۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین چرا حریری بازگشت؟/ حریری از این پس در لبنان چه خواهد کرد؟
کد خبر: ۲۶۸۶۱۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲ ساعت: ۱۱:۱۹ ↗ لینک کوتاه

دو پرسش مهم درباره تحولات لبنان

چرا حریری بازگشت؟/ حریری از این پس در لبنان چه خواهد کرد؟

طرف فرانسوی اصرار دارد که حریری در سمت خود باقی بماند و ممکن است اصلاحاتی در جهت تقویت موقعیت وی در داخل نظام لبنان به‌عمل آید. السیسی نیزحریری را در قاهره به‌منظور تقویت این رویکرد به حضور پذیرفت و مذاکراتی میان قاهره و امارات و سعودی در این زمینه جریان دارد. این در حالی است که رئیس‌جمهور لبنان هم مذاکراتی جدی به دور از چشم و گوش رسانه‌ها برای تأمین شرایط ابقای حریری در سمت خود، به‌عمل می‌آورد.

 چرا حریری بازگشت؟/ حریری از این پس در لبنان چه خواهد کرد؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حریری در اولین سخنان خود پس از دیدار با میشل عون رئیس‌جمهور و نبیه بری رئیس پارلمان اعلام کرد:"استعفایم را به «عون» تقدیم کردم اما وی از من خواست فعلا برای مشورت، درنگ کنم".

بر اساس گزارش «المیادین»، حریری در ادامه گفت با درخواست عون موافقت کرده و استعفایش را به حالت تعلیق درآورده است.نخست‌وزیر لبنان که دیگر درسخنانش نشانی از حملات تند علیه حزب ا... و ایران نبود، گفت امیدوار است درنگ وی به گفت‌وگو برای حل مسائل مورد اختلاف منجر شود.

 در همین حال، برخی منابع بعد از دیدار سه‌جانبه حریری با نبیه بری،‌رئیس پارلمان و میشل عون‌، رئیس‌جمهوری لبنان به العهد گفت، حریری در خلوت دو نفره‌ با میشل عون وی را در جریان دلایل واقعی خود برای استعفا قرار داده است. این منابع گفتند دولت همچنان به قوت خود باقی است و هیچ دلیلی برای تشکیل نشدن جلسات وجود ندارد.
چرا حریری پیش از بیروت به مصر رفت؟
اکنون باید منتظر بود تا روزهای آتی، سیر روند سیاسی در لبنان را مشخص کند. اما به نوشته  الاخبار ،فرانسه و مصر درصدد آن هستند که نزد عربستان برای ابقای سعد حریری در سمت خود به‌عنوان نخست وزیر لبنان پا در میانی کنند.  دو شب پیش نیزدر پایتخت قبرس، جلسات فشرده‌ای میان مقامات فرانسوی و هیئت همراه رئیس‌جمهور مصر که در نیکوزیا به سر می‌برند، تشکیل شد.

طرف فرانسوی اصرار دارد که حریری در سمت خود باقی بماند و ممکن است اصلاحاتی در جهت تقویت موقعیت وی در داخل نظام لبنان به‌عمل آید.

السیسی  نیزحریری را در قاهره به‌منظور تقویت این رویکرد به حضور پذیرفت و مذاکراتی میان قاهره و امارات و سعودی در این زمینه جریان دارد. این در حالی است که رئیس‌جمهور لبنان هم مذاکراتی جدی به دور از چشم و گوش رسانه‌ها برای تأمین شرایط ابقای حریری در سمت خود، به‌عمل می‌آورد.
  
 حریری در بیروت چه خواهد کرد؟
سعد حریری بالاخره به لبنان بازگشت.  اما این که رفتار آینده او چگونه خواهد بود؛می توان این گونه تحلیل کرد :1-ممکن است او پس از بازگشت و تمام شدن فشارهای عربستان ، حقایق فاش نشده این چند روز را برملا کند . البته از او که نه اهل ِ ریسک است و نه گروگان بودن فرزندان و سرمایه چند میلیارد دلاری اش در ریاض را برنمی تابد، بعید است2-یا با برگشت به بیروت ، بدون اقدام تند و رادیکال،درنهایت از نخست وزیری کناره گیری کند و اما سناریوی سوم ؛ بازگشت او با موضع گیری های شدید علیه حزب ا... و ایران است.دو سناریوی ِ آخر با وجود تفاوت  های شکلی اش ، نشان می دهد که جریان عربی_غربی به دنبال به آشوب کشیدن لبنان در پسا داعش و درگیر کردن حزب ا... و جمهوری اسلامی هستند در هر صورت باید منتظر ماند  .

سه شرط «سعد حریری» برای ماندن
همچنین روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» چاپ لندن به نقل از یک منبع مطلع ادعا کرد شروط الحریری برای پس گرفتن استعفایش 3 مورد بوده است: پایبندی و حمایت از توافق طائف،  اتکا به سیاست بیطرفی ، عدم آسیب به روابط با کشورهای عربی.

در ادامه این گزارش به نقل از یک منبع نزدیک به الحریری آمده است درنگ الحریری به معنای تعلیق موقت استعفای دولت است و او پس از صحبت با عون ، جو را برای گفت‌وگو مثبت دیده است.

منابع نزدیک به عون و الحریری درباره امکان رسیدن به نتیجه مثبت اظهار خوشبینی کرده‌اند. در ادامه این گزارش آمده حزب‌الله برای گفت‌وگو آماده است ، سلاح حزب الله خارج از این معادله خواهد بود و بحث در این باره مرتبط به راهبردهای دفاعی است.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان