کلی جمعیت

به گفته دکتر یزدی، هم اکنون افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج در چند سال أخیر، روند رو به افزایش طلاق، افزایش فاصله بین ازدواج و تولد فرزند اول و فرزندان بعدی، تمایل به تك فرزندی، تزلزل بنیان و پایداری خانواده ها(طلاق عاطفی)، آسیب های اجتماعی (از جمله اعتیاد، طلاق و سقط)، ناباروری و مرگ زودرس؛ مهم ترین چالش های روند کاهشی نرخ باروری کلی هستند.

گفتنی است، مقوله جمعیت یکی از مهمترین موضوعاتی است که طی سال های أخیر به ضرورت تغییر رویکرد آن پرداخته شده است.

 چالش کاهش روزافزون نرخ باروری کلی طی سال های 1362 تا 1390 و پس از آن، منجر به صدور سیاست های کلی نظام در خصوص افزایش جمعیت در سال 1393 توسط رهبر معظم انقلاب شد و به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد تا بر اساس 14 بند آن، دستگاه های مرتبط با مقوله جمعیت، برنامه ریزی و اقدامات مؤثر داشته باشند.

6 بند از 14 بند سیاست های افزایش جمعیت، در حیطه حوزه سلامت
بر این مبنا،  اقدامات وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاه های علوم پزشکی، در خصوص 6 بند مرتبط با حوزه سلامت از 14 بند مذکور، از سال 1393 متعدد بوده است؛ ولی از آنجا که مقوله جمعیت و افزایش آن؛ به عملکرد دستگاه های دیگر از جمله وزارت کشور- استانداری و سایر دستگاه ها نیز بر می گردد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان