۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین زمین خواری درهفت سنگان آسیب‌ جدی به اقلیم قزوین وارد کرد
کد خبر: ۲۶۶۴۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۲ ساعت: ۱۶:۱۹ ↗ لینک کوتاه

رییس کانون معماران ایران:

زمین خواری درهفت سنگان آسیب‌ جدی به اقلیم قزوین وارد کرد

رییس کانون معماران ایران بیان کرد: متاسفانه موضوع زمین خواری در هفت سنگان قزوین و البته در دیگر نقاط استان ضربات زیادی به اقلیم ما وارد کرده است و با تغییر کاربری‌ها نباید فضای سبز را به برج‌های تجاری و مسکونی تبدیل کنیم.

زمین خواری درهفت سنگان آسیب‌ جدی به اقلیم قزوین وارد کرد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ محمدرضا نوروزیان رییس کانون معماران ایران پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در خانه تاریخی زعیم با اشاره به شعار "اقدام علیه تغییرات اقلیمی" اظهار کرد: هرساله با طرح یک شعار از معماران جهان دعوت می‌شود تا بر اساس آن اقدام کند.

وی افزود: شعار در نظر گرفته شده برای امسال برگرفته از نشست ۲۰۱۵ پاریس بوده و ایران نیز سند آن را امضاء کرده است.

این مسئول عنوان کرد: تغییرات آب و هوایی، شهرک سازی، ساختمان سازی، افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و اجرای گازهای گلخانه ای تهدید علیه تغییرات اقلیمی محسوب می‌شوند؛ تخریب‌ بافت‌ها باید بر اساس راهکار علمی، فرهنگی و بومی هر منطقه صورت گیرد.

وی ابراز کرد: فارغ از نگاه‌های سیاسی اگر کیفیت زندگی را بالا بریم کسی جز در مواقع اضطرار از استان خود مهاجرت نخواهد کرد.

این مسئول تصریح کرد: اتحادیه بین‌المللی معماران به عنوان یک انجمن صنفی و غیر دولتی به دنبال این است که با برنامه‌ریزی صحیح از ایجاد تغییرات اشتباه در شهرها جلوگیری به عمل آورد.

وی با انتقاد از روند شهرک سازی در قزوین تشریح کرد: ایجاد شهرک‌ها بدون تطابق با معماری استان آسیب‌های زیادی به محیط زیست، عوامل فرهنگی و اجتماعی وارد ساخته است.

نوروزیان بیان کرد: مردم، معماران و سازمان‌های مردم نهاد باید از گسترش بی‌برنامه شهرک‌ها و تراکم سازی‌ها و ساخت‌وسازها جلوگیری کنند.

وی اذعان داشت: متناسب با افزایش ساخت و ساز نیز در میان مردم شاهد گسست اجتماعی خواهیم بود که در دراز مدت بیشینه تاریخی و فرهنگی شهرها را از بین خواهد برد.

وی با بیان اینکه روند ماشینی شدن در شهرها باید متوقف شود، گفت: نباید به بهانه تبدیل شدن شهرها به کلانشهر و پیشرفت تکنولوژی بافت‌های تاریخی و کمربند سبز را نابود کنیم.

ساخت و سازها باید متناسب با شرایط مناطق صورت گیرد
این مسئول با انتقاد از ساخت پل‌های طبقاتی در سطح شهر گفت: مدیران باید براساس بافت فرهنگی و اجتماعی برای ساخت و ساز برنامه ریزی کنند و در اجرای پروژه‌های شهری رفاه و آسایش مردم و حفظ بناهای تاریخی و اسلامی را در نظر بگیرند.

وی با تصریح بر اینکه نگرش در مدیریت شهری باید بر اساس منافع انسانی باشد، گفت: زمانی که یک مسئول با اجرای طرحی اشتباه، میلیادرها تومان خسارت جبران ناپذیر به مردم و بیت‌المال وارد می‌کند باید مجازات شود.

رییس کانون معماری ایران اذعان داشت: پوشش گیاهی یکی از مهمترین ابزاری است که می‌تواند جلوی تهدیدها را بگیرد و اگر ما بتوانیم باغات سنتی استان و بافت‌های تاریخی را حفظ کنیم توانسته‌ایم شهر ار از نابودی نجات دهیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه موضوع زمین خواری در هفت سنگان قزوین و البته در دیگر نقاط استان ضربات زیادی به اقلیم ما وارد کرده است و با تغییر کاربری‌ها نباید فضای سبز را به برج‌های تجاری و مسکونی تبدیل کنیم.

نوروزیان بیان کرد: بافت‌های تاریخی نیز ریشه اجتماعی و فرهنگی هر شهر محسوب می‌شوند که در بازسازی‌ها همواره باید توجه شود تا این بافت‌ها را از بافت‌های فرسوده تفکیک کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بازسازی محله‌های قدیمی و بافت‌های فرسوده نه تنها معماری اسلامی رعایت نشده بلکه مشکلات بیشتری را به وجود آورده است.

رییس کانون معماری ایران با بیان اینکه برای حل مشکلات باید به سمت استانداردسازی حرکت کنیم، گفت: در بافت مرکزی شهرها ساخت و سازها باید در گستره افقی صورت گیرد تا بتوانیم ثبات فرهنگی و اجتماعی محلات را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه شهرداری‌ها باید متناسب با درآمد آن‌ها باشد، اذعان داشت: نباید به بهانه درآمدزایی برای شهرداری تراکم فروشی را افزایش دهیم چراکه اگر شورا و شهرداری طبق قوانین تعیین شده درآمدزایی کنند نیازی به این میزان تراکم فروشی در قزوین نداریم.

نوروزیان در پایان تشریح کرد: متاسفانه شهرداری قزوین هم اکنون ۴۹۰ میلیارد تومان بدهی دارد که ماهانه ۲ تا ۳ میلیارد سود بانکی پرداخت می‌کند و این موضوع ضرر بزرگی برای مردم قزوین است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان