۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اینترنت نسل پنجم یا ۵G چیست؟
کد خبر: ۲۶۷۱۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۹ ساعت: ۹:۵۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

اینترنت نسل پنجم یا ۵G چیست؟

در سال های آینده با فراگیر شدن اینترنت نسل پنجم شاهد تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد خواهیم بود.

اینترنت نسل پنجم یا ۵G چیست؟
به گزارش سرویس علم وفناوری  صبح قزوین ،در ساده ترین تعریف ممکن ، 5G نسل پنجم شبکه های تلفن همراه است.این نسل گام بعدی در تکنولوژی موبایل است که گوشی ها و تبلت های آینده از آن استفاده خواهند کرد.

تاریخچه

نسل اول شبکه تلفن همراه در حدود سال 1982 آمد که از سیستم آنالوگاستفاده می کرد و به صورت قراردادی 1G نامیده شد. این سیستم به طور کامل آنالوگ بود تا زمانی که اینترنت نسل دوم 2G راه اندازی شد و در سال 1991 به دیجیتال جهش پیدا کرد. 2G همچنین داده های تلفن همراه را در قالب تکنولوژی های GPRS و EDGE اضافه کرد. تقریبا 10 سال بعد شبکه 3G راه اندازی شد که سرعت بیشتری از نسل دوم در اختیار کاربران قرار می داد. تقریبا 10 سال بعد از آن شبکه های LTE فعلی ما راه اندازی شد. شبکه ای که ما به آن نسل چهارم یا 4G می گوییم. از لحاظ تاریخی حدودا هر 10 سال نسل جدیدی از فناوری شبکه به کار گرفته می شود. نسل پنجم اینترنت یا 5G مانند جهش نسل های قبلی در مورد مواردی مانند سرعت پیشرفت خواهد کرد.

5G چه زمانی راه اندازی می شود؟

با فرض همان الگوی 10 ساله برای تغییر نسل شبکه های تلفن همراه می توانیم گوشی های تجاری (قابل استفاده برای عموم و قابل خرید) نسل پنجم را در اوایل سال 2020 ببینیم.LTE حدود سال 2011 شروع به کار کرد بنابراین طبق الگو باید انتظار این نسل را تا سال 2021 کشید. البته احتمالا ما زودتر برخی از ویژگی های این نسل را خواهیم دید اگر ارائه دهندگان شبکه و دیگر دست اندرکاران این حوزه بتوانند پیش بینی درستی داشته باشند و برای آن کار کنند. کوالکام قصد دارد اولین محصولات 5G خود را در المپیک 2018 کره جنوبی در اختیار عموم بگذارد. همانطور که برای استفاده از اینترنت 4G ما به گوشی هایی احتیاج داشتیم که بتوانند این نسل را ساپورت کنند برای استفاده از اینترنت نسل پنجم نیز ما احتیاج داریم از گوشی هایی استفاده کنیم که این نسل را پوشش دهند.

اینترت نسل پنجم یا 5G چیست؟

تفاوت های 4G و 5G  چیست؟

نسل پنجم اینترنت هنوز ایده ای درخشان در دوردست است پس گول شرکت ها و تبلیغات تست سرعت را نخورید. یک شبکه 5G دارای مشخصه هایی فراتر از آنهایی است که برای 4G طراحی شده است، ما در این لحظه به سادگی نمی دانیم که قرار است با چه چیزی روبرو شویم.گمانه زنی ها از سرعت های بالا و در حد چند گیگابایت خبر می دهند اما نمی دانیم به طور دقیق وضعیت چگونه خواهد شد.

شرکت‌هایی مانندCompanies، Verizon, AT&T, Intel, Qualcomm آزمایش هایی را برای نسل پنجم انجام داده اند و این آزمایش های اولیه است که احتمالا شکل استاندارد بین المللی این نسل را شکل خواهد داد. یکی از ویژگی های رایج برای 5G استفاده از موج انتقال mmWave یا میلیمتر موج است که می تواند کلید سرعت بالای اینترنت نسل پنج باشد که وعده اش داده شده است.

اینترت نسل پنجم یا 5G چیست؟

تکنولوژی  mmWave چیست؟چرا بهتر است؟

تکنولوژی تلفن همراه از طریق امواج رادیویی انتقال داده می شود که بسته به نوع سیگنال الکترومغناطیسی با فرکانس های متفاوت دسته بندی می شوند: فرکانس بالاتر،طول موج کوچکتر. بنابراین موج میلیمتری به سیگنالی مربوط می شود که طول موج آن به صورت میلیمتری اندازه گیری می شود و به طور کلی بین 30 گیگاهرتز و 300 گیگا هرتز تعریف شده است.

فناوری موج میلیمتری ظرفیت داده ی بالاتری در اختیار ما می گذارد

یک قاعده ساده این است که با فرکانس بالاتر داده بیشتری می توان جا به جا کرد. به عنوان مثال موج FM که فقط صدا منتقل می کند به طور معمول بین 87.5 تا 108.0 مگا هرتز پخش می شود اما LTE که داده های بسیار بزرگتری حمل می کند بین 700 تا 2100 مگاهرتز،داده جابه جا می کند. موج میلیمتری، پهنای باندی  بیش از آن چه در LTE با آن مواجهیم به ما ارائه می دهد. (این روند طیف الکترومغناطیسی به نور نیز قابل تسری است و یکی از دلایلی است که فیبر نوری آن قدر سریع است).

اینترت نسل پنجم یا 5G چیست؟

یکی دیگر از مزیت های طول موج کوتاه که در موج میلیمتری استفاده می شود این است که آنتن های ارسال و دریافت سیگنال ها کوچک تر می شود و این باعث می شود که گوشی‌هایی که می خواهند از این تکنولوژی استفاده کنند می توانند از چندین آنتن  برای طول موج های گوناگون در یک وسیله بهره ببرند که این کار باعث افزایش سرعت می شود حتی زمانی که چندید کاربر به آن متصلند.

البته این فناوری چالش های خاص خود را نیز دارد چرا که با افزایش فرکانس محدوده انتقال کم خواهد شد و طول موج کاهش می یابد و این برای موجی که باید از دیوارها، ساختمان ها و حتی قطرات باران عبور کند مشکل زاست. آزمایش های اولیه روی نسل پنجم پیرامون همین مشکلات و ارائه راه‌حل هاست.

مشکل 4G

آنچه که ما به عنوان 4G استفاده می کنیم واقعا 4G نیست. طبق استانداردها آن چه که ما به عنوان 4G استفاده می کنیم باید در حالت ایستا حدود 1 گیگابایت سرعت داشته باشد و در حالت حرکت نیز باید 100 مگابایت بر ثانیه سرعت داشته باشد که با توجه به شواهد عینی 4G که ما استفاده می کنیم نسل چهارم نیست. با این حال امیدواریم که سرعت اینترنت نسل پنجم اینترنت به اندازه ای که وعده داده می‌شود باشد و در حد حرف باقی نماند.

احتمالا اینترنت نسل پنجم حدود 10 گیگابایت بر ثانیه سرعت دارد که چندین برابر اینترنت نسل چهارم است. لازم به ذکر است برخی از شرکت های بزرگ در استرالیا، مانند Vodafone،Telsra و حتی هواوی برای نسل جدید شبکه های تلفن همراه آماده می شوند.

اینترت نسل پنجم یا 5G چیست؟

 

اینترنت اشیا

اینترنت نسل پنجم یا 5G به نوعی زیرساخت اینترنت اشیا Internet Of Thing به حساب می آید که می تواند تاثیر شگرفی در زندگی بشر بگذارد. اینترنت با پهنای باند مناسب در دسترس قرار می گیرد، هزینه اتصال کاهش می‌یابد و دستگاه های بسیار زیادی به اینترنت وصل خواهند شد. خانه های هوشمند و شهر های هوشمند از اهداف این اینترنت هستند. هزینه تکنولوژی پایین خواهد آمد. مطمئن باشید ظرف چند سال آینده از اینترنت اشیاء (IOT) و 5G بیشتر خواهید شنید.

اینترت نسل پنجم یا 5G چیست؟

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان