۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین امروز باید مجسمه علی دایی را ساخت
کد خبر: ۲۶۸۳۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۷ ساعت: ۱۰:۴۰ ↗ لینک کوتاه

همسر منصور پورحیدری:

امروز باید مجسمه علی دایی را ساخت

همسر منصور پورحیدری گفت: زمانی که برای ساختن تندیس منصور خدابیامرز انتخاب شد روزهایی بود که پورحیدری برای شیمی درمانی به بیمارستان می رفت نتیجه اش هم این تندیس شد.

امروز باید مجسمه علی دایی را ساخت
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین  ،پیرو تهیه و ساخت تندیسی که در شب سالگرد درگذشت منصور پورحیدری از آن رونمایی شد انتقادات زیادی از سوی پیشکسوتان فوتبال و اصحاب قلم، به ویژه خانواده آن مرحوم به راه افتاد. از این حیث که کمترین شباهتی بین تندیس ساخته شده با آن خدابیامرز پیدا نمی کردند. تندیسی که برخی آن را شبیه به "محمود دولت آبادی" دانستند. حتی "سید کاظم اولیایی" از مدیران اسبق باشگاه استقلال در مصاحبه ای گفت که این تندیس را با دولت آبادی اهدا کنند. هرچند که این نویسنده قدیمی پس از اطلاع از این موضوع در گفت و گویی اعلام کرد هرگز چنین چیزی را نمی پذیرد و البته تأکید کرد که تابه حال بیش از سه بار برای ساخت چنین تندیسی از او درخواست شده و هر بار پیشنهادها را رد کرده چون اعتقادی به مجسمه ساختن از خودش ندارد.

فریده شجاعی در این باره که بالاخره تکیلف این مجسمه چه شد حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ را در ادامه از نظر می گذرانید:

*ظاهرا گروه تندیس ساز اعلام کرده اند که به جای ساخت یک مجسمه جدید همان قبلی را مرمت خواهند کرد؟

- بله! یک کارهایی هم انجام شده و تصاویر جدیدی از آن تندیس را هم برای ما فرستادند.

* بهتر شده است؟

- از چیزی که شب مراسم دیدیم بهتر است ولی...

* ...ولی چه؟

- من حرفم این است که در عصر تکنولوژی با دوربین های فوق پیشرفته دیجیتال و تصویربرداری های سه بُعدی که در کار مجسمه سازی استفاده می شود این اتفاق بعید بود. البته من به هنر کار با دست عزیزانی که برای این کار تلاش کردند ارج می نهم و به هر حال تندیس را قبول می کنم.

* مجسمه تا چه اندازه شبیه منصور پورحیدری است؟

- اصلا تیپ و طرز لباس پوشاندن به آن هیچ شباهتی به منصور نداشت. حالا این جدا از شکل و قیافه اش بود!

* ظاهرا در روزهایی که منصورخان به سوی بیماری می رفت از او تصاویر سه بعدی گرفته شده است؟

- نه! اتفاقا قبل از تصویربرداری منصور چند بار هم به بیمارستان رفته و بستری شده بود. همین را می گویم که زمان مناسبی برای تصویربرداری انتخاب نشده بود. هر کسی در دورانی در اوج است. فکر می کنم مثلا اگر 10، 15 سال قبل برای این کار اقدام می شد زمان مناسب تری بود.

* یعنی در اوج؟

- بله! در سنی که مردم با دیدن مجسمه اش تا ابد او را با همان شکل به یاد داشته باشند. مثال خوبی که الان به یادم آمد علی دایی است. آقای دایی در حال حاضر از هر نظر برای کشور ایران افتخار آفریده و در دنیا هم همه او را می شناسند. به این خاطر یکی از مفاخر ایران است که از هر نظر مناسب است تا مجسمه اش ساخته شود. چرا این روزهای خوب را از دست بدهیم، بعد که سن و سال علی دایی بالا رفت آن زمان به یاد مجسمه ساختن از او بیافتیم؟ نمونه های زیادی در دنیا داریم که از فوتبالیست ها در اوج دوران فوتبالشان یا چند سال بعد مجسمه ای ساخته و در باشگاه یا تالار افتخارات فوتبال کشورشان نگهداری می کنند.

* علی دایی در مراسم سالگرد منصورخان شرکت نکرد؟

- علی دایی همان روز با من تماس گرفت و از اینکه کاری برای شان پیش آمده بود بابت نیامدن شان به مراسم با من حرف زدند ما هم پذیرفتیم و از اینکه تلفن کردند تشکر کردیم. البته خیلی های دیگر بودند که ما انتظار داشتیم آنها حتما بیایند ولی نه آمدند و نه تماسی گرفتند!




انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان