۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین افزایش قیمت دلار تورم‌زاست/ رکود و کمبود رشد اقتصادی در کشور عامل کاهش ارزش پول ایران شده است
کد خبر: ۲۶۶۹۶۳ نویسنده: بیت الله اکبری تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۵ ساعت: ۹:۲۶ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین:

افزایش قیمت دلار تورم‌زاست/ رکود و کمبود رشد اقتصادی در کشور عامل کاهش ارزش پول ایران شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین گفت: افزایش بهای دلار از ماه‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود و دلیل اصلی آن رکود و کمبود رشد اقتصادی است که موجب کاهش ارزش پول ایران در دراز مدت شده‎است.

افزایش قیمت دلار تورم‌زاست/ رکود و کمبود رشد اقتصادی در کشور عامل کاهش ارزش پول ایران شده است
بیت الله اکبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ؛ با اشاره به افزایش قیمت ارز در کشور گفت: با توجه به وضعیت سیاسی فعلی و محدود شدن درآمد نفتی ایران، افزایش قیمت دلار قابل پیش بینی بود.

وی افزود: افزایش قیمت ارز اثرات مثبت و منفی متفاوتی دارد، اثر مثبت آن برای صادرکنندگان ماست که اگر بتوانند صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهند، از این محل درآمد بیش‌تری کسب خواهندکرد، ایران باید صادرات غیرنفتی خود با کشورهایی چون روسیه که با آنها روابط تجاری داریم را افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی درمورد اثرات منفی افزایش قیمت ارز تصریح کرد: افزایش قیمت دلار به 2 دلیل تورم زاست؛ دلیل اول وابستگی بسیاری از کالاهای تولید داخل به مواد اولیه وارداتی است، زیرا افزایش قیمت ارز هزینه تولید کالا را بالا می‌برد و به تبع آن قیمت کالا افرایش می‌یابد.

اکبری ادامه داد: دلیل دوم ایجاد تورم، افزایش انتظارات تورمی در اثر فضای منفی روانی است.

وی تصریح کرد: به طور کلی آسیب‌های افزایش قیمت دلار برای ایران بیش از مزایای آن است و حتی می‌تواند موجب بیکاری شود، زیرا وقتی هزینه‌های تولید بالا رود تولید‌کننده هم توان تولید کمتری خواهد داشت.

افزایش تورم در ماه‌های آینده
این استاد دانشگاه درخصوص تاثیر شرایط سیاسی برجام بر قیمت ارز گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت ارز مربوط به برجام نیست و این موضوع تنها مقداری بر این افزایش تاثیر دارد.

وی بیان کرد: افزایش بهای دلار از ماه‌ها قبل قابل پیش‌بینی بود و دلیل اصلی آن رکود و کمبود رشد اقتصادی است که موجب کاهش ارزش پول ایران در دراز مدت شده‎است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین اذعان کرد: در کشورهای کوچک، اتفاقات سیاسی بر نوسان قیمت پول اثر می‌گذارد و اگر برجام به خوبی پیش رود، می‌تواند تا حدی این افزایش قیمت شدید را کنترل کند، اما در مجموع برجام تنها یکی از عوامل موثر بر این موضوع است.

وی اضافه کرد: تنها در صورتی می‌توانیم به خوبی جلوی نوسانات قیمت را بگیریم که با افزایش تولید، رکود اقتصادی کاهش یابد و رشد اقتصادی بالا رود؛ اگر برای این شرایط چاره‌ای نیندیشیم باید انتظار افزایش تورم را در ماه‌های آینده داشته‌باشیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تحریم‌های جدید آثاری منفی از جمله کاهش ارزش پول ایران خواهد داشت، افزود: کشور ما نشان داده در زمان‌های بحرانی مانند جنگ و تحریم خوب عمل می‌کند، مثلا زمان قبل از برجام که کشور در تحریم شدید بود ما توانستیم به لحاظ علمی و اقتصادی پیشرفت کنیم.

وی تاکید کرد: حتی اگر برجام لغو شود، ممکن است در کوتاه مدت ضربه بخوریم، اما در دراز مدت و در 10 سال آینده فرصتی خواهیم داشت تا خود را قوی کنیم، اگر در مقابل این وقایع ایستادگی کنیم، قوی خواهیم شد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: ما مواد اولیه، تکنولوژی، نفت و نیروی انسانی در داخل کشور داریم و در شرایط تحریم و کاهش واردات کارخانه‌های تعطیل شده می توانند خود را بازسازی کنند.
انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان