۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پشت پرده تماس های مکرر مقامات انگلیسی با ایران/ نازنین زاغری هم مبادله می شود؟
کد خبر: ۲۶۸۳۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۶ ساعت: ۱۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

پشت پرده تماس های مکرر مقامات انگلیسی با ایران/ نازنین زاغری هم مبادله می شود؟

افزایش رایزنی ها درباره نازنین زاغری در نهایت می تواند منجر به مبادله وی با انگلیس شود همانگونه که پیش از این مقامات ایران جیسون رضاییان را با بخشی از دارایی های ایران که در آمریکا مسدود شده بود مبادله کردند.

پشت پرده تماس های مکرر مقامات انگلیسی با ایران/ نازنین زاغری هم مبادله می شود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،15 فروردین ماه سال گذشته بود که خانمی جوان در فرودگاه تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد؛ این خبر اولین بار در رسانه های انگلیسی منتشر شد و بازتاب گسترده ای را به دنبال داشت.

نازنین زاغری در ۱۵ فروردین به هنگام خروج از کشور به مقصد انگلستان دستگیر شد. او در ظاهر با بنیاد خیریه تامسون رویترز همکاری دارد گفته می شود که وی در بنیاد تامسون رویترز به عنوان مدیر پروژه فعالیت می‌کرد.

زاغری از حدود ۴ سال پیش تا به حال با بنیاد تامسون رویترز همکاری داشته است و مدیریت چندین پروژه آموزشی این بنیاد را در کشورهایی چون لبنان ، گرجستان ، اردن ، مراکش، برمه و برخی از کشورهای آفریقایی برعهده داشته است.

هرچند فعالیت ظاهری این بنیاد توسعه رسانه در سراسر جهان است اما پروژه تعریف شده برای زاغری تنها یک پروژه رسانه ای نبوده و وی با نفوذ میان برخی مسئولان و خبرنگاران سعی در ایجاد یک شبکه گسترده و دریافت اطلاعات از آنها داشته است؛ زاغری یک همسر انگلیسی داشته و تابعیت دوم او هم انگلیسی است دختر وی نیز که نامی کاملا انگلیسی دارد تبعه انگلیس است.

نازنین زاغری که دارای همسری انگلیسی است و در برخی خبر‌ها از او با نام و فامیل کامل نازنین زاغری رتکلیف یاد می شود، ۳۷ سال دارد و در بنیاد تامسون رویترز به عنوان مدیر پروژه فعالیت می‌کرد. او از سال ۲۰۱۱ در این موسسه مشغول کار بوده است.

 

از آموزش خبرنگار تا پیشبرد اهداف صلیب سرخ

خانم نازنین زاغری فعالیت‌های خود در زمینه روابط عمومی را از سال ۲۰۰۴ با صلیب سرخ جهانی در لندن آغاز کرده و پس از آن نیز مدت سه سال با همین سمت با سازمان بهداشت جهانی همکاری می‌کرده است.

زاغری خود را اینگونه در سایت این بنیاد معرفی می‌کند: در چند سال گذشته من در کشورهای مختلفی چون لبنان، مراکش و گرجستان برنامه‌های آموزشی برگزار کرده‌ام، من با روزنامه نگاران، نمایندگان مجلس و نمایندگان پارلمانی زیای آشنا شدم و در مورد نحوه پوشش اخبار مجلس و بهبود مهارت های خبرنگاران و چگونگی ارسال پیام های آنان صحبت کرده ام.

نازنین زاغری اولین جاسوس دستگیرشده در ایران نبوده است و پیش از آن هم افرادی مانند جیسون رضاییان و حتی دری اصفهانی به عنوان جاسوس در ایران دستگیر و محاکمه شده اند اما شانتاژ رسانه های غربی به ویژه انگلیسی برای این دستگیری در جای خود کم نظیر بوده است.

این رسانه ها در ابتدا اعلام کردند نازنین زاغری بی گناه بوده و علت دستگیری وی را موضوعات کم اهمیتی چون عدم رعایت حجاب در خارج از کشور و یا محدودیت های زنان در ایران می دانستند اما در ادامه تلاش های انگلیس ها برای آزادی وی نشان داد که زاغری تنها یک تبعه انگلیسی ساده نبوده است.

در مرحله اول، جریان رسانه‌ای معاند در خارج از کشور و برخی از جریان های همسو در داخل سعی کردند با جمع آوری امضای از شهروندان بریتانیایی روند رسیدگی به این پرونده را تحت تاثیر قرار دهند.

 

پشت پرده تلاش نخست‌وزیر بریتانیا برای آزادی جاسوس دو تابعیتی

در ادامه ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مورد پرونده چند شهروند دارنده تابعیت دوگانه ایرانی-بریتانیایی از جمله نازنین زاغری ابراز نگرانی کرد که این اظهارات وی از سوی برخی کارشناسان مداخله جویانه تلقی شده بود.

طی روزهای گذشته هم رسانه های غربی از تماس تلفنی وزیر خارجه انگلیس با «محمدجواد ظریف» در خصوص وضعیت «نازنین زاغری» خبر دادند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه انگلیس، جانسون در این گفتگوی تلفنی نگرانی شدید خود را از وضعیت نازنین زاغری اعلام کرده است. جانسون در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرده بود که نازنین زاغری در حال آموزش روزنامه نگاران ایرانی بوده است که این سخن وی در تضاد با سیاه نمایی های رسانه های این کشور درباره ایران بود؛ چرا که رسانه‌ های انگلیس پیشتر مدعی بودند که «نازنین زاغری» در جریان سفر برای بازدید خانوادگی در تهران بازداشت شده بود.

آیا نازنین زاغری هم به سرنوشت جیسون رضاییان دچار می‌شود

اگرچه نازنین زاغری به 5 سال حبس محکوم شده است اما نگرانی های های رسانه ها و مقامات انگلیسی نشان می دهد که زاغری بیشتر از آنچه که درباره او گفته می شود پروژه های انگلیس را در ایران پیش برده است.

در همین راستا به نظر می رسد افزایش رایزنی ها درباره نازنین زاغری در نهایت منجر به مبادله وی با انگلیس شود همانگونه که پیش از این مقامات ایران جیسون رضاییان را با بخشی از دارایی های ایران که در آمریکا مسدود شده بود مبادله کردند.

دارایی های مسدود شده ایران در انگلستان هم کم نبوده و در همین راستا به نظر می رسد ایران در قبال بخشی از دارایی های خود این جاسوس را به انگلستان بازگرداند.

اخباری که اخیرا در خصوص سفر بوریس جانسونوزیر امور خارجه انگلیس به ایران منتشر می شود در کنار برخی از صحبت های جانسون نشان می دهد که قطعاً موضوع زاغری به عنوان یکی از محورهای گفتگوی دو کشور مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان