۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پلیس، نقش «نهنگ آبی» در خودکشی دختران نوجوان اصفهانی را تایید کرد؛ وزیر ارتباطات چه چیزی را تکذیب می کند؟/ آیا دولت به جای لاپوشانی واقعیت، به فکر چاره‌‌ی مخاطرات فضای مجازی خواهد افتاد؟
کد خبر: ۲۶۷۹۴۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۶ ساعت: ۹:۳۹ ↗ لینک کوتاه

دو موضع متفاوت از وزیر جوان ارتباطات درباره خودکشی دختران اصفهانی/

پلیس، نقش «نهنگ آبی» در خودکشی دختران نوجوان اصفهانی را تایید کرد؛ وزیر ارتباطات چه چیزی را تکذیب می کند؟/ آیا دولت به جای لاپوشانی واقعیت، به فکر چاره‌‌ی مخاطرات فضای مجازی خواهد افتاد؟

سرهنگ خسروی در خصوص بررسی های پلیس آگاهی پیرامون این حادثه اعلام کرد:« گفتگوهای شب قبل از سقوط با دوستان از طریق تلفن همراه و دست نوشته های بدست آمده نشان از اراده و مصمم بودن این دو نفر برای خود کشی بوده است.»

پلیس، نقش «نهنگ آبی» در خودکشی دختران نوجوان اصفهانی را تایید کرد؛ وزیر ارتباطات چه چیزی را تکذیب می کند؟/ آیا دولت به جای لاپوشانی واقعیت، به فکر چاره‌‌ی مخاطرات فضای مجازی خواهد افتاد؟
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ؛ ظهر روز شنبه هفته جاری، خبر خودکشی دو دانش‌آموز دختر اصفهانی منتشر شد. این دو دختر که یکی 15 ساله و دیگری 16 سال داشت، به انگیزه خودکشی، خود را از روی پل چمران شهر اصفهان به پایین پرت کردند که یکی از آنها در دم فوت میشود و دیگری با وجود جراحات شدید و گزارش اورژانس مبنی بر وخامت حال، جان سالم به در میبرد. وی تاکنون دوبار مورد عمل جراحی قرار گرفته است و به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، امروز بعد از ریکاوری عمل دوم، جهت جراحی ناحیه ستون فقرات راهی اتاق عمل سوم خواهد شد.

پلیس اصفهان در بررسی های خود علت این خودکشی را چالش «نهنگ آبی» اعلام کرد. سردار معصوم بیگی،فرمانده ناجای اصفهان در اظهارات خود پیرامون این حادثه گفت:« این دو نوجوان پیش از سقوط از پل، با دستگاه ضبط صوت، با خانواده خود خداحافظی کرده و علت این کار را بازی آنلاین نهنگ آبی در فضای مجازی اعلام کرده اند.»

همچنین رئیس پلیس آگاهی اصفهان اعلام کرد که بر اساس نظر پزشکی قانونی، مواردی از خودزنی در بدن دانش‌آموز فوت شده مشاهده شده که حاکی از تاثیرپذیری وی از این چالش اینترنتی بوده است. سرهنگ خسروی در خصوص بررسی های پلیس آگاهی پیرامون این حادثه اعلام کرد:« گفتگوهای شب قبل از سقوط با دوستان از طریق تلفن همراه و دست نوشته های بدست آمده نشان از اراده و مصمم بودن این دو نفر برای خود کشی بوده است.» رئیس پلیس آگاهی اصفهان در تکمیل توضیحات خود افزود: « وی پیش از پرتاب کردن خود با دوستش از روی پل یک ویدئو از خود ضبط می کنند.»

با این توضیحات و وجود شواهدی که پلیس از آنها نام برد، چالش «نهنگ آبی» اولین قربانی خود را در ایران گرفته است. این اتفاق چه با بازی مستقیم دختر نوجوان اصفهانی اتفاق افتاده و چه از تاثیرپذیری بالای او ناشی شده باشد، نشان دهنده آنست «نهنگ آبی» اینبار طعمه خود را از ایران شکار کرده است.

«نهنگ آبی» چالشی است مرحله ای که فرد شرکت کننده در هر مرحله از آن میبایست چالش هایی را که اپراتور سایت این چالش برای او تدارک دیده، انجام بدهد. برای مثال در یک مرحله، رابط سایت به بازی کننده فرمان میدهد که با اشیاء برنده بر روی بدن خود جراحت ایجاد کرده و عکس آن را ارسال نماید؛ اگر شرکت کننده این مرحله را با تایید رابط خود در سایت پایان بدهد در ادامه هم با چالش های خطرناکتری که عمدتا شامل «خودآزاری» است، روبه‌رو خواهد شد.گفتنی است بنا به آنچه در مورد این بازی تابحال گفته شده، این چالش‌ دارای 50 مرحله میباشد که فرد شرکت کننده در مرحله آخر باید دست به خودکشی بزند.متاسفانه شمار افراد از کشور های مختلف که بواسطه شرکت در «نهنگ آبی» دست به خودکشی زده‌اند، رقم قابل توجهی است.

پلیس تائید کرد، آذری حرف خود را پس گرفت
پس از این اتفاق، وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود نسبت به آن واکنش نشان داد. آذری جهرمی در قسمتی از این اظهارنظر نوشت:« بایستی بپذیریم که در کنار منافع بسیار، آفات جدی هم در فضای مجازی وجود دارد، به عنوان یک پدر، فرزندانم را به عضویت در شبکه‌های اجتماعی تشویق نکرده‌ام.» وی همچنین در خصوص وظیفه حاکمیت نسبت به ترویج ابزارهای نظارت والدین بر استفاده فرزندان از فضای مجازی، نحوه صحیح استفاده کودکان و نوجوان از این فضا و تولید محتوای مناسب خاطر نشان کرد که انجام این مهم از اولین برنامه های وی در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم خواهد بود.

اما آذری جهرمی، دوشنبه شب با حضور بر روی آنتن تلویزیون در توضیح این اتفاق مدعی شد که «چالش نهنگ آبی» در کشور رخ نداده و باعث خودکشی نشده است. وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص «نهنگ آبی» گفت:«این یک چالش است که با زیرساخت فضای مجازی 50 قسمت را طراحی می کنند که افراد با دیدن فیلمهای ترسناک و بعد با ارائه اطلاعات شخصی با این تیم همراهی می کنند و در نهایت در پایان طرح باید به مرگ تن دهند، از مرحله 20 فرد دیگر امکان انصراف نداشته زیرا با ارائه اطلاعات شخصی مورد سوء استفاده قرار خواهند گرفت.»

نکته جالب توجه آنست که وزیر ارتباطات درباره چگونگی اطلاع از شیوع این بازی مدعی شد که یک مادر در این باره اطلاع رسانی کرده است و رسانه ها آن را توام با ترس منتشر کردند اما ترسیدن از فضای مجازی اشتباه است!

آیا دولت به داد مخاطرات فضای مجازی خواهد رسید؟
هر مقام مسئول با هر توجیهی نمیتواند منکر فاجعه خودکشی دو دختر 15 و 16 ساله بواسطه مخاطرات فضای مجازی شود. امروز اگر «نهنگ آبی» عامل مستقیم یا حتی غیرمستقیم این دست اتفاقات بوده است و همچنین شیوع جرم هایی که به اعلام مراجع رسمی کشور ریشه در امثال تلگرام، اینستاگرام،واتساپ و ... دارد، روزهای آتی چگونه میتوان واقعیات این تهدیدات را منکر شد؟! دیگر این مشکلات تنها متوجه اصلی ترین قشر آسیب‌پذیر یعنی کودکان و نوجوانان نیست بلکه با مراجعه به صفحه حوادث روزنامه ها و دادگاه های خانواده میتوان فهمید که مخاطرات آن نسبت به تک تک افراد جامعه قابل امکان است.

گستره این مخاطرات از مسائل «سیاسی-امنیتی» گرفته تا «فرهنگی-اجتماعی»، این قابلیت را ندارد که طبیعی تلقی شود. این یک واقعیت است که همین شبکه های اجتماعی، در کنار همه مزایای خود، امروز در جایی کسی را به قتل میرساند، به کودکی تجاوز میکند، خانواده ای را متلاشی میکند و در روز روشن دختر نوجوان و دانش‌آموز ایرانی را به کام مرگ فرو می برد.
انتهای پیام/

منبع: رجانیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان