۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین شورای "حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی" در تخلفات هفت سنگان کجاست؟!
کد خبر: ۲۶۸۸۲۰ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۱ ساعت: ۱۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

قابل توجه مسئولان دستگاه قضایی؛

شورای "حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی" در تخلفات هفت سنگان کجاست؟!

دادستان قزوین تشکیل "شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی" را مربوط به سال ۸۳ می‌داند، حال با وجود شورایی با این شرح وظایف این سوال پیش می‌آید که چرا به تخلفات صورت گرفته در زمین‌های هفت سنگان رسیدگی نشده است؟

شورای "حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی" در تخلفات هفت سنگان کجاست؟!
صبح قزوین ؛_____حنانه امیری.

چندسالی است که موضوع تخلفات در زمین‌های هفت سنگان به مطالبه جدی نمایندگی ولی فقیه در استان قزوین و رسانه‌ها و مردم تبدیل شده است؛ اما تا به امروز پاسخ روشن و شفافی درباره تخلفات صورت گرفته در این اراضی رسانه ای نشده است و در اکثر مواقع مسئولان متولی سعی کردند با طفره رفتن از این موضوع یا واگذاری پاسخ آن به زمان‌های دیگر، رسیدگی به این تخلفات را مسکوت نگه دارند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی اخیرا در دیدار اعضای کانون وکلای استان قزوین خاطرنشان کرد: بسیار ناراحت کننده است که عده‌ای از فرصت‌های شغلی خود سوء استفاده کرده و اقدام به چپاول بیت‌المال می‌کنند، در حالی که به واسطه شغلی که دارند باید حافظ منافع مردم و بیت‌المال باشند.

امام جمعه قزوین در این دیدار به پرونده هفت‌سنگان اشاره می‌کند و می‌گوید: بنده به آن‌هایی که می‌گویند در هفت‌سنگان زمین‌خواری صورت نگرفته، التماس می‌کنم «قانوناً» و «شرعاً» بنده را قانع کنند که در هفت‌سنگان زمین‌خواری صورت نگرفته است!

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه می‌دهد: برخی از مسئولان و مدیران در سطح کشور می‌گویند اگر روشن‌گری‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در پرونده هفت‌سنگان صورت نمی‌گرفت، امیدی به بازگشت زمین‌ها وجود نداشت اما امروز امید داریم که زمین‌ها به بیت‌المال باز خواهد گشت.

با همه مطالبات آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین درخصوص پرونده زمین خواری هفت سنگان که حتی با گلایه در مراسم تودیع و معارفه رییس کل دادگستری استان قزوین ادامه داشت اما مسئولان قضایی استان اطلاع رسانی درباره رسیدگی به این اراضی نداشته اند.

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی دادستان قزوین اخیرا در نشست شوراي حفظ حقوق بيت المال، عنوان می‌کند که در راستای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی و حمایت از حقوق عمومی و پیشگیری از تخریب و تصرف اراضی و منابع طبیعی و در اجرای اصول ۴۵ ـ ۴۹ و ۵۰ و ۱۵۶ قانون اساسی، شورایی به نام "شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور راضی و منابع طبیعی" در سال ۸۳ و با دستور رئیس قوه قضایه تشکیل شده است و خود را به عنوان دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال و مسئول تشکیل و اداره شورا و پیگیری مصوبات و نظارت بر هماهنگی بر کلیه تشکیلات شورا و ایجاد هماهنگی بین نهادهـای مسئول معرفی می‌کند.

دادستان قزوین به عنوان دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال وظایف این شورا را به شرح زیر اعلام کرده است:

برخورد قاطع با افرادی که به منظور تحصیل مال نامشروع و زمین خواری، مرتکب تصرف ـ تخریب و تجاوز به اراضی و املاک دولتی و عمومی و منابع طبیعی و انفال می‌شوند و با سند سازی قصد تصاحب آن را دارند یا مواردی که بدون رضایت و مغایر با منافع عمومی زمین‌های زراعی ـ باغ‌ها ـ فضای سبز ـ جنگل‌ها و مراتع، تغییر کاربری داده می‌شود؛ رسیدگی به جرایم موضوع زمین خواری را به صورت ویژه و تخصصی به محاکم ذیربط ارجاع می‌دهد. شناسائی متجاوزان و تخریب کنندگان املاک دولتی و عمومی (موضوع مواد ۱۲ و ۱۳ قانون زمین شهری) و منابع طبیعی موضوع قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع و فضاهای سبز و باغات و مواد موضوع ماده یک لایحه قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهر‌ها و قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و انفال (موضوع اصل ۴۵ قانون اساسی) و معرفی آنان به مراجع قضایی و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه و شناسایی جاعلان اسناد مربوط به املاک مزبور و استفاده کنندگان از آن به قصد خرید و فروش و سودجویی و معرفی مرتکبین به مرجع قضایی.

جلوگیری از تغییر کاربری، متقلبانه یا غیر قانونی اراضی زراعی و باغ‌ها، شناسائی متجاوزین به حریم و بستر دریاچه و رودخانه‌ها و سد‌ها و گسل‌ها، جلوگیری از رانت خواری و حیف و میل اراضی ملی و دولتی و عمومی، شناسایی متجاوزان به اراضی بلاصاحب و بلاوارث و معرفی آن‌ها به مرجع قضایی و انجام اقدامات لازم برای رفع تجاوز از اراضی مزبور، اخذ و جمع آوری اطلاعات مربوط به اراضی ملی، دولتی، عمومی، بلاصاحب و بلاوارث، انجام هر گونه اقدام لازم برای حفظ و جلوگیری از تصرفات و تخریب و ساخت و سازهای غیرمجاز و عنداللزوم علامت گذاری، حصار کشی، نصب تابلو در اراضی مذکور و نظارت بر عمکرد کمیته‌های فرعی و تعیین وظایف و احصاء حدود اختیارات و حوزه عملکرد آن‌ها از دیگر وظایف شورای حفظ حقوق بیت‌المال است.

دادستان قزوین تشکیل "شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی" را مربوط به سال 83 می‌داند، حال با وجود شورایی با این شرح وظایف این سوال پیش می‌آید که چرا به تخلفات صورت گرفته در زمین‌های هفت سنگان رسیدگی نشده است؟

آیا این شورا تا به امروز در قزوین رسمیت نداشته است یا حجم تخلفات صورت گرفته در هفت سنگان و دیگر تخلفات مشابه با همین شرایط به گستره ای نبوده است که در شرح وظایف این شورا قرار گیرد؟

تشکیل این شورا تا به امروز چه ثمری داشته و آقای دادستان به عنوان دبیر این شورا چه پیگیری‌هایی درخصوص زمین‌های هفت سنگان داشته اند و چه اقداماتی انجام شده است؟

چرا تا به امروز روشنگری مناسبی در این خصوص صورت نگرفته است؟ چرا اقدامات این شورا رسانه ای نشده و اهالی رسانه از اقدامات صورت گرفته بی اطلاع هستند؟ یا ضعف اصحاب رسانه استان قزوین است که پیگیر این مطالبات نبوده اند با ضعف یا اطلاع رسانه ای این شوراست.

چرا "شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی" حتی به خود امام جمعه هم پاسخگو نیست؟ چرا میزگردی تشکیل نمی‌شود تا با حضور امام جمعه این مطالبه جدی بررسی شود و موضوع تخلفات هفت سنگان به طور شفاف برای مردم اطلاع رسانی صورت بگیرد؟

نماینده ولی فقیه در استان قزوین هم فرمودند که مسئولانی که تخلفات صورت گرفته در هفت سنگان را قبول ندارند «قانوناً» و «شرعاً» بنده را قانع کنند که در هفت‌سنگان زمین‌خواری صورت نگرفته است! با این شرایط به نظر می‌رسد این شورا باید عملیاتی وارد میدان شود نه فقط با خوانش شرح وظایف از حضور چنین شورایی در استان رونمایی شود!

امروز مردم قزوین از حجت الاسلام صادقی نیارکی به عنوان دبیر این شورا که رسما شرح وظایف در کلام وی رسانه ای شده است، انتظار دارند که قاطعانه در موضوع زمین خواری هفت سنگان ورود پیدا کرده و پاسخ روشنی به مطالبه مردمی رسانه‌ها ارائه کند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان