۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرخ تولید می‌چرخد اما خبری از حقوق نیست
کد خبر: ۲۶۷۰۰۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۶ ساعت: ۶:۲۷ ↗ لینک کوتاه

تراژدی عدم پرداخت حقوق کارگران شرکت متالوژی پودر ایران؛

چرخ تولید می‌چرخد اما خبری از حقوق نیست

کارگران شرکت متالوژی پودر ایران از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ و با توجه به نبود امنیت شغلی در صورت اعتراض کار خود را از دست خواهند داد.

چرخ تولید می‌چرخد اما خبری از حقوق نیست
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ مجتمع متالورژی پودر ایران یکی از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی قزوین است که تنها تولید کننده پودر آهن در ایران و خاورمیانه است.

این مجتمع محصولات متنوع پودر آهن، برنز و چند نوع پودر آلیاژی از قبیل پودر آهن نیکل دار و آهن مولیبدن دار برای مصارف مختلف تولید می‌کند؛ همچنین این مجتمع یکی از تولیدکنندگان طراز اول قطعات مختلف به روش متالورژی پودر است، این قطعات شامل قطعات دقیق در صنایع مختلف مانند صنعت خودرو سازی، ماشین آلات کشاورزی و صنایع لوزام خانگی می‌باشد.

با توجه به اینکه مجتمع متالورژی پودر ایران از موقعیت قابل توجهی در کشور و خاورمیانه برخوردار است و یکی از مهمترین واحدهای صنعتی در قزوین به شمار می‌رود اما کارگران این شرکت این روزها دل خوشی از وضعیت دستمزدهای خود ندارند.

گویا قصه عدم پرداخت حقوق‌های کارگران که گاهاً چندین ماه به طول می‌انجامد در استان قزوین سر درازی پیدا کرده است چراکه کارکنان شرکت متالوژی پودر ایران آن دسته از کارگرانی هستند که در ۲ مرحله از ابتدای سال ۹۶ تا کنون نسبت به وضعیت خود اعلام نارضایتی کرده و طی تماس‌های مکرر با پایگاه خبری شاخص نیوز؛ خواستار رساندن صدای خود به مسوولان شده‌اند.

۲۷فروردین ماه سال ۹۶؛

فروردین ماه سال جاری یکی از کارگران این شرکت در مصاحبه با خبرنگار شاخص نیوز؛ اظهار کرد: از آبان سال ۹۵ به مدت هفت ماه حقوق و بیمه ما پرداخت نشده و تنها یک عیدی دریافت کرده‌ایم.

طبق گفته این کارگر ۲۰۰ پرسنل با هشت هزار ساعت اضافه کار در شرکت مشغول به کار هستند و چرخ تولید کارخانه به خوبی می‌چرخد اما در این میان تنها کارگران هستند که از حق و حقوق خود محروم مانده‌اند.

وی یادآور شد: در سال ۹۵ تعدادی از کارگران اعتصاب کردند که استاندار و فرماندار قول مساعد رسیدگی به شرایط را دادند اما تاکنون هیچ حرکتی دیده نشده است.

دوم مرداد ماه سال ۹۶؛
اما ماجرای عدم دریافت حق و حقوق کارگران متالوژی پودر ایران به همین جا ختم نشد و در دوم مرداد ماه سال جاری جمعی از کارگران برای بار دوم با پایگاه خبری شاخص نیوز؛ تماس گرفته و به بازگویی مشکلات حل نشده خود پرداختند.

یکی از این کارگران که ۲۳ سال سابقه کار در این شرکت دارد ابراز کرد: از اسفند ماه سال ۹۵ تاکنون حقوقی برای ما واریز نکرده اند.

وی افزود: عدم پرداخت حقوق‌ها در صورتی است که این شرکت از تولید و فروش بسیار خوبی برخوردار بوده و حتی نیروها هم اضافه کاری دارند.

یکی دیگر از کارگران عنوان کرد: هر بار که به مدیران شرکت مراجعه می‌کنیم علت را نداشتن منابع مالی و درآمد بیان می‌کنند در حالی که این اظهارات با میزان تولید و فروش شرکت تناقض دارد.

وی با بیان اینکه حق و حقوق کارگران زیر پا گذاشته می‌شود تصریح کرد: برای حل مشکل خود به استانداری، فرمانداری، اداره کار و تامین اجتماعی مراجعه کردیم اما هیچ ترتیب اثری داده نشده است.

این کارگران معترض در ادامه ابراز کردند: آیا حتما باید در خیابان سفره خالی پهن کنیم تا مسوولین بفهمند که ما به سختی زندگی خود را اداره می‌کنیم؟ چرا مسوولین مشکلات ما را نمی‌بینند؟ ما جوابی در قبال خواسته‌های فرزندانمان نداریم در حالی که هر روز به سختی کار می‌کنیم اما دست مزدی نداریم!

۲۵ مهرماه سال ۹۶؛
گویا همچنان مشکلات کارگری شرکت متالوژی پودر ایران پابرجاست و ترتیب اثری از سوی مسئولان صورت نگرفته است که جمعی از کارگران این شرکت برای بار سوم در سال ۹۶ خواستار رساندن اعتراضاتشان به گوش مسئولان استان شدند.

این کارگران اذعان کردند: از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون هیچ حقوقی دریافت نکرده و ۲ ماه است که بیمه آن‌ها پرداخت نشده است.

طبق اظهارات جمعی از کارگران شرکت متالوژی پودر ایران، اگر هم حقوقی بعد از چند ماه به آن‌ها پرداخت می‌شود به طور کامل نیست بلکه تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد دستمزد یک ماه پرداخت می‌شود.

این کارگران خاطرنشان کردند: برخی از نمایندگان مجلس در زمان انتخابات برای کسب آراء وعده‌های زیادی برای حمایت از جامعه کارگری به ما می‌دادند اما امروز همه آن وعده‌ها را فراموش کرده‌اند و حتی نمی‌آیند حالی از ما بپرسند.

کارگران شرکت متالوژی پودر ایران در ادامه تصریح کردند: ما به هیچ عنوان امنیت شغلی نداریم و اگر هم بخواهیم اعتراضی داشته باشیم کار خود را از دست خواهیم داد، قدرت تامین مخارج زندگی خود را نداریم.

این کارگران پاسخ مدیران شرکت در قبال مطالبات خود را اینگونه عنوان کردند: مدیران شرکت می‌گویند که خریداران دولتی و خودروسازان پول محصولات فروخته شده را پرداخت نمی‌کنند تا بتوانیم حق و حقوق کارگران را بپردازیم.

کارگران شرکت متالوژی پودر ایران با بیان اینکه چرا مسوولان حتی یک سرکشی ساده از وضعیت ما ندارد؟ ابراز کردند: این برای ما سوال است که چرا شرکتی مانند متالوژی پودر ایران که حرف اول را در خاورمیانه می‎زند و چرخ تولید آن به خوبی می‌چرخد حق ما کارگران را نمی‌دهد؟ ما از مسوولان استان به ویژه استاندار جدید خواستاریم تا برای حل مشکلات ما اقدامی جدی و سریع داشته باشند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان