۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای برای رهایی از تحریم‌هاست/ دولت در حمایت از بخش خصوصی ضعیف عمل کرد
کد خبر: ۲۶۸۵۲۰ نویسنده: بیت الله اکبری تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۹ ساعت: ۱۱:۱۳ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در مصاحبه با صبح قزوین:

اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای برای رهایی از تحریم‌هاست/ دولت در حمایت از بخش خصوصی ضعیف عمل کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی مردم محور است یعنی باید این حوزه از دست دولت به سرعت خارج شده و در مشارکت و سطح مردم قرار بگیرد.

اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای برای رهایی از تحریم‌هاست/ دولت در حمایت از بخش خصوصی ضعیف عمل کرد
بیت الله اکبری مقدم، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، با بیان اینکه رشد اقتصادی به معنای افزایش سطح تولید واقعی کشور است، اظهار کرد: این تعریف با مفهوم توسعه متفاوت است و اگر بخواهیم تعریفی از رشد اقتصادی داشته باشیم باید گفت رشد اقتصادی درصد تغییر در تولید واقعی کشور است.

وی درباره راهکارهای تقویت رشد اقتصادی در کشور ابراز کرد: تولید تابعی از عوامل تولید و تکنولوژی است در واقع اگر بخواهیم تولید واقعی کشور را افزایش دهیم باید به نوع تکنولوژی با عنوان استراتژی توسعه و هم به بهره‌وری عوامل تولید توجه داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین ادامه داد: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد مهمترین عامل تولید دانش فردی نیروی کار است، یعنی با بحث آموزش نیروی کار و ایجاد تخصص‌های لازم در آنها می‌توان افراد نوع آور و مبدع ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: این نیروی کار مفید پیشرفت تکنولوژی را خلق می‌کند که هم به بهره وری نیروی کار ختم شده و هم به افزایش بهره وری تکنولوژی و ماشین آلات که در مجموع به رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

جدایی اقتصاد از وابستگی به نفت از لوازم اصلی اقتصاد مقاومتی است
اکبری مقدم یادآور شد: یکی از مشکلات بزرک کشور ما وابستگی شدید به نفت و تک محصولی بودن است، یعنی ما نفت خود را صادر کرده و در مقابلش ماشین آلات و کالاهای مصرفی خود را وارد می‌کنیم که این امر باعث شده که نتوانیم به استراتژی توسعه و رشد اقتصادی بپردازیم.

وی تصریح کرد: این وابستگی مضر باعث شده رشد اقتصادی ما در سایه تکنولوژی قرار بگیرد که از بیرون مرزها به کشور تحمیل شده است و در شرایط تحریم هم نمی‌توانیم این رشد اقتصادی را وارد کنیم و این امر باعث می‌شود تکنولوژی در حال استفاده کشور فرسوده شده و فرسوده شدن تکنولوژی، رشد منفی در کشور را به دنبال دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد قزوین با تاکید بر اینکه راهکار حل روند پیشرفت رشد اقتصادی کشور توجه به مسائل دانش بنیان است، خاطرنشان کرد: باید در مسائلی که برای کشور مزیت دارد، قدم برداریم اگر اطلاعات ما در دانش علوم پایه و مهندسی و فنی و تکنولوژی روز و مسائل هایتک تقویت شود و جوانان برای کسب این علوم در جامعه تشویق شوند نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: دولت و دانشگاه‌ها و صنعت باید دست در دست یکدیگر دهند و با اعتماد به جوانان آنها را در مسیر آموزش علوم دانش بنیان قرار هند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین با اشاره به وظایف مسئولین دولتی در کشور و گفت: دولت با حمایت‌های مالی، ارشادی و حتی نظارتی، صنایع با سپردن کارها و برنامه‌ها به دانش آموختگان جوان و دانشگاه‌ها و با پرورش و آموزش این نخبگان در جامعه می‌توانند در مدت یک دهه تهدید تحریم اقتصادی را به یک فرصت تبدیل کنند.

وی بیان کرد: این فرصت خوب برای ساختن یک کشور ایده آل در بلند مدت جواب می‌دهد و سایر کشورها نیز از ما یاد خواهند گرفت، ایران اسلامی نباید فقط در جایگاهی قرار بگیرد که وارد کننده تکنولوژی دیگر کشورها باشد.

اقتصاد مقاومتی به معنای رشد اقتصاد در بلند مدت است
اکبری مقدم تاکید کرد: تکیه بر صنایع دانش بنیان و هماهنگی بین دولت و بخش و صنعت و دانشگاه‌ها می‌تواند به حل معضلات اقتصادی که محصول جبر زمان و تاریخ است کمک کرده و این معضلات را به یک فرصت برای رشد تبدیل کند.

وی درباره تعریف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصادی که با محکم کردن زیرساخت‌های کشور و با توجه به شرایط حاکم بر جامعه از نظر حوزه داخلی ایران و منطقه و جهان زمینه دستیابی به اهداف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را فراهم کند، به نام اقتصاد مقاومتی شناخته می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تعریف اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی در یک مقطع زمانی متفاوت است ابراز کرد: اقتصاد ریاضتی یک بحث کوتاه مدت است و جامعه برای اینکه در یک مقطع کوتاه مدت آسیب را تحمل کند، اقتصاد ریاضتی را پیشنهاد می‌کند.

این دکترای اقتصاد افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای رشد اقتصاد در بلند مدت است و در این اقتصاد زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی محکم شده به نحوی که بتوان با توجه به شرایط مکانی و زمانی که در آن قرار داریم در بلند مدت به رشد اقتصادی خوبی برسیم.

وی رسیدن به اهداف سیاسی و اجتماعی را از مزایای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب به دلیل اینکه افق بلند مدت اقتصاد را در نظر داشتند با ابلاغ این سیاست‌ها جامعه را موظف به اجرایی کردن این اصل کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین با اشاره به نامگذاری امسال به سال اقتصادی مقاومتی و اقدام و عمل ادامه داد: در شرایط تحریم سه نوع رویکرد اعمال می‌شود، این تحریم ها در حوزه صادرات و اقتصادی و مالی صورت می‌گیرد.

وی تحریم نفت را از نوع تحریم صادراتی برشمرد و اذعان کرد: نزدیک ۷۰ درصد محصولات وارداتی ما با واسطه وارد کشور شده و در این راستا مشکلاتی به حوزه اقتصاد وارد می‌شود؛ همچنین در تحریم مالی نقل و انتقالات پول در سطح منطقه دچار مشکل شده است.

با مردمی شدن اقتصاد تحریم مالی کشور رفع می‌شود
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این تحریم‌ها با ادامه دادن مذاکرات حل نخواهد شد و حتی امروز می‌بینیم که با به نتیجه رسیدن برجام هم تحریم‌ها لغو نشده است.

وی یادآور شد: برای اینکه تحریم کنندگان به بی فایده بودن عملکرد خود در اعمال تحریم‌ها پی ببرند ما باید برای حل معضلات کشور به سراغ اقتصاد مقاومتی برویم.

اکبری مقدم جدا شدن اقتصاد از وابستگی به نفت را از لوازم اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و اذعان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی مردم محور است یعنی باید این حوزه از دست دولت به سرعت خارج شده و در مشارکت و سطح مردم قرار بگیرد.

وی افزود: در سطح اقتصاد مردمی بنگاه‌های اقتصادی کوچک در شرایطی فعالیت می‌کنند که می‌دانند چگونه باید مواد اولیه خود را تامین کنند و بسیاری از این مواد اولیه به صورت واسطه‌ای به کشور وارد می‌شود؛ در حالی که این مواد اولیه در همین بنگاه‌های کوچک از طریق مردم تهیه شود.

دکترای اقتصاد دانشگاه آزاد قزوین حمایت از شکل‌گیری بنگاه‌های کوچک را وظیفه دولت دانست و اظهار کرد: این مواد اولیه وارداتی نیاز به تکنولوژی پیچیده‌ای ندارد و با حمایت از نیروی داخلی به سرعت جایگزین خواهد شد زیرا برای اقتصاد کشور به صرفه تر خواهد بود.

وی در ادامه ابراز کرد: با حمایت از بنگاه‌های کوچک، بنگاه‌های بزرگ مانند خودروسازی دچار مشکل خواهند شد اما حمایت از همین مشارکت مردمی زمینه رشد اقتصادی را فراهم کرده و مشکل تحریم وارداتی کشور حل خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین با بیان اینکه با مردمی شدن اقتصاد تحریم مالی کشور رفع می‌شود، خاطرنشان کرد: با قرار گرفتن اقتصاد در اختیار بخش خصوصی بخش دولتی تحریم می‌شود، از سوی دیگر بخش خصوصی به دلیل کانال‌های نقل و انتقالات خصوصی تحریم شدنی نیست.

وی گفت: همه کشورهای دنیا که ما را تحریم نکرده‌اند کشورهایی چون آمریکا و انگلیس و فرانسه از این هم پیمانان هستند و لزومی ندارد بخش خصوصی با این کشورها معامله کند.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: بسیاری از کشورهایی که از لحاظ مالی با آنها تحریم نیستیم می‌توان مبادلات تجاری و نقل و انتقالات پولی انجام داد؛ بنابراین اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای برای عبور از این سه نوع تحریم است.

وی حل معضلات اقتصادی را در طولانی مدت امکانپذیر دانست و عنوان کرد: چاره حل مشکلات حوزه اقتصادی ایران اسلامی عمل به اساسنامه اقتصاد مقاومتی است.

اکبری مقدم افزود: متاسفانه ما در زمینه عمل به دنبال تبدیل کردن اقتصاد به یک نهاد یا سازمان مجزا زیر نظر دولت هستیم، بحث سازمان خصوصی سازی را مطرح کرده و و به دلیل اینکه این سازمان رویه دولتی دارد به دنبال اجرایی کردن همه اهداف دولت است و این رویکرد هماهنگی با معنای خصوصی سازی ندارد.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت نشاندهنده تمایل کم آنها به سمت خصوصی سازی است، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی اگر به شکل نهاد و سازمان تبدیل شود حرف‌هایش به شعار تبدیل شده و با هزینه کردن‌های بی مورد برای این نهاد دولت متولی ارائه قوانین مدنظرش به مجلس می‌شود و دوباره دولت بحث امور را در دست می گیرد و این فایده ای ندارد.

اقتصاد مقاومتی با رویکرد دولتی را ناکارآمد
دکترای اقتصاد دانشگاه آزاد قزوین ادامه داد: باید شرایطی در جامعه ایجاد شود که بخش خصوصی برای رقابت میدان پیدا کند و قدرت مردم برای مشارکت در جامعه افزایش یابد و این موضوع با وضع قوانینی از سوی مجلس امکانپذیر خواهد شد.

وی با انتقاد از روندی که سال‌هاست در کشور ما در سازمانی و وابسته کردن هر قانونی به دولت وجود دارد، گفت: به طور معمول این روال در کشور ما شکل گرفته گویی قرار است یک نهادی به نام اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد که اعضایش افراد وابسته به دولت است و این متولیان دولتی همه قوانین را با رای و نظر بخش دولتی هماهنگ می‌کنند که این رویکرد مشکلات اقتصادی دولت را حل نخواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: برای مردمی شدن اقتصاد باید با حضور یک کارگروه متشکل از کارشناسان اقتصادی کار کارشناسی صورت بگیرد و با برنامه ریزی قوانینی به مجلس ارائه و برای اجرایی شدن در جامعه مورد الزام قرار بگیرد
.
وی وجود اقتصاد مقاومتی با رویکرد دولتی را ناکارآمد دانست و گفت: موضوع خصوصی سازی و توجه به بحث اقتصاد مقاومتی نباید در حد برگزاری سمینار و همایش و سخنرانی و ارائه مقاله محدود شود، به اعتقادم این موضوع آنقدر متنوع شده که هر کس نظریه خود را به میدان آورده و اغلب معنای واقعی اقتصاد مقاومتی مطرح نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین افزود: باید تعداد محدودی از کارشناسان اقتصادی متولی برنامه ریزی برای اقتصاد مقاومتی شوند و فقط ادبیات مدنظر آنها در جامعه اجرایی شود، با تعریف‌های متفاوت از این اقتصاد نمی‌توان قدم خوبی برداشت، این رویکرد باعث شده معنای دقیق و حوزه عملکردی اقتصاد مقاومتی در جامعه نامفهوم شود.

وی در ادامه اضافه کرد: اقتصاددان‌هایی که به حوزه علوم سیاسی و اجتماعی کشور آشنایی دارند باید برای حوزه اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کرده و دیگر سازمان‌های کشور آن را اجرایی کنند نگرانی ما تشکیل نهاد دولتی برای پیگیری اساسنامه اقتصاد مقاومتی است.

اکبری مقدم در پایان گفت: به جای هدر دادن بودجه برای دولتی کردن اقتصاد مقاومتی، باید با اعتماد به کارشناسان متخصص حوزه اقتصاد، جریان شکل گیری اقتصاد مقاومتی را برای حل معضلات اقتصادی کشور ساماندهی کنیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان