۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است/ مصرف سیگار عامل افزایش پوکی استخوان
کد خبر: ۲۶۷۵۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۸ ساعت: ۱۱:۴۰ ↗ لینک کوتاه

پزشک متخصص ارتوپد:

پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است/ مصرف سیگار عامل افزایش پوکی استخوان

پزشک متخصص ارتوپد گفت: شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است، زیرا روند کاهش تراکم استخوان در مردان از سرعت کمتری برخوردار است.

پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است/ مصرف سیگار عامل افزایش پوکی استخوان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ خانم دکتر فرناز سرخوش رحمانی، پزشک متخصص ارتوپد بیمارستان «شفا» تاکستان صبح امروز(دوشنبه) در کارگاه آموزشی با عنوان «پیشگیری و مراقبت از پوکی استخوان» بیان کرد: به طور کلی، پوکی استخوان به عنوان یک بیماری غیرواگیر و خاموش با افزایش سن جوامع رو به افزایش است.

وی افزود: سابقه خانوادگی و نژادی، بالا بودن وزن و کم تحرکی، از عوامل موثر در ابتلا به پوکی استخوان به شمار می‌روند.

این متخصص ارتوپد اظهار کرد: طبق تحقیقات، پرهیز از مصرف سیگار و مشروبات الکلی و رعایت سبک صحیح زندگی، می‌تواند به میزان قابل توجهی از ابتلا به پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن پیشگیری کند.

دکتر سرخوش عنوان کرد: شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است، زیرا روند کاهش تراکم استخوان در مردان از سرعت کمتری برخوردار است.

وی ادامه داد: هنگام یائسگی، تولید هورمون استروژن از تخمدان‌ها متوقف می‌شود و بدین ترتیب پس از یائسگی، سرعت کاهش توده استخوانی بالا می‌رود که موجب پوکی استخوان می‌شود.

مصرف برخی داروها، عامل پوکی استخوان
پزشک متخصص ارتوپد بیمارستان «شفا» تاکستان بیان کرد: عوامل دیگری نیز وجود دارند که این بیماری پنهان و بی صدا را به جان بانوان و مردان می‌اندازد که شامل برخی بیماری‌ها تا مصرف برخی داروها، اختلالات هورمونی است.

دکتر سرخوش رحمانی، استفاده طولانی از برخی داروها نظیر کورتون، کارمازپین، داروی ضدتشنج و هپارین جهت رقیق کردن خون و جلوگیری از تشکیل لخته را سبب کاهش تراکم استخوان‌ها دانست.

وی ابراز کرد: ابتلا به برخی از بیماری‌ها، مثل کم کاری یا پُرکاری تیروئید، کم کاری غدد جنسی و کم کاری یا پُرکاری غدد فوق کلیوی، می‌توانند فرد را در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دهد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان