۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین راه اندازی اردوهای جهادی با رویکرد علمی/ آماده حمایت از طرح‌های پژوهشی نخبگان هستیم
کد خبر: ۲۶۸۷۵۵ نویسنده: ابراهیم حقوردیلو تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۹ ساعت: ۸:۴۸ ↗ لینک کوتاه

مسئول سازمان بسیج علمی قزوین اعلام کرد:

راه اندازی اردوهای جهادی با رویکرد علمی/ آماده حمایت از طرح‌های پژوهشی نخبگان هستیم

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان قزوین گفت: از ابتدای سال تا کنون ۱۲ طرح به دبیرخانه مرکز رسیده و تا کنون ۵ طرح موفق به استقرار در مرکز شده اند و از کارگاه‌ها و خدمات مرکز برای تجاری سازی محصول استفاده می‌کنند.

راه اندازی اردوهای جهادی با رویکرد علمی/ آماده حمایت از طرح‌های پژوهشی نخبگان هستیم
ابراهیم حقوردیلو در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین  با اشاره به هدف از تشکیل و راه اندازی سازمان بسیج علمی ابرازکرد: در سال 1387 به منظور هماهنگی، هدایت و توسعه هدفمند و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سطح اقشار دانشور بسیج سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری تاسیس شد.

وی با اشاره به وظایف این سازمان عنوان کرد: تقویت بنیه علمی و پژوهشی و توانمندسازی علمی مهارتی بسیجیان، تعامل موثر با کلیه مراکز علمی، پژوهشی، صنعتی و سایر دستگاه‌های کشور و استان، کمک به ترویج ارزش‌های دینی، انقلابی و فرهنگ و تفکر بسیجی در عرصه علم و فناوری از جمله وظایف این سازمان است.

این مسئول افزود: مرکز حمایت سازمان بسیج علمی با حمایت از طرح‌ها و ایده‌های رتبه بندی شده برای شناسایی تهدیدات و فرصت‌های پیش روی استان قزوین حرکت می‌کند، به همین جهت این سازمان تعامل اثر بخش با سازمان‌ها و نهادها و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و صنایع استان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: این سازمان در سال 1396 همگام با سایر سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها، پیگیر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب بوده و با تمام توان و تلاش، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را با رویکرد تحقق شعار سال اجرا کرده است.

مسئول سازمان بسیج علمی تاکید کرد: سازمان بسیج علمی و پژوهشی استان قزوین با همکاری و در تعامل با سایر نهادها و سازمان‌ها می‌تواند با انواع برنامه‌ها و اقدامات از جمله کارگاه‌های آموزشی، همایش‌های موضوعی، نشست‌های روشنگری، جلسات هم اندیشی نقش خوبی را در جهت تحقق منویات رهبر معظم انفلاب ایفا کند.

وی افزود: ضمن تأکید بر اهمیت همه برنامه‌ها، ماموریت‌ها، اقدامات و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در سطح اقشار بسیج و با توجه به تاکیدات ریاست سازمان بسیج علمی، راه اندازی پایگاه‌های علمی از توجه خاصی برخوردار است.

حق وردیلو اظهار کرد: برنامه هدایت و حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مخترعان و مبتکران، تعامل و همفکری با اقشار اندیشه ورز بسیج، گسترش فعالیت‌های خانه نخبگان، کیفی سازی مراکز رشد سازمان و اثربخش کردن اردوهای جهادی نخبگان بسیج از دیگر اولویت‌های بعدی سازمان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در کنار همه این فعالیت‌ها و برنامه‌ها، تعامل با نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی و تحقیقاتی همواره از محورهای اصلی سازمان بسیج علمی است.

مسئول سازمان بسیج علمی گفت: بررسی مسائل و مشکلات استان در عرصه‌های مختلف توسط کارگروه‌های خانه نخبگان و تبدیل کردن آن به طرح‌های تحقیقاتی از دیگر اقدامات سازمان است که پیگیر اجرای موفق و موثر آن هستیم.

برنامه‌های مهم سازمان بسیج علمی
وی در ادامه با برنامه‌های مهم این سازمان اشاره کرد و افزود: ایجاد و راه اندازی پایگاه‌های علمی، برگزاری اردوهای علمی جهادی، انجام بازدیدهای علمی از مراکز تولیدی، صنعتی و تحقیقاتی، حمایت مادی و معنوی از طرح‌های مخترعان، ارائه مشاوره‌های فنی و کارشناسی طرح‌ها و پروژه‌های بسیجیان از برنامه‌های مهم این سازمان است.

حق وردیلو تصریح کرد: هدایت و سازماندهی نخبگان و فرهیختگان استان، نظارت بر انجام موثر و مفید برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی در سطح اقشار دانشورز بسیج، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها با موضوع معرفی طرح‌ها و ابتکارت برتر و اجرای کارگاه‌ها و همایش‌های علمی و فنی به منظور افزایش توانمندی بسیجیان از دیگر برنامه‌های مهم این سازمان به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به هدف این سازمان در جهت اشتغالزایی بسیجیان عنوان کرد: سازمان بسیج علمی در جهت اشتغال‌زایی بسیجیان نیز وظیفه و ماموریت مهمی بر عهده دارد و اجرای کارگاه‌های مهارت افزایی یکی از ماموریت‌های سازمان بسیج علمی در جهت اشتغالزایی خواهد بود.

راه اندازی اردوهای جهادی با رویکرد علمی
وی در رابطه با ظرفیت نخبگان علمی گفت: نخبگان علمی بی شک یکی از ظرفیت‌های بی بدیل جامعه هستند که حضور جهادی در عرصه‌های پیشرفت و محرومیت زدایی می‌تواند سرعت تحقق و کیفیت کار را دو چندان کند. بر این اساس طرح اردوی جهادی نخبگان تهیه و تنظیم شد تا با استفاده از این سرمایه انسانی مهم بتوانیم به سمت اهداف والای انقلاب اسلامی حرکت کنیم.

حق وردیلو در ادامه اذعان کرد: به منظور بهره گیری از ظرفیت‌های نخبگان ابتدا این عزیزان را تیم بندی کرده و برای هر گروه اسم یکی از شهدای استان را انتخاب کرده و با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی شروع به اعزام به مناطق محروم کردیم.

وی افزود: تاکنون چندین گروه از مهندسان و متخصصان بسیجی در قالب گروه‌های تخصصی کشاورزی، صنعتی، معماری و زیست محیطی تشکیل سازماندهی شده اند و آماده انجام اقدامات و برنامه‌های داوطلبانه خود در روستاهای کم برخوردار استان هستند.

این مسئول اضافه کرد: با تیم بندی‌های انجام شده و گروه بندی تخصصی اعضای خانه نخبگان بسیج استان، طی روزها و ماه‌های آینده نسبت به اعزام سایر گروه‌ها به اردوهای جهادی به مناطق مختلف استان اقدام خواهد شد.

هدایت و حمایت مادی و معنوی از پروژه‌های مخترعان
حق وردیلو بیان کرد: در راستای نقشه جامع علمی کشور و همچنین سند چشم انداز 1404 با تعریف و تبیین موضوعات کلیدی و راهبردی؛ برنامه هدایت و حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مخترعان در دستور کار سازمان بسیج علمی قرار گرفت.

وی افزود: سازمان بسیج علمی در راستای رفع نیازهای علمی و دفاعی و همچنین خودکفایی کشور عزیزمان ایران، برنامه حمایت از طرح‌های نیمه حرفه ای و حرفه ای را توسعه داد و امروزه با ارائه تسهیلات بانکی به دنبال تجاری سازی این محصولات و تولیدات است.

این مسئول اعلام کرد: این سازمان با انجام حمایت مادی بلاعوض تا سقف 30 میلیون ریال از طرح‌های نیمه حرفه ای در استان و حمایت مادی بلاعوض تا سقف 50 میلیون ریال به منظور تجاری سازی محصولات و همچنین پیگیری جهت دریافت انواع تسهیلات بانکی و معرفی به نهادها و سازمانها گامی کوچک ولی مهم در این زمینه برداشته است.

وی گفت: حمایت از طرح‌های اقتصادی، فنی، آموزشی و علمی با توجه به شرایط جغرافیایی استان قزوین و بحث محرومیت زدایی در اولویت این سازمان قرار دارد و قصد داریم که این طرح‌ها با فوریت در کارگروه‌های تخصصی به بحث و بررسی گذاشته شود.

حق وردیلو بیان کرد: این سازمان دست همه مخترعان دلسوز و پژوهشگران استان را جهت انجام پروژه های مختلف به گرمی می‌فشارد و آماده همکاری در تمام زمینه‌های اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی است.

مراکز رشد و خلاقیت
مسئول سازمان بسیج علمی اظهار کرد: با عنایت به تاکیدات فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر شتاب بخشیدن به جریان تحقیقات و نوآوری،عدم انحصار طلبی در تحقیقات و نوآوری، جذب ذهن‌های برتر، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی، مراکز رشد و خلاقیت ایجاد و راه اندازی شد.

حق وردیلو اذعان کرد: مراکز رشد و خلاقیت با اهداف متعدد و متنوعی در ابتدا ایجاد شد و ارائه انواع خدمات فنی و کارگاهی به مخترعان و مبتکران و شرکت‌های دانش بنیان یکی از منظورهای ایجاد و راه اندازی این مراکز است.

وی گفت: مأموريت اصلى مراكز رشد ايجاد فضاى مناسب جهت تجارى كردن دستاوردهاى تحقيقاتى و فناورانه و حمايت از توسعه كسب و كارهاى دانش‌بنيان است.

مسئول مرکز رشد و خلاقیت استان قزوین اظهار کرد: مرکز رشد و خلاقیت شهید حسن پور قزوین باتدبیر مسئولان سازمان مرکزی در تهران و با حمایت فرماندهان سپاه استان قزوین در سال 1384 راه اندازی شد.

وی افزود: مركز رشد و خلاقیت بسیج با ارايه خدمات حمايتى از ايجاد و توسعه کسب و کارهای جديد توسط كارآفرينان در قالب واحدهاى نوپاى فعال صاحب ايده در حوزه فناوري‌هاى پيشرفته و اهداف اقتصادى مبتنى بر دانش و فناورى پشتيبانى مى‌كند.

حق وردیلو تاکید کرد: مرکز رشد محلی مناسب برای کمک به افراد مستعد،نخبگان، نوآوران، مبتکران بسیجی و شرکت‌هاي کوچک و نوپا در راستای تبدیل ایده به پدیده از طريق حمایت‌های مالي،خدمات مشاوره اي،کارگاهی و آزمایشگاه است.

وی در ادامه به اهداف مراکز رشد اشاره و اعلام کرد: بستر سازي جهت ايجاد فرصت‌هاي شغلي مناسب جهت نيروهاي تحصيل كرده،بستر سازي جهت تجاري‌كردن دستاوردهاي تحقيقاتي، برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های مختلف آموزشی، شرکت در نمایشگاه‌های داخل و خارج استان، توليد و توسعه محصولات فنآورانه، ایجاد بانک اطلاعاتی و ارائه خدمات به جامعه مخاطب بخشی از اهداف و منظورهای ایجاد و راه اندازی مراکز رشد به حساب می‌آید.

وی افزود: به منظور بررسی طرح‌ها و پروژه‌های مخترعان و مبتکران جهت حمایت و استقرار در این مرکز کارگروه‌های تخصصی 8 گانه با کمک کارشناسان و داوران علمی ایجاد شده است.

حق وردیلو یادآور شد: اقشار مختلف بسیج از جمله بسیج اساتيد، فارغ التحصيلان و دانشجويان و دانش آموزانی که دارای ايده‌ها و طرح‌های نو با مبانی علمی هستند و دسترسی به مراکز تحقیقاتی و امکانات آزمایشگاهی را ندارند می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون 12 طرح به دبیرخانه مرکز رسیده و بعد از داوری طرح‌های دریافتی تا کنون 5 طرح موفق به استقرار در مرکز شده اند و از کارگاه‌ها و خدمات مرکز برای تجاری سازی محصول استفاده می‌کنند.

ایجاد و راه اندازی پایگاه‌های علمی بسیج در سطح محلات
مسئول سازمان بسیج علمی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان بسیج علمی و پژوهشی در سال 1396 راه اندازی پایگاه های علمی با محوریت مساجد است و این موضوع می‌تواند هم به بسیج کمک نماید و هم به رونق مساجد.

حق وردیلو افزود: یکی از منظورهای ایجاد و راه اندازی پایگاه‌های علمی، ارتقاء سطح منزلت بسیج و افزایش توانمندی و مهارت بسیجیان در ابعاد مختلف زندگی است.

وی گفت: ایجاد ظرفیت‌های نو بواسطه فعالیت‌های علمی و خلاقانه جهت تحقق جذب حداکثری در پایگاه‌های بسیج از دیگر منظورها و اهداف راه اندازی پایگاه‌های علمی به شمار می‌رود.

مسئول بسیج علمی استان قزوین بیان کرد: در سال 1396 ضمن تعالمل با فرماندهان نواحیو حوزه های مقاومت بسیج تعداد 5 پایگاه علمی در سطح نواحی مقاومت بسیج راه اندازی شد که به انواع برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی در آن اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: برنامه‌های مختلفی برای بسیجیان عزیز پایگاه از جمله بازدید علمی، کلاس تقویتی،مسابقات علمی و کارگاه‌های فنی تدارک دیده شده است که در طول سال اجرا خواهد شد.

خانه نخبگان بسیج
وی بیان کرد: یکی از ماموریت‌ها و وظایف خانه نخبگان استان قزوین، آشنا کردن نخبگان و فرهیختگان استان با مسائل و موضوعات توسعه استان است تا بتوانیم در گام بعدی نقش خود را به عنوان نخبه برای حرکت در مسیر توسعه استان مشخص کنیم.

حق وردیلو اضافه کرد: خانه نخبگان بسیج ظرفیت و پتانسل خوبی برای سازماندهی نخبگان، آگاهی بخشی به آنان در راستای استفاده از ظرفیت و توان برای حل مسائل و موضوعات استان به شمار می‌رود.

وی ابراز کرد: این نخبگان و فرهیختگان افرادی هستند که نگاهی کارشناسی و دقیق به موضوعات، مسائل و معضلات استان دارند و در قالب کارگروه‌های تخصصی، ضمن بررسی کارشناسی و متقن این موضوعات به صورت طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی پیشنهادات خود را به مسئولان نهادها و سازمان‌ها ارائه می‌کنند.

این مسئول افزود: مسئله شناشایی، معرفی و شناخت موارد و اولویت‌های توسعه استان قزوین و همچنین در گام بعدی معرفی موانع توسعه و پیشرفت استان برای اعضای نخبگان کاربردی و مفید خواهد بود که بدین منظور تعامل خوبی با سازمان برنامه ریزی استانداری داریم.

مسئول سازمان بسیج علمی قزوین در رابطه با طرح ارتباط با صنعت و دانشگاه که در خانه نخبگان بسیج بحث و بررسی می‌شود، گفت: وجود 56 واحد دانشگاهی و مرکز علمی و همچنین حضور بیش از 120 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در استان قزوین، باعث شده تا استان قزوین توانمندی خوبی در زمینه علمی و تولیدات علمی داشته باشد.

حق وردیلو افزود: دانشگاه و تولیدات زمانی مفید و اثر بخش خواهد بود که، این تولیدات به حل مسائل استان در بخش‌های مختلف به خصوص صنعت کمک کند و باعث رشد، پیشرفت و بالندگی آن شود.

وی عنوان کرد: استان قزوین با 3500 واحد تولیدی جزء مراکز صنعتی کشور به حساب می‌آید. بنابراین یکی از نیازها، موضوعات و مطالبات این استان، حل مسائل و مشکلات مراکز صنعتی و تولیدی با کمک مراکز علمی و تحقیقاتی خواهد بود.

مسئول سازمان بسیج علمی با اشاره به هدف از پیگیری این طرح بیان کرد: هدف از پیگیری این موضوع شناسایی معضلات، مسائل، مشکلات و نیازهای استان قزوین در بخش صنایع و واحدهای تولیدی، احصاء عناوین نیازهای صنایع و تبدیل به موضوع مقاله و پایان نامه، هدفمند سازی پایان نامه ها و مقالات اساتید و دانشجویان، به وجود آمدن احساس موثر بودن،مفید بودن در بین اساتید و دانشجویان است.

بازدید علمی از مراکز علمی،تحقیقاتی و صنعتی
حق وردیلو اذعان کرد: یکی از فعالیت‌های مفید و پرجاذبه در سازمان بسیج علمی، برنامه بازدید علمی از مراکز تحقیقاتی، صنعتی و پژوهشی است.

مسئول سازمان بسیج علمی استان قزوین گفت: یکی از مشکلات و مسائلی که مهندسان و فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی با آن مواجه هستند،عدم آشنایی کامل با مباحث فنی و مهارتی در شرکت‌ها، کارخانجات و واحدهای تولیدی است که در موقع جذب و استخدام در این واحدها مشکل ساز خواهد بود.

وی بیان کرد: یکی از اهداف این سازمان از برگزاری اردوها و برنامه بازدید علمی از مراکز صنعتی، افزایش مهارت و ایجاد انگیزه در متخصصان بسیجی برای تلاش کردن در زمینه یادگیری بیشتر در حوزه‌های فنی و مهندسی است تا بتوانند مشکلات کمتری را در مراحل ابتدایی بکارگیری در شرکت‌ها داشته باشند.

مسئول سازمان بسیج علمی استان قزوین عنوان کرد: سازمان بسیج علمی و پژوهشی تلاش می‌کند تا ضمن حمایت مادی و معنوی از طرح‌ها و پروژه‌های علمی، فرصتی را برای شناسایی و تجلیل از مخترعان و نخبگان به وجود آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این سازمان آمادگی دارد تا با مشارکت نهادها و سازمان‌ها و همکاری فرهیختگان علمی گامی هر چد کوتاه ولی موثر در جهت پیشرفت و توسعه استان بردارد و از همه آحاد مردم در تحقق این موضوع دست یاری طلب دارد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان