۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پرونده جاسوسی از تیم هسته ای همچنان مفتوح است/ جاسوسی در تیم هسته ای منجر به نابودی قلب رأکتور اراک شد/ جاسوسی ها از ایران صدای روسیه را هم درآورد
کد خبر: ۲۶۶۹۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۵ ساعت: ۱۳:۲۲ ↗ لینک کوتاه

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی:

پرونده جاسوسی از تیم هسته ای همچنان مفتوح است/ جاسوسی در تیم هسته ای منجر به نابودی قلب رأکتور اراک شد/ جاسوسی ها از ایران صدای روسیه را هم درآورد

حسن بیکی با بیان اینکه جاسوسان هسته ای دست آمریکایی ها را برای مذاکره به صورت دائم پر می کردند گفت: هرجا تیم هسته ای در جمع های خود به اسنادی دست پیدا می کردند که بر اساس آن اطلاعات امتیازات کمتری بدهند و یا موفقیت های بیشتری کسب کنند، متاسفانه در هنگام مذاکره شرایط تغییر می کرد و با اطلاعات به روزی که در اختیار آنها قرار گرفته بود خواسته های طرف غربی از مذاکرات بیشتر شده بود.

پرونده جاسوسی از تیم هسته ای همچنان مفتوح است/ جاسوسی در تیم هسته ای منجر به نابودی قلب رأکتور اراک شد/ جاسوسی ها از ایران صدای روسیه را هم درآورد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،ابوالفضل حسن بیگی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی  در خصوص جزئیات حضور جاسوس در تیم هسته ای عنوان کرد: در بحث مذاکره معمولاً گروهی می تواند موفق تر باشد که بتواند از طرف مقابل خود اطلاعات بیشتری داشته باشد در همین راستا در مذاکرات سعی می کنند از عناصر داخلی هر کشور به عنوان جاسوس استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هم افراد و هم اطلاعات آنها برای خود صاحب قیمت هستند عنوان کرد: در مذاکرات هسته ای به خاطر شرایط ویژه و پیچیده ای که وجود داشت اهمیت و قیمت اطلاعات بالا بود به همین دلیل تلاش شده بود تا در چندین مرحله از افراد مختلف جاسوس بسازند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه تاکید کرد: دری اصفهانی دارای اطلاعات ذی قیمتی در طول مذاکرات بوده است و این اطلاعات را به واسطه جایگاهی که داشته و همچنین جلساتی که می رفته به دست آورده بود و از سویی در طول تاریخ 13 ساله مذاکرات هسته ای وی اطلاعات و خبرهای موثقی که هم خود داشته و هم از کانال های دیگر تهیه می کرده است در اختیار طرف مقابل گذاشته است.

نماینده مردم دامغان در مجلس ضمن بیان اینکه سطح جاسوسی دری اصفهانی توسط قه قضاییه بررسی شده است عنوان کرد: پرونده جاسوسی از تیم مذاکره کننده همچنان مفتوح است و همچنان قوه قضاییه در حال پیگیری سطح جاسوسی از تیم مذاکره کننده است.

حسن بیکی در ادامه گفت: دری اصفهانی در طول مذاکرات اطلاعاتی را از این سمت برای آمریکایی ها می برده است و آنها بر اساس این اطلاعاتی که به دست می آمده است هم مذاکرات را به تأخیر می کشاندند و هم امتیازات بیشتری از تیم هسته ای گرفته بودند.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از نکاتی که بسیار حساس بود قلب رأکتور اراک بود و می توانستیم تنها آن را پلمپ کنیم اما جاسوسی هایی که در تیم هسته ای شده و اطلاعاتی که از این سمت به طرف مقابل درز پیدا کرده در نهایت منجر به از بین رفتن قلب رأکتور اراک شده است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه با توضیح بیشتر این جاسوسی ها گفت: اگرچه مردم ایران برای کشورشان تن به ذلت نمی دهند اما در جایی تحریم ها زیاد شده بود و نیازمند رفع تحریم بودیم؛ در مقطعی که هزاران بیمار نیازمند دارو بودند برخی از اطلاعات این جاسوسان باعث تحریم این دارو ها و قطع ورود آن به کشور شد. خون همه کسانی که به خاطر نبود دارو جان دادند گردن جاسوسانی مانند دری اصفهانی است.

نماینده مردم دامغان در مجلس با بیان اینکه یکی از کسانی که همواره به جمهوری اسلامی خیانت کرده است همین جاسوس هسته ای با گزارش های خود بوده است تصریح کرد: پیش از مذاکرات و در طول مذاکرات هم عده دیگری جاسوس اطلاعات داخلی کشور را اعم از نیازها و نقاط ضعف کشور به آمریکا داده و از این طریق تحریم های هوشمندی علیه ایران وضع شده بود.

حسن بیکی با بیان اینکه جاسوسان هسته ای دست آمریکایی ها را برای مذاکره به صورت دائم پر می کردند گفت: هرجا تیم هسته ای در جمع های خود به اسنادی دست پیدا می کردند که بر اساس آن اطلاعات امتیازات کمتری بدهند و یا موفقیت های بیشتری کسب کنند، متاسفانه در هنگام مذاکره شرایط تغییر می کرد و با اطلاعات به روزی که در اختیار آنها قرار گرفته بود خواسته های طرف غربی از مذاکرات بیشتر شده بود.

وی تصریح کرد: در مواردی که شورای امنیت و سازمان ملل تعهد می کردند قطعنامه هایی را علی ایران صادر کنند حتی کشوری مانند روسیه که به دنبال کمک کردن به ایران بود از جاسوسی ها و درز پیدا کردن اخبار ناراحت شده و دستشان برای کمک به ایران خالی می شد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه جرم جاسوسی در همه کشورها بالاست عنوان کرد: در ایران ضعف قانونی وجود دارد و گروه ها و احزاب با سیاسی کردن یک موضوع به دنبال پایمال کردن حقوق مردم هستند و به همین خاطر برخی از احزاب سیاسی در مقابل این جاسوسی ها سکوت و یا حتی در جایی از آنها دفاع می کنند.

نماینده مردم دامغان در ادامه گفت: انگلیس و آمریکا تا کنون با مغشوش کردن افکار عمومی به دنبال کم جلوه دادن کار این جاسوسان در تیم هسته ای هستند اما حقیقت این است که عمق جاسوسی از تیم هسته ای زیاد بوده؛ این جاسوسان خود را بسیار ارزان فروختند و عوایدی ناچیزی در قبال اطلاعاتی که داده اند به دست آورده اند.

حسن بیکی در ادامه گفت: به آقایان جاسوس در تیم هسته ای قول هایی مبنی بر حضور در جایگاه های بالا در آمریکا و درآمد های زیاد داده شده بود که تجربه در موارد قبل ثابت کرده بالاترین جایگاهی که به جاسوسان داده اند، ریاست یک پمپ بنزین بوده است! دری اصفهانی در مسیر خروج از کشور دستگیر شده و نتوانسته است به وعده هایی که داده بودند دست پیدا کند.

وی با بیان اینکه تعدادی از جاسوسان هسته ای دستگیر و تعدادی دیگر فراری هستند گفت: برخی از این جاسوسان به دنبال موقعیت در آمریکا، برخی به دنبال خوش خدمتی برای کسب مدرک دکتری از آن کشورها و برخی دیگر هم به دنبال نابود کردن حکومت هستند که البته این جاسوسان با انگیزه های مختلفی برای آمریکا اطلاعات برده اند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در پایان تصریح کرد: این پرونده همچنان مفتوح است و بررسی ها نشان می دهد برخی به صورت خواسته و برخی به صورت ناخواسته در دام وی افتاده اند یعنی برخی از مسئولان پشت پرده های این جاسوسی را نمیدانسته اما برخی می دانستند اما طمع زیاد مانع از رسوا کردن آنها شده است.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان